• Tryggman

Lämnad av borderline tjej

Jag träffade en kvinna i 30-årsåldern före sommaren 2024, och vi klickade direkt från första mötet. Vi spenderade varje dag tillsammans i en månad, och hon bodde praktiskt taget hos mig. Det kändes magiskt, och jag blev snabbt förälskad. Hon fann mig attraktiv, fin och snäll, och ville alltid vara nära mig. Hon berättade tidigt om sin svåra barndom ? hon hade aldrig haft en pappa, och hennes mamma tog livet av sig när hon var tonåring. Sedan dess har hon varit ensam, utan familj och med få nära relationer.

Hon sa att hon har svårt att lita på människor och har valt att vara singel för att skydda sig själv. Trots att hon ofta dejtat andra har dessa relationer varit kortvariga och inte "bra" för henne. Hon är snygg, charmig och extrovärt lätt prata med folk men hon lider av utmattning, depression och ångest. Hon har sökt hjälp inom vården, men känner sig fortfarande känslomässigt otillgänglig och isolerad. Hon har bara en vän och drar sig ofta undan socialt men är ute på krogarna varje helg dock! 

Hon uttryckte att hon känner ångest, särskilt i relation till mig, eftersom jag är så fin mot henne, något hon inte klarar av. Hon har sagt att hon tycker om mig och att jag är en av de mest fantastiska människor hon mött, men samtidigt anser hon sig inte vara värd kärlek och att hon bara kommer att såra mig. Hon berättade att hon saboterar alla sina relationer.

Jag upplever att hon är rädd för att bli övergiven, eftersom det har präglat hennes liv. Hon har ingen fast bostad och bor tillfälligt som inneboende nu. Hon bodde hos mig en månad men flyttade ut trots att hon inte har pengar elelr nboende, hon orkade inte längre se mig. Hon har berättat att hon inte kan hantera en relation just nu, trots att hon uppskattar det jag ger henne. Hon sa att hon inte vill såra mig mer och avslutade relationen. Jag sa att jag vill gärna bygga något med henne men att jag respekterar hennes beslut men att jag alltid kommer finnas där för henne.

Jag misstänker att hon har en fear full avoidant anknytning och kanske även borderline, med tanke på hennes impulsivitet och tendens att ljuga om små saker. Hennes låga självkänsla och negativa självbild gör att hon tror att hon förstör allt omkring sig. Vid ett tillfälle trodde hon att jag övergav henne eftersom jag inte svarade på ett sms där hon bekräftade sina känslor för mig. Jag bad om ursäkt och försäkrade henne om att jag aldrig skulle avvisa henne, men efter det var hon inte sig själv.

Sista gången vi träffades, introducerade hon mig för en vän. Hon verkade vara i högvarv och gick omkring och pratade med olika människor. Jag orkade inte längre och bestämde mig för att gå hem. Hon stannade kvar och var ute hela natten. Dagen efter sa hon att hon inte kunde fortsätta träffa mig, att hon hade sårat mig och inte klarade av att ha en relation som är känslomässig. Jag misstänker att hon återföll i narkotika den natten.

Efter det hade vi sporadisk kontakt via sms. Jag upptäckte senare att hon använde kokain, vilket förklarade hennes förändrade beteende. När jag konfronterade henne om detta blev hon mer distanserad och kommunikationen minskade drastiskt. Hon bad om pengar vid flera tillfällen, och jag hjälpte henne ett tag, men insåg att pengarna inte gick till nödvändiga utgifter. Senast vi sågs uttryckte hon skuld och skam när hon mötte mig, och undviker nu att träffa mig. Hon har sagt att hon vill ses, men avbokat i sista stund flera gånger. Sist vi hördes i telefon fick hon utbrott när jag sa att jag ville veta pengar ska gå till om hon ska få låna och då blev jag kallad psykopat, kontrollfreak osