• Anonym (Meningslöst)

Är det någon ide att fortsätta?

Under min uppväxt fungerade jag och livet förhållandevis bra. jag hade inga problem i skolan och har alltid haft åtminstone några vänner. 

När jag var 18 och mönstrade blev jag reserv placerad för att jag inte hade tillräckligt bra ledaregenskaper enligt psykologen. något jag väldigt gärna skulle ha gjort. 

När jag gick ut gymnasiet fick jag jobb direkt och tänkte börja studera när jag blev 20, jag misslyckades att komma in men kom senare in på önskad utbildning med hjälp utav högskoleprovet när jag fyllde 21. Till en början blev jag överlycklig men upptäckte snart att det inte passade mig och det ledde till att jag provade några andra utbildningar men hoppade gång på gång av. Idag läser jag på högskola men tycker att det är pisstråkigt men vet inte vad jag annars skulle göra

De senaste åren har jag haft problem med depression och ångest, jag har träffat läkare och psykologer som gett mig sockerpiller samt gjort privat adhd utredning men de visade med högra handen att jag var deprimerad och med vänstra tog de x antal tusen kronor från min ficka. 

Jag har aldrig haft en flickvän och har enbart legat med en tjej i mitt liv, när jag var 18......

Alla mina vänner har flickvänner och fina utbildningar/ jobb medan jag snarare är något slags missfoster. 

Är 24 idag och vill helst inte leva en dag till. Vad skulle ni göra i min situation?

• Svar på tråden Är det någon ide att fortsätta?
  • Anonym (Hjälp)

Jag blir helt bestört när jag läser din tråd ts. Det låter väldigt jobbigt att må så dåligt som du gör just nu och jag kan inte ens föreställa mig hur tungt det är.
    Om du har seriösa tankar på att avsluta ditt knappt påbörjade liv så snälla, snälla åk till psykakuten så de kan hjälpa dig.
    känns det steget för stort så ring en vän, hjälplinje, anhörig eller vem som känns bäst helt enkelt.

Du är bara 24 och har så mkt mer liv kvar att leva och med hjälp så kommer det bli bättre. Det kommer ordna sig och du kommer inte må såhär för alltid. Du är viktig och garanterad älskad av fler än du vet om. Snälla sök hjälp redan ikväll! Du är viktig! Du är värdefull! 

• Anonym (Börjat om)

Jag hade åkt utomlands. Startat upp någon annanstans. Tagit något enklare jobb där man lär känna människor.

• Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-05 19:08:42 följande:

Jag blir helt bestört när jag läser din tråd ts. Det låter väldigt jobbigt att må så dåligt som du gör just nu och jag kan inte ens föreställa mig hur tungt det är.
    Om du har seriösa tankar på att avsluta ditt knappt påbörjade liv så snälla, snälla åk till psykakuten så de kan hjälpa dig.
    känns det steget för stort så ring en vän, hjälplinje, anhörig eller vem som känns bäst helt enkelt.

Du är bara 24 och har så mkt mer liv kvar att leva och med hjälp så kommer det bli bättre. Det kommer ordna sig och du kommer inte må såhär för alltid. Du är viktig och garanterad älskad av fler än du vet om. Snälla sök hjälp redan ikväll! Du är viktig! Du är värdefull! 

Tack för omtanken:) jag har faktiskt kontaktat psykolog online nu. Jag lovade mig själv förra året att aldrig kontakta en psykolog igen då det tidigare nästan förvärrat min situation men jag inser att jag måste göra något
  • Anonym (1234)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-05 19:08:42 följande:

Bra inlägg, men jag måste påpeka lite. 
    Psykakuten kan var bra, men kan också vara dåligt. Extremt dåligt. 
    Psykakuten förstörde mitt liv. Om jag inte var självmordsbenägen då, så är jag det nu, gånger hundra. 

Det är inte alls säkert att psykakuten kan hjälpa. Det är bara förvaring plus medicin. 
  • Anonym (Börjat om)
    Anonym (1234) skrev 2024-09-05 21:11:23 följande:
    Bra inlägg, men jag måste påpeka lite. 
    Psykakuten kan var bra, men kan också vara dåligt. Extremt dåligt. 
    Psykakuten förstörde mitt liv. Om jag inte var självmordsbenägen då, så är jag det nu, gånger hundra. 

Det är inte alls säkert att psykakuten kan hjälpa. Det är bara förvaring plus medicin. 
    Vad hände på psykakuten som gjorde dig hundra gånger mer självmordsbenägen?
  • Tow2Mater

Hoppas verkligen du får hjälp for din depression och ångest. Men resten, det är ju så livet fungerar, låter helt normalt. Du är ju ung! Du har hela livet framfor dig. Om dina jämnåriga kompisar redan har perfekta ordnade liv tillhor de undantagen, inte du. Du kommer hitta din grej, så småningom. Det kommer att falla på plats. Ge bara inte upp.

Ett tips: Fortsätter du studera ta iallafall kurser (om så pisstråkiga) du kan kombinera till någon slags examen, oavsett vilken. Så du inte sitter med fullt studielån och inte ens nära en examen alls om några år.

• Anonym (Sanningen)

Sanningen är att du är ung ts. Och tiden går fortare än vad man tror. 

Känns som jag var 24 för bara 2 år sedan. Det är snarare ca 15 år sedan nu!!!

Önskar att jag hade fått börja om igen från att jag var 24 år. Helst tidigare, men det var en brytpunkt i mitt liv som sedan inte gick så bra för mig trots ändå.

1. Känner du att du inte klarar av studierna så sluta slösa upp ditt csn! 
    2. Skaffa dig en yrkes utbildning!!! För i förlängningen så kan du tjäna pengar på det, på riktigt!!!

3. Ha inte bråttom med tankarna på flickvän. DU är fortfarande ung och satsa hellre på dig själv i första hand nu i 10 år framåt och sedan på brudarna. 

4. Tillbaka till utbildning, tänk smart ! Välj ett yrke som du vet att det sedan är lätt att starta eget inom och faktiskt tjäna grova pengar. Du vill inte göra bort dig som jag och endast ha 20 K på kontot om 15 år! 

Ex på ett yrke du kan starta eget inom och faktiskt tjäna mycket pengar i är ex grävmaskinist! 

5. Plugga på saker på fritiden som du faktiskt är intresserad utav! Kanske ex att lära dig traiding, eller något annat digitalt så att du vet att om du skulle lessna på att arbeta fysiskt så kan du göra det hemifrån via datorn iallafall. 

6. Se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler oavsett vad testerna än säger på Vc. Mina prover har sett jättebra ut. Men sanningen är att kroppen antagligen höll på att krascha. Lita inte på svensk sjukvård när det kommer till provsvar utan kör hellre via Werlabs. Allt blir så mycket lättare och kanske roligare om man inte känner sig trött och deprimerad hela tiden! Dubbla ditt järnintag! 

7. Börja träna!!! Du kan se ut som en Gud när du är 30 år ! 

Dessa är de 7 budorden som jag hade följt om jag fick chansen att vara 24 igen! 

• Anonym (1234)
    Anonym (Börjat om) skrev 2024-09-05 21:26:22 följande:
    Vad hände på psykakuten som gjorde dig hundra gånger mer självmordsbenägen?
    Det är så kafkaartat att du inte skulle tror mig. 
  • Anonym (Börjat om)
    Anonym (1234) skrev 2024-09-06 00:46:11 följande:
    Det är så kafkaartat att du inte skulle tror mig. 
    Jo, jag tror dig. Berätta!
Svar på tråden Är det någon ide att fortsätta?