Anonym (Linn) skrev 2024-09-07 09:38:32 följande:
Du kan inte göra mer än vad du redan har gjort. Nu vet jag förstås inte hur ert förhållande ser ut, men om du aldrig varit otrogen eller på något vis har ett beteende som man förstår triggar svartsjuka (tydligt flörtar med andra, är aktiv på Tinder etc) finns inget mer du kan eller ska göra. Det är till 100 procent din partner som ska ta ansvar för sitt beteende och sina känslor.
Dessvärre är det få sjukligt svartsjuka människor som gör just detta. Jag har själv levt med tre galet svartsjuka människor (på den nivå att de t.ex. hittade på låtsaspersoner som jag skulle ha flörtat med, eller blev sotis för att jag umgicks med en manlig vän som är homosexuell). Jag kan inte räkna antalet hemska bråk vi hade pga deras svartsjuka. Ofta slutade det med att de grät och erkände att de hade fel och lovade att de skulle ta tag i detta, gå i terapi etc. Det gjorde de aldrig.
Jag insåg det till slut och bröt en gång för alltid med samtliga. Och efter den sista bestämde jag mig för att "nu ska jag bryta direkt vid minsta tecken. Aldrig den sortens partner igen".
Så ja, din partner ska själv ta ansvar för att bota sin svartsjuka. Det går. Men vill han inte det - tack och hej!
Låtsaspersoner och låtsasscenarior känner jag igen. Eftersom jag känner att jag kan lita på honom så får jag istället för mer realistiska otrohetssituationer föreställa mig fantasiscenarior som att han är strandsatt på en öde ö med en annan kvinna och tror att jag är död. Just för att kunna plåga mig själv med svartsjuka.
Jag har gått i mycket terapi för sådant här.