• Anonym (Dotter)

Praktisk present till besvärlig 80-åring?

Min pappa fyller snart 80 år och han är typ omöjlig att köpa present till därav ordet besvärlig som rubrik i tråden. Han önskar sig aldrig nåt. Han vill inte åka iväg nånstans eller bli utbjuden på restaurang eftersom han numera upplever sånt som jobbigt. Han lär inte heller bjuda över några släktingar, bekanta eller kompisar på tårta förutom sin enda nära vän. Flera gånger har vi firat honom hemma hos oss för han vill inte ordna nåt själv. Kanske blir samma i år.

Han skulle egentligen behöva nya fräscha kläder i mitt tycke, men det skulle han ändå bara tycka är jobbigt att handla även om jag erbjöd mig följa med. Och själv ser han nog inte behovet av det.

Nåt han ändå gillar är praktiska prylar. Han är totalt oteknisk men smartmobilen som han fick överta från mig uppskattar han för han kan läsa aftonbladet och expressen på den. Han gillar även den automatiska p-skivan i bilen. Han gillar inte att städa så funderar på om en skaftdammsugare skulle underlätta livet lite. Vad har ni andra för lämpliga förslag som skulle kunna underlätta livet för en 80-åring som är lämpligt att ge i present?

• Svar på tråden Praktisk present till besvärlig 80-åring?
  • Anonym (y)

En airfryer? Underlättar ju matlagning rejält. En såndär ångdammsugare? Städhjälp? 

• Anonym (.)

Köp inget till någon som uttryckligen avböjt present.

• Anonym (Köp)

Men köp kläder till honom? Han behöver ju inte följa med. Och klart att ni fixar middagen hos er och bjuder honom. 

känns som att ni ställer massa konstiga krav på hans deltagande i presenten i stället för att göra det enkelt för honom. 

• Spucks

Robotdammsugare låter väl bra, om han uppskatar saker som förenkla vardagen.

Annars kanske värdekuponger till affärer han går till (typ mataffärer)?

Eller vad gillar han att göra? Gillar han att tillbringa tid med er/dig? Vad gör ni då? Om han tex. gillar att spela bordspel med er så kanske några nya spel och tid tillsammans när ni spelar och beställa hem pizza.

• Anonym (Em)

En robotdammsugare som även torkar golven vore kanske nåt! Köp hem kläder av den typ han använder så han slipper åka till affären. Laga en gäng matlådor och fyll hans frys med det. En prenumeration på en tidning. 

Klart ni ska ordna ett litet firande hos er så han slipper ordna. Eller ta med mat och fika hem till honom så han slipper ordna något själv. 

• Anonym (mat)

Jag upplever att nästan alla över 60 blir gladare åt en korg med godsaker/fina matvaror, prenumeration hos en matkasse eller liknande än prylar och besvärliga upplevelser, så jag fiskar alltid efter sånt när jag umgås med äldre släktingar. Sist så fixade jag en prenumeration hos Svarta Lådan åt min mormor, som verkligen inte klarade av kommunens trista matlådor från Sodexo, och farmor och farfar fick en delibox från Ostogram. Min sambos föräldrar, som är yngre och piggare, fick en låda med grillkött i somras.

• Anonym (Papa)

Min pappa älskade när han fick en prenumeration på smakboxen.

• Lynx123

K öp ett nytt klädesplagg och en prenumeration på en tidning han gillar.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (y) skrev 2024-09-03 16:08:48 följande:

En airfryer? Underlättar ju matlagning rejält. En såndär ångdammsugare? Städhjälp? 

En airfryer var ett spännande förslag. Han är generellt rätt dålig på matlagning. Han håller sig vanligtvis till lax, korv stroganoff, pannkakor och mikromat. Han har dock rätt litet kök (60-tal) så frågan är om han tycker den är i vägen, men tål definitivt att tänkas på.

Ångdammsugare tror jag han tycker är för tjorvigt. En vanlig skaftdammsugare ser jag dock som ett alternativ. 

Städhjälp har jag fiskat lite efter, men han vill inte ha in okända i huset.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (.) skrev 2024-09-03 16:24:29 följande:

Köp inget till någon som uttryckligen avböjt present.

Han avböjer egentligen inte presenter utan kör med klassikern "Inte är det nödvändigt".
Svar på tråden Praktisk present till besvärlig 80-åring?