• Anonym (inte_sotis)

Du som varit svartsjuk hur blev du fri från det?

Du som en gång varit svartsjuk och inte är det mer, vad funkade? Vad ska man göra för att svartsjukan inte ska komma tillbaka? 

Vad kan jag göra som inte är den svartsjuke personen (är partnern)?
    Det jag gjort: Jag vill ta mig tid för vi ska samtala om det. Jag försäkrar. Jag har inget att dölja. Jag har satt gränser för min skull.
    Mer jag kan göra?

• Svar på tråden Du som varit svartsjuk hur blev du fri från det?
  • Anonym (Hm)

Om du inte varit bristande i din lojalitet mot din partner har du inget mer att bevisa eller göra. Då ligger problemet inte hos dig. Har du däremot varit otrogen, på gränsen till otrogen eller på annat sätt varit opålitligt behöver du, under en mycket lång period, visa att du är en trygg person man kan lita på. Då är det upp till din partner att säga vad denne behöver för att känna sig trygg med dig igen. 

• Lynx123

Det är den svartsjuke som framförallt måste jobba på sig själv. Svartsjuka bottnar i osäkerhet. Visst, du kan visa med gärningar och ord att du älskar din partner, men låt henom inte låta svartsjukan styra ditt beteende. Du är en fri människa och har egna vänner som du kan umgås med när du vill.

• Anonym (Borderlina)

Jag är sjukligt svartsjuk. Men det är mildare nu. Jag tror inte att jag är fri från det, det är mer att jag känner från honom att det finns ingen anledning för mig att vara det. Han älskar mig.

Men det känns som sjuklig svartsjuka hittar vägar att störa ändå, och att det manifesterar sig på andra sätt. Ok, han älskar mig, är galet attraherad av mig jag är inte orolig för andra kvinnor. Men så kom det fram när han gosade och pratade bebisspråk med en hundvalp vi passade. Inte så att jag kände mig hotad, men en slags avundsjuka för att den har en effekt på honom jag inte har.

• Anonym (korven)
    Anonym (inte_sotis) skrev 2024-09-07 05:52:38 följande:
    Du som varit svartsjuk hur blev du fri från det?

Du som en gång varit svartsjuk och inte är det mer, vad funkade? Vad ska man göra för att svartsjukan inte ska komma tillbaka? 

Vad kan jag göra som inte är den svartsjuke personen (är partnern)?
    Det jag gjort: Jag vill ta mig tid för vi ska samtala om det. Jag försäkrar. Jag har inget att dölja. Jag har satt gränser för min skull.
    Mer jag kan göra?

Sluta försäkra
  • Anonym (korven)

Det är inte din uppgift.

• Anonym (korven)

Ta inte på dig hans brist genom att försäkra. Sätt istället gränser och lev ditt liv. 

DU ska inte ta intiativ till att prata om det, det ska han göra. Du ska bara leva som du vill och sätta gränser och tala om hur hans beteende får dig att må.

"Jag kännermig sårad när du inte litar på mig". Liksom du ska bara fokusera på att berätta hur hans beteende får dig att känna.

• Anonym (T)

Tolerera det inte. Sätt en gräns och håll den. Din partners svartsjuka ska inte bli ditt problem. 

• Anonym (T)

vad menar du med att du försäkrar? Du ska inte bli utsatt för jobbiga frågor som du ?måste? svara på. Sluta försäkra, det blir bara värre. Frågorna tar aldrig slut (om det är riktigt illa, som det blev för mig). Din partner får styra upp sin svartsjuka på egen hand. 

• Anonym (Linn)

Du kan inte göra mer än vad du redan har gjort. Nu vet jag förstås inte hur ert förhållande ser ut, men om du aldrig varit otrogen eller på något vis har ett beteende som man förstår triggar svartsjuka (tydligt flörtar med andra, är aktiv på Tinder etc) finns inget mer du kan eller ska göra. Det är till 100 procent din partner som ska ta ansvar för sitt beteende och sina känslor.

Dessvärre är det få sjukligt svartsjuka människor som gör just detta. Jag har själv levt med tre galet svartsjuka människor (på den nivå att de t.ex. hittade på låtsaspersoner som jag skulle ha flörtat med, eller blev sotis för att jag umgicks med en manlig vän som är homosexuell). Jag kan inte räkna antalet hemska bråk vi hade pga deras svartsjuka. Ofta slutade det med att de grät och erkände att de hade fel och lovade att de skulle ta tag i detta, gå i terapi etc. Det gjorde de aldrig.

Jag insåg det till slut och bröt en gång för alltid med samtliga. Och efter den sista bestämde jag mig för att "nu ska jag bryta direkt vid minsta tecken. Aldrig den sortens partner igen".

Så ja, din partner ska själv ta ansvar för att bota sin svartsjuka. Det går. Men vill han inte det - tack och hej!

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Linn) skrev 2024-09-07 09:38:32 följande:

Du kan inte göra mer än vad du redan har gjort. Nu vet jag förstås inte hur ert förhållande ser ut, men om du aldrig varit otrogen eller på något vis har ett beteende som man förstår triggar svartsjuka (tydligt flörtar med andra, är aktiv på Tinder etc) finns inget mer du kan eller ska göra. Det är till 100 procent din partner som ska ta ansvar för sitt beteende och sina känslor.

Dessvärre är det få sjukligt svartsjuka människor som gör just detta. Jag har själv levt med tre galet svartsjuka människor (på den nivå att de t.ex. hittade på låtsaspersoner som jag skulle ha flörtat med, eller blev sotis för att jag umgicks med en manlig vän som är homosexuell). Jag kan inte räkna antalet hemska bråk vi hade pga deras svartsjuka. Ofta slutade det med att de grät och erkände att de hade fel och lovade att de skulle ta tag i detta, gå i terapi etc. Det gjorde de aldrig.

Jag insåg det till slut och bröt en gång för alltid med samtliga. Och efter den sista bestämde jag mig för att "nu ska jag bryta direkt vid minsta tecken. Aldrig den sortens partner igen".

Så ja, din partner ska själv ta ansvar för att bota sin svartsjuka. Det går. Men vill han inte det - tack och hej!

Låtsaspersoner och låtsasscenarior känner jag igen. Eftersom jag känner att jag kan lita på honom så får jag istället för mer realistiska otrohetssituationer föreställa mig fantasiscenarior som att han är strandsatt på en öde ö med en annan kvinna och tror att jag är död. Just för att kunna plåga mig själv med svartsjuka.

Jag har gått i mycket terapi för sådant här.
Svar på tråden Du som varit svartsjuk hur blev du fri från det?