• Anonym (deppigman)

Orka må dåligt resten av livet?

Jag har lidit av depressioner fram och tillbaka i runt tio år och det går upp och ned som en berg och dal bana. Inte varit sjukskriven eller något utan har kämpat på, inget som läkarna velat heller.

Nu känner jag att jag är på väg att dö inombords, att jag måste göra något för att komma ifrån allt. Kanske om jag begår ett riktigt grovt brott så kanske jag får ordentlig vård i fängelse eller hamnar på rättspsyk? För jag orkar inte ha det så här längre.

Det låter som rena drömmen att sitta inspärrad i en cell för sig själv och slippa tänka på något.

• Svar på tråden Orka må dåligt resten av livet?
  • Anonym (Hmm)

Känner lika dant. 
    Kände förr starkt för att göra något brott för att få slippa allt. 

Men hur kul är det i längden? Att få träffa de största idioterna i samhället och vara fast med dom? 

Nej, försök lösa det på annat sätt. 

Då du har jobbat. Och förhoppningsvis fått ihop lite spar pengar... Gör något nytt! Antingen säg upp dig och lär dig något nytt via datorn. Eller dra utomlands och finns dig ett arbete. 

Frågan är vad det är som håller dig kvar? 

• Anonym (Genomtänkt)

Låter som en oerhört genomtänkt plan? Vem ska du mörda för att få rättspsykiatrisk vård, någon närstående?
    För att uppfylla kraven för att dömas till rättspsykiatrisk vård krävs det att du begår brottet under en ?allvarlig psykisk störning?, vilket oftast innebär att du har en psykos och inte kan skilja på vad som är verklighet eller ej. Det är inget du kan fejka dig till vid en eventuell undersökning. Depression räknas inte till denna kategori.
    Om rätten kommer fram till att du inte led av någon allvarlig psykisk störning vid tillfället för brottet så kommer du att dömas till fängelse. Normalstraffet för mord (om du är man) är livstids fängelse. Döms du till rättspsykiatrisk vård vet du inte hur länge du får sitta, i praktiken kan du få sitta inne resten av ditt liv.

Känns tanken fortfarande lockande?

• Cathariiina

Jag tänker att det borde räcka att du berättar för en psykiater att du har de här fantasierna, för att de ska ta dig på allvar och prioritera dig för vård? Så måste det ju vara, det är tjänstefel annars. Läkaren kommer inte att våga släppa ut dig på gatan, för då blir ju han ansvarig ifall du faktiskt mördar någon. 

Men det är oerhört sorgligt att det har blivit så här med alla funktioner i samhället... Förr hörde man ju tvärtom, att människor lades in i psykvården för nästan inga indikationer alls, och mot sin vilja... 

• Anonym (deppigman)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-09-04 00:40:06 följande:

Men hur kul är det i längden? Att få träffa de största idioterna i samhället och vara fast med dom? 

Nej, försök lösa det på annat sätt. 

Då du har jobbat. Och förhoppningsvis fått ihop lite spar pengar... Gör något nytt! Antingen säg upp dig och lär dig något nytt via datorn. Eller dra utomlands och finns dig ett arbete. 

Frågan är vad det är som håller dig kvar? 

Du har rätt där, att sitta med samhällets avfall i fängelse lär väl göra en ännu mer galen. Det är egentligen inget som håller mig kvar förutom mitt jobb :S
    Anonym (Genomtänkt) skrev 2024-09-04 00:50:02 följande:

Låter som en oerhört genomtänkt plan? Vem ska du mörda för att få rättspsykiatrisk vård, någon närstående?
    För att uppfylla kraven för att dömas till rättspsykiatrisk vård krävs det att du begår brottet under en ?allvarlig psykisk störning?, vilket oftast innebär att du har en psykos och inte kan skilja på vad som är verklighet eller ej. Det är inget du kan fejka dig till vid en eventuell undersökning. Depression räknas inte till denna kategori.
    Om rätten kommer fram till att du inte led av någon allvarlig psykisk störning vid tillfället för brottet så kommer du att dömas till fängelse. Normalstraffet för mord (om du är man) är livstids fängelse. Döms du till rättspsykiatrisk vård vet du inte hur länge du får sitta, i praktiken kan du få sitta inne resten av ditt liv.

Mörda är inte vad jag har tänkt, men något grovt som innebär att man inte vågar skicka ut mig.
    Cathariiina skrev 2024-09-04 00:58:35 följande:

Jag tänker att det borde räcka att du berättar för en psykiater att du har de här fantasierna, för att de ska ta dig på allvar och prioritera dig för vård? Så måste det ju vara, det är tjänstefel annars. Läkaren kommer inte att våga släppa ut dig på gatan, för då blir ju han ansvarig ifall du faktiskt mördar någon. 

Men det är oerhört sorgligt att det har blivit så här med alla funktioner i samhället... Förr hörde man ju tvärtom, att människor lades in i psykvården för nästan inga indikationer alls, och mot sin vilja... 

