Anonym (Hmm) skrev 2024-09-04 00:40:06 följande:
Men hur kul är det i längden? Att få träffa de största idioterna i samhället och vara fast med dom?
Nej, försök lösa det på annat sätt.
Då du har jobbat. Och förhoppningsvis fått ihop lite spar pengar... Gör något nytt! Antingen säg upp dig och lär dig något nytt via datorn. Eller dra utomlands och finns dig ett arbete.
Frågan är vad det är som håller dig kvar?
Du har rätt där, att sitta med samhällets avfall i fängelse lär väl göra en ännu mer galen. Det är egentligen inget som håller mig kvar förutom mitt jobb :S
Anonym (Genomtänkt) skrev 2024-09-04 00:50:02 följande:
Låter som en oerhört genomtänkt plan? Vem ska du mörda för att få rättspsykiatrisk vård, någon närstående?
För att uppfylla kraven för att dömas till rättspsykiatrisk vård krävs det att du begår brottet under en ?allvarlig psykisk störning?, vilket oftast innebär att du har en psykos och inte kan skilja på vad som är verklighet eller ej. Det är inget du kan fejka dig till vid en eventuell undersökning. Depression räknas inte till denna kategori.
Om rätten kommer fram till att du inte led av någon allvarlig psykisk störning vid tillfället för brottet så kommer du att dömas till fängelse. Normalstraffet för mord (om du är man) är livstids fängelse. Döms du till rättspsykiatrisk vård vet du inte hur länge du får sitta, i praktiken kan du få sitta inne resten av ditt liv.
Mörda är inte vad jag har tänkt, men något grovt som innebär att man inte vågar skicka ut mig.
Cathariiina skrev 2024-09-04 00:58:35 följande:
Jag tänker att det borde räcka att du berättar för en psykiater att du har de här fantasierna, för att de ska ta dig på allvar och prioritera dig för vård? Så måste det ju vara, det är tjänstefel annars. Läkaren kommer inte att våga släppa ut dig på gatan, för då blir ju han ansvarig ifall du faktiskt mördar någon.
Men det är oerhört sorgligt att det har blivit så här med alla funktioner i samhället... Förr hörde man ju tvärtom, att människor lades in i psykvården för nästan inga indikationer alls, och mot sin vilja...
Ja egentligen. Men samtidigt så är det otroligt svårt att säga detta öga mot öga. Det är väl för många inlagda att vården bara prioriterar dom som öppet säger att dom vill ta sitt liv.