Har nån fått en oengagerad pappa att bli engagerad?
Min man var absolut en engagerad pappa när barnen var små och allt som gällde var praktiska saker. Nu är barnen äldre och kräver mindre praktiskta saker men istället en annan typ av engagemang som handlar om att känna av och diskutera känslor och beteende. Maken har alltid haft svårt att diskutera känslor och har svårt att sätta sig in i andras situationer men jag förstod inte att det skulle återspegla sig även med våra barn. Och även om jag försöker prata med honom om det så slår han det bara ifrån sig med "Stämmer inte" eller det välkända "Barnen är curlade, man kan inte hålla på och dalta med dom längre".
Dottern mår ibland dåligt och har skurit sig själv när hon var yngre. Det var ingenting som maken ens märkte och jag tror aldrig han pratat med henne om det efter jag berättade det. Sonen har vid flera tillfällen druckit sprit. Det har maken heller aldrig märkt för det är jag som hängt uppe och avslöjat honom. Det har heller inte maken sagt nåt om för jag tror han tycker det är ok beteende för han själv drack ännu mer i sin ungdom.
Jag skulle önska att maken också kunde lära sig lyssna och prata med barnen, men det går inte in när jag nämner det för jag tror inte ens han ser problemet. Barnen ser så klart mig som den jobbiga föräldern som lägger sig i men även den förälder som man kan lita på och alltid finns där om man vill berätta nåt. Jag är därför nyfiken på om någon sett sin man ändras just vad gäller att få bättre kontakt med sina barn och lärt sig prata med dom och sätta sig in i deras situation. Hur gick det till i såna fall?