• Anonym (Fru)

Har nån fått en oengagerad pappa att bli engagerad?

Min man var absolut en engagerad pappa när barnen var små och allt som gällde var praktiska saker. Nu är barnen äldre och kräver mindre praktiskta saker men istället en annan typ av engagemang som handlar om att känna av och diskutera känslor och beteende. Maken har alltid haft svårt att diskutera känslor och har svårt att sätta sig in i andras situationer men jag förstod inte att det skulle återspegla sig även med våra barn. Och även om jag försöker prata med honom om det så slår han det bara ifrån sig med "Stämmer inte" eller det välkända "Barnen är curlade, man kan inte hålla på och dalta med dom längre". 

Dottern mår ibland dåligt och har skurit sig själv när hon var yngre. Det var ingenting som maken ens märkte och jag tror aldrig han pratat med henne om det efter jag berättade det. Sonen har vid flera tillfällen druckit sprit. Det har maken heller aldrig märkt för det är jag som hängt uppe och avslöjat honom. Det har heller inte maken sagt nåt om för jag tror han tycker det är ok beteende för han själv drack ännu mer i sin ungdom.

Jag skulle önska att maken också kunde lära sig lyssna och prata med barnen, men det går inte in när jag nämner det för jag tror inte ens han ser problemet. Barnen ser så klart mig som den jobbiga föräldern som lägger sig i men även den förälder som man kan lita på och alltid finns där om man vill berätta nåt. Jag är därför nyfiken på om någon sett sin man ändras just vad gäller att få bättre kontakt med sina barn och lärt sig prata med dom och sätta sig in i deras situation. Hur gick det till i såna fall?

• Svar på tråden Har nån fått en oengagerad pappa att bli engagerad?
  • Anonym (yes)

Det går ju inte att ändra på någons personlighet, men upplever du att han inte orkar/vill eller är det mer att han inte vet hur han ska prata med dem?

Om han är en person som själv har svårt att prata om känslor så kanske det är bättre att du tar just de samtalen, men samtal som handlar om uppfostran och regler som tex om någon druckit alkohol behöver ni ju båda kunna ta.

Och om han inte lägger märke till saker men du gör det så kan du be honom ta samtalet och säga ?Nu får du prata mer Erik för han kom hem och luktade alkohol inatt?. Delegera med andra ord :)

• Anonym (för)
    Anonym (yes) skrev 2024-09-02 11:57:16 följande:

Det går ju inte att ändra på någons personlighet, men upplever du att han inte orkar/vill eller är det mer att han inte vet hur han ska prata med dem?

Om han är en person som själv har svårt att prata om känslor så kanske det är bättre att du tar just de samtalen, men samtal som handlar om uppfostran och regler som tex om någon druckit alkohol behöver ni ju båda kunna ta.

Och om han inte lägger märke till saker men du gör det så kan du be honom ta samtalet och säga ?Nu får du prata mer Erik för han kom hem och luktade alkohol inatt?. Delegera med andra ord :)

Är det personlighet eller är det en allmänt slapp attityd till andra, till sina barn, till relationer? 

Tänk vad skönt det vore om män var vuxna och dugliga i sig själva så att kvinnor slapp delegera och tala om för dem vad det ska göra. Tänk att de alltid tycks klara av det på jobbet, men inte hemma. 
  • Tukt

Som du beskriver honom verkar han själv ha någon form av problematik. Ligger kanske en bit upp på autismskalan.
    Om så, går det ju inte tjata eller förändra honom. Det enda som kan förändras är om han jobbar med sig själv.

• Anonym (yes)
    Anonym (för) skrev 2024-09-02 12:04:35 följande:
    Är det personlighet eller är det en allmänt slapp attityd till andra, till sina barn, till relationer? 
    Ja det var ju just den frågan jag ställde till ts..
  • Anonym (för)
    Anonym (yes) skrev 2024-09-02 13:27:30 följande:
    Ja det var ju just den frågan jag ställde till ts..
    Ja, och jag ställer mig (och dig) frågan om inte alla män har den typen av "personlighet"... Eller tillämpar strategisk inkompetens kanske.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (yes) skrev 2024-09-02 11:57:16 följande:

Jag upplever att hans sätt att "prata" alltid går ut på "Gör du om det tar vi bort..." dvs inte ett moget samtal om varför det inte är bra att t ex dricka, vad konsekvenserna kan bli, hur illa det kan gå etc. Dotterns tidigare problem tror jag inte han vet hur han ska hantera alls. Just att nån kan må dåligt vill/kan han inte prata om.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (för) skrev 2024-09-02 12:04:35 följande:

Tänk vad skönt det vore om män var vuxna och dugliga i sig själva så att kvinnor slapp delegera och tala om för dem vad det ska göra. Tänk att de alltid tycks klara av det på jobbet, men inte hemma. 
    Jag tror inte den sortens samtal funnits under hans uppväxt och även om inte det heller funnits med mina föräldrar under min uppväxt så är jag ändå beredd att ha såna samtal om jag ser det som nödvändigt och jag tror det gynnar barnen att dom känner att nån ser dom och vill kommunicera med dom om saken.
  • Anonym (Fru)
    Anonym (för) skrev 2024-09-02 14:26:18 följande:
    Ja, och jag ställer mig (och dig) frågan om inte alla män har den typen av "personlighet"... Eller tillämpar strategisk inkompetens kanske.
    Det kanske är så att majoriteten av män har den personlighet för dom har inte empatin per automatik och i dom flesta fall är det inget dom får lära sig under uppväxten heller.

Jag skulle påstå att min son ligger väldigt högt på empatiskalan och är egentligen väldigt snäll/omtänksam men det är ingenting som maken underhåller utan maken kör mer med "Han kan själv" och "Dalta honom inte". Maken kan även gnälla på dottern men då inte till henne direkt utan till mig så han upplevs säkerligen som mer "snäll" mot henne vilket sonen som är yngre säkerligen märker av.
  • Anonym (för)
    Anonym (Fru) skrev 2024-09-02 16:18:23 följande:
    Det kanske är så att majoriteten av män har den personlighet för dom har inte empatin per automatik och i dom flesta fall är det inget dom får lära sig under uppväxten heller.

Jag skulle påstå att min son ligger väldigt högt på empatiskalan och är egentligen väldigt snäll/omtänksam men det är ingenting som maken underhåller utan maken kör mer med "Han kan själv" och "Dalta honom inte". Maken kan även gnälla på dottern men då inte till henne direkt utan till mig så han upplevs säkerligen som mer "snäll" mot henne vilket sonen som är yngre säkerligen märker av.
    Jag tror att det blir lite bättre för varje generation, dels pga uppfostran, att det är ok för pojkar att vara känsliga, visa känslor osv. Men också att samhället ställer mer krav på män engagemang i sina barn och relationer i allmänhet.

Men många män lever fortfarande kvar i ett gammalt ego-tänk där mamman tar hand om det mesta och pappan kan vara en lekpappa som sen på sin höjd övningskör med tonåringarna. Eller som din man då, som tycker att barnen ska klara sig själva för att det underlättar hans vardag, inte för barnens utveckling, utan för pappans bekvämlighet. 

Jag har satt hårt mot hårt med min man när han visat såna här tendenser. Och påtalat att om vi tex skulle skilja oss så skulle inget av barnen ha nån relation med honom om han inte börjar anstränga sig. Det har gett viss effekt, för han kan, han bara väljer att inte idas.
  • Anonym (H)

Min pappa är sådan. Han sa inte ett ord till mig när jag fick min autism diagnos som 13 åring. Förutom en sarkastisk kommentar. Tror att vissa bara är emotionellt outvecklade. 

Svar på tråden Har nån fått en oengagerad pappa att bli engagerad?