• Anonym (Svettapan)

Ingen dusch under hela helgen

På grund av reparation kommer jag inte kunna duscha hemma under kommande helg. Sista duschen blir imorgon förmiddag. Nu när det plötsligt blev sommarvärme igen trots september så är jag lite orolig för hur jag ska fixa att stå ut med mig själv under tiden, haha.

Kommer ha tillgång till vatten i köket så kan ju blaska av mig lite lätt och tvätta ansiktet, men hur gör man med resten? Är det en bra idé att använda baby våtservetter under armar och intimt? Kommer ju leva som vanligt, gå till och från jobbet imorgon osv. Svettas rätt mycket, men mest orolig för eventuell lukt eller få svamp som det är fuktigt mot huden. Har ni tips? 

• Svar på tråden Ingen dusch under hela helgen
  • Anonym (J)

Gå till badhus eller gym för att duscha?

• Anonym (Naturbarn)

Åk och bada och använd dusch där?

Men det går också utmärkt att fylla en PET-flaska eller två med vatten och vaska av sig nertill, skölj ner över toan eller i en golvbrunn, något brukar väl finnas i de flesta större hus. Eller bara ute i naturen på undanskymt ställe.

• Anonym (h)

Använder ofta babyservetter till de områdena, inga problem!

• Anonym (B)

När jag inte kunde duscha använde jag tvättlappar, vatten och flytande lactacyd. Funkade över förväntan! Jag som normalt tvättar håret varannan dag tyckte att det var jobbigast men många klarar sig ju med torrschampo.

• Anonym (Vilma)

Du har tillgång till vatten, tvål och handduk. Är väl inga problem då. Varit besvärligare om de stängt av vattnet och du fått hämta det ur en tankbil för att sen värma det till lagom temperatur. Du kanske har släkt eller vänner som låter dig duscha där?

• Anonym (Svettapan)
    Anonym (Vilma) skrev 2024-09-04 19:31:12 följande:

Du har tillgång till vatten, tvål och handduk. Är väl inga problem då. Varit besvärligare om de stängt av vattnet och du fått hämta det ur en tankbil för att sen värma det till lagom temperatur. Du kanske har släkt eller vänner som låter dig duscha där?

Jo jag kan säkert låna duschen hos någon annan, men ville mest veta om någon har tips på hur man kan lösa sin hygien utan dusch annars. För mig som är van att duscha varje dag känns det långt, men förstår att andra kan tycka det är onödigt. 
  • Goneril

Bodde inackorderad hela min skoltid fram till 20 med endast ett handfat. Gick utmärkt. Man köper en stor balja, ställer sig i den, fyller flaskor med vatten och häller. Går utmärkt. Samma balja användes till tvätt av kläder. Allting går. Man hade inte så stora krav för 50 år sedan.

• Cereal Killer

När vi bilat i Europa och sovit längs vägen så har jag använt en pet-flaska och sköljt av mig på någon toalett längs motorvägen. Vattnet får rinna ned i toaletten eller i handfatet. Det funkar att tvätta håret i handfatet (eller utomhus) på detta sätt också, även om det tar lite tid. Detta räcker absolut för att hålla sig fräsch några dagar. 

Vårservetter funkar också för att få bort smuts och lukt, men personligen gillar jag känslan av att ha sköljt av mig med vatten (och tvål).

• Anonym (Annelie)

Tvättlappar av frotté samt tvål och vatten räcker väldigt långt. Man liksom torkar bort smutsen istället för att skölja bort den, som man gör med duschen. Har man inga tvättlappar kan man använda handdukar istället. 

Håret kan man tvätta genom att sticka in huvudet under kökskranen.

• Anonym (V)

Klarade mig 5 dagar utan dusch en gång. Pga reparation. Dock gick jag inte ut. Använde våtservetter och kranen i köket. 

Svar på tråden Ingen dusch under hela helgen