• Anonym (Trött mamma)

Jag får ta allt ansvar för dotter

Vi fick vår dotter för 16 månader sedan och det är jag som dragit allt lass. Jag älskar verkligen att vara med henne men ibland är jag på bristningsgränsen. Jag är föräldraledig med henne. min sambo kommer hem vid 17 o hon somnar vid 19, alltså är det 2 timmar med henne han har. Trots detta gör han verkligen allt för att slippa vara med henne. Han vill laga maten trots jag föreslår att de ska leka ist o jag kan laga maten. Detsamma på helgen. tar jag fram dammsugaren vill han dammsuga ist för att vara med henne. Jag går nästan ignorera att jag hörde vad han sa. Jag vill också laga mat ibland liksom o ha lite egen tid. När han måste ha henne sitter han mest med mobilen. De går efter mig som ett plåster. Han vill aldrig följa med på grejer vi gör som tex cykla. Jag hör verkligen på han hur han uppmanar oss till att åka till mina föräldrar på helgerna då han kan sitta hemma själv. Det könnns inte alls kul längre, bara som att han tycker vi är jobbiga.. de gånger hon vill bli buren av honom orkar han inte utan höjer rösten o säger att hon kan gå själv. Jag sa åt honom häromdagen att han borde vara hemma med henne så han inser hur det är för mig. Då säger han att jag ocksp brukar klaga på att bära henne. Ja, ibland gör jag det. När jag burit henne större delen av dagen, i hopp om att han ska säga att han kan ta henne lite så jag kan få greja, då klagar jag på ryggont. Men jag börjar ge upp, vad jag än säger så Verksr han på riktigt inte inse hur lite han vill vara med henne o hur mycket man märker detta. Jag blir bara så ledsen. jag älskar verkligen att vara med henne. I helgen var jag iväg i 8 timmar på spa med en kompis medans min mamma hade henne o jag bara känner hur mycket mer energi jag fick. Jag skämma nästan men på dessa 15 månader har jag varit ifrån henne 1,5 timme som längst förut. 

hur har ni det i uppdelning av föräldra ansvar?

• Svar på tråden Jag får ta allt ansvar för dotter
  • Anonym (Annica)

När ska pappan vara föräldraledig?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Annica) skrev 2024-09-02 21:36:50 följande:

När ska pappan vara föräldraledig?

Han vill inte. Möjligtvis 1 dag i veckan 
  • Anonym (Undran)

Kan han ha en "förlossningsdepression?? Det heter kanske något annat för män, men de kan också få det.

• Anonym (expat)

Jag tycker det verkar som om han bryr sig om varken dig el sin dotter. Han vill helst halla pa med sin mobil.

Varfor ar ni ens ihop?

• Tow2Mater
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-02 21:40:22 följande:
    Han vill inte. Möjligtvis 1 dag i veckan 
    Så ännu en som inte vill.

Skaffa fskplats och gå tillbaka till jobbet så får du annat att gora och mer energi.
  • Anonym (Linn)

Hur kan det vara så otroligt vanligt att kvinnor skaffar barn med en man som verkar vara fullständigt ointresserad av att vara förälder?

Var han alltid sådan egentligen men hon blundade för det?

Eller var det något som hände med honom efter förlossningen?

Det kommer nya trådar om detta varje dag och absolut ingen skulle ju bilda familj med någon som de trodde du skulle bli en ansvarslös slöfock, så jag undrar hur det kan vara så vanligt.

• Goneril
    Anonym (Linn) skrev 2024-09-02 22:58:16 följande:

Hur kan det vara så otroligt vanligt att kvinnor skaffar barn med en man som verkar vara fullständigt ointresserad av att vara förälder?

Var han alltid sådan egentligen men hon blundade för det?

Eller var det något som hände med honom efter förlossningen?

Det kommer nya trådar om detta varje dag och absolut ingen skulle ju bilda familj med någon som de trodde du skulle bli en ansvarslös slöfock, så jag undrar hur det kan vara så vanligt.

Har ställt mig samma fråga, här på FL dyker liknande problem allt oftare. Det rör inte endast slappa ointresserade killar som i det här fallet, utan det kan gälla allt möjligt, usel ekonomi och humör som inte kan kontrolleras. Är dessa kvinnor inte bekanta med sina partners, har de dragit hem någon random kille från närmsta snabbköp och flyttat ihop efter en vecka?
  • Zaro

Oj! Jag hade nog slutat älska min partner om den behandlat mig så. Ta ett allvarligt snack eller föreslå tid till familjerådgivning. Sök förskoleplats och börja jobba också. Jag är föräldraledig till vår fyra månaders bebis och min sambo som jobbar tar nätterna och vi delar på kvällar och helger. Att få den kärleken och se den dem emellan är vackert och borde vara självklart! Och då är min sambo inte ens biologisk förälder då vi haft donator. 

• Tow2Mater
    Zaro skrev 2024-09-04 23:42:14 följande:

Oj! Jag hade nog slutat älska min partner om den behandlat mig så. Ta ett allvarligt snack eller föreslå tid till familjerådgivning. Sök förskoleplats och börja jobba också. Jag är föräldraledig till vår fyra månaders bebis och min sambo som jobbar tar nätterna och vi delar på kvällar och helger. Att få den kärleken och se den dem emellan är vackert och borde vara självklart! Och då är min sambo inte ens biologisk förälder då vi haft donator. 

Men oj vilken superman. När han tar över fl-ledigheten och du börjar jobba ska du då också börja ta nätterna?
  • Zaro
    Tow2Mater skrev 2024-09-05 00:40:44 följande:
    Men oj vilken superman. När han tar över fl-ledigheten och du börjar jobba ska du då också börja ta nätterna?
    Vi får se! Jag ska redan börja jobba en dag i veckan nu och då kör vi på som vanligt. Vi räknar inte 50/50 utan hjälper till där det behövs. Så det gör jag om min sambo behöver det :)
Svar på tråden Jag får ta allt ansvar för dotter