• Anonym (Billigt så som de säger?)

Fortum - Billigare elpriser?

Jag har alltid blivit lurad av olika områden, som alltid blivit till en förtvivlan. Jag har i unga år alltid varit den som blivit överkörd och påtvingad till att göra saker. Jag har sedan byggt upp ett starkare karaktär p.g.a min dåliga erfarenhet. Men jag har ett naivt tänk, som gjort att jag blivit den som om och om igen, trott att en bra deal, är just en bra deal. Men som sedan visat sig blivit en dålig affär för min del.

För en försäljare rör det sig om provision.

Så jag har blivit försiktigare. Mycket försiktigare.

Idag pratade jag med någon från Fortum, som påstod sig vara bättre än Eon. Jag har bra deal från Eon. Även fast Fortum påstod att det är dyrare än ''generellt'' sätt. Jag tar förstås det som är billigt.

Han som försökte sälja mig, tyckte jag avslöjade sig. Genom att säga att det är 11 öre just nu, men att det kan gå upp till 23 öre nästa månad. Det är ju relativt stort steg?

Han påstod att om Fortum skulle gå upp i pris, så går alla andra i pris. Så om Fortum skulle gå tio öre dyrare, så blir Eon också betydligt mer dyrare.

Jag sa att jag skall tänka på saken...

Vad tycker ni?

Är Fortum billigt?

Tyckte säljaren var dålig, men han hade tydligen precis börjat. Men jag tar ju det som är billigt.

• Svar på tråden Fortum - Billigare elpriser?
  • MsM84

Det går inte att säga på rak arm vilka företag som är billiga resp dyra. Det gäller att förstå hur det fungerar. Gällande elpriser kan man välja att binda priset en period och då vet man precis hur mycket varje kWh kommer kosta. Eller så har man rörligt pris vilket innebär att det ibland är jättebilligt och ibland dyrt. Över lång tid brukar rörligt vara billigare än fast, men vissa perioder är det dyrare. Det finns även olika varianter av rörligt, från rörligt på månadsbasis ner till rörligt per timme då priset även varierar vid olika tider på dagen. Så först måste man veta vad för sorts avtal det handlar om. Jag gissar på att det är rörligt månadspris det pratas om. Med det antagandet.. Alla leverantörer betalar lika mycket för elen de använder, sen är frågan vilket prispåslag de har plus om de har någon fast avgift för avtalet. Det avgör vad som blir billigast. 

Slutligen skulle jag föreslå en jämförelsetjånst, typ elskling istället för att prata med telefonförsäljare.

Svar på tråden Fortum - Billigare elpriser?