• Anonym (GS)

Ekonomiska skillnader

Jag och min sambo köpte precis ett hus och har flyttat in. Han gick in med all kontantinsats och jag noll. Planen var att skriva ett samboavtal där han vid försäljning ska få tillbaka kontantinsatsen, nu vill han skriva i samboavtalet att vid försäljning ska han få tillbaka kontantinsatsen + inflationsändringar. Dvs säljer vi om 20 år så ska han få tillbaka kontantinsatsen + 2%/år.

Är det normalt att man räknar in inflationen i denna situation?

• Svar på tråden Ekonomiska skillnader
  • Anonym (Erika)

Äger ni huset 50/50?

Ett alternativ är att ni skriver ett skuldebrev och du är skyldig honom hälften av kontantinsatsen. Du amortera alltså till din sambo tills ni lagt lika mycket som instas. Kan vara smidigt eftersom ni kanske kommer att dela kostnader för renovering och reparationer. 

Har ni barn? Planerar ni? Det är rimligt att kontantinsatsen inflationjusteras eller att du betalar en viss ränta på skulden du har. Din sambo ligger ute med pengar som kunde gett avkastning om de investeras vilket hen nu missar. Det gör väl ingenting nu men orsaken till att såna här saker skrivs är ju ifall ni går isär. Lever ni förevigt lyckliga ihop får du ju ändå ta del av/ärva räntan du betalat. Hänger du med? 

Med det sagt: kommer dessa krav på justeringar är det viktigt att komma ihåg kompensation för utebliven inkomst om du tar mesta VAB och föräldraledigt framöver. Många kvinnor framförallt glömmer detta. De kan stå med usel pension pga jobbat mycket deltid. Ska din sambo ränte eller inflationkomenseras är det ett bra argument att du eventuellt skall pensionkompenseras. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Ekonomiska skillnader