Ja egentligen. Men samtidigt så är det otroligt svårt att säga detta öga mot öga. Det är väl för många inlagda att vården bara prioriterar dom som öppet säger att dom vill ta sitt liv.
  • Anonym (D)
    Anonym (deppigman) skrev 2024-09-04 09:25:19 följande:
    Du har rätt där, att sitta med samhällets avfall i fängelse lär väl göra en ännu mer galen. Det är egentligen inget som håller mig kvar förutom mitt jobb :S

Mörda är inte vad jag har tänkt, men något grovt som innebär att man inte vågar skicka ut mig.Ja egentligen. Men samtidigt så är det otroligt svårt att säga detta öga mot öga. Det är väl för många inlagda att vården bara prioriterar dom som öppet säger att dom vill ta sitt liv.
    Vården prioriterar inte ens personer som säger att dem vill ta sina liv. Så usel är vården. 
  • Tilolo

Jag förstår den känsla du beskriver att dö inombords. Den känslan kan bottna i mycket men jag tror själva huvudkänslan grundar sig i att man inte lever som sig själv. Det kan tillslut göra att det skapas en blockad inom en för att man står mitt emellan sig själv och det som inte är en själv. Där man hela tiden dämpar den konfrontation som behövs för att kunna ta nästa steg till sig själv.

Vad kan det vara i ditt liv du omger dig med, som du egentligen känner inte är du?

Du behöver inte svara här (om du inte vill), utan kanske bara fundera lite kring dessa frågeställningar. 🙂

• Anonym (Hmm)
    Anonym (deppigman) skrev 2024-09-04 09:25:19 följande:

Om det bara är jobbet så är du sönder manipulerad. Det finns jobb på Malta för svenskar. Säg upp dig o dra o lev livet lite. Sedan om det inte fungerar så kom hem igenom och skaffa dig ett nytt arbete.

Hade det varit för att du hade familj o barn så hade jag förstått. Men i det du skriver så verkar du bara trygg i att göra sådant du känner ill och låser dig själv därmed.

Våga spräcka din bubbla! 

Jag har flyttat många gånger och fått jobb på många olika ställen. Landet Sverige drar förhoppningsvis igång igen till nästa sommar. Så dra nu under vintern oich kom tillbaka sen till bättre tider igen om du känner för det.

• Anonym (ARG!)
    Cathariiina skrev 2024-09-04 00:58:35 följande:

Det räcker inte alls, jag har försökt få samtalshjälp för två år sen för att jag var akut rasande och ville slå ihjäl en man som misshandlat och strypt en vän och fick inte ens svar i den jävla vårdappen som vårdcentralen har.

Det är i princip bara om man redan står på en bro och tänker hoppa som de har resurser.
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (ARG!) skrev 2024-09-05 18:54:16 följande:
    Det räcker inte alls, jag har försökt få samtalshjälp för två år sen för att jag var akut rasande och ville slå ihjäl en man som misshandlat och strypt en vän och fick inte ens svar i den jävla vårdappen som vårdcentralen har.

Det är i princip bara om man redan står på en bro och tänker hoppa som de har resurser.
    Så du skrev i en app och sedan gjorde du inget mer? Elller försökte du igen? Ringde du upp? Man kan inte ge upp vid första hindret. Självklart finns det hjälp att få, men ibland måste man stå på sig lite.
  • Anonym (Cash)

Det är lätt att fortsätta i en nedbrytande tankespiral. Jag antar att detta är något som du tänker på ständigt. Det bryter ner psyket, du intalar din hjärna att du är och måste förbli deprimerad. Försök bryta detta, tvinga dig att tänka på något du anser vara bra när de dåliga tankarna kommer på besök. Ge de dåliga tankarna ett namn, att jaha, nu kommer herr Depp igen men denna gång ska jag inte släppa in han. Och så börjar du kolla på roliga och gulliga kattungar som klantar sig på TikTok i stället. 
    Detta behöver inte fortsätta, säg till herr Depp att det är du som är bossen här och det är du som bestämmer vart skåpet ska stå. 

Kolla även upp andningsövningar på Youtube. De hjälper jättebra mot ångest och depp och allt möjligt, mer än du någonsin trott. 

• Anonym (vf)
    Anonym (Men alltså) skrev 2024-09-05 19:15:35 följande:
    Så du skrev i en app och sedan gjorde du inget mer? Elller försökte du igen? Ringde du upp? Man kan inte ge upp vid första hindret. Självklart finns det hjälp att få, men ibland måste man stå på sig lite.
    Nej, det finns inte någon hjälp att få. Jag är ledsen, men Sveriges psykvård ligger på samma nivå som typ Uganda, ett fattigt U-land, där dem kedjar fast psykotiska människor. 
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (vf) skrev 2024-09-05 19:29:37 följande:
    Nej, det finns inte någon hjälp att få. Jag är ledsen, men Sveriges psykvård ligger på samma nivå som typ Uganda, ett fattigt U-land, där dem kedjar fast psykotiska människor. 
    Jo då, det finns hjälp. Du kan använda Mindler, till exempel. Kostar som vanligt besök och du får hjälp i princip direkt.
Svar på tråden Orka må dåligt resten av livet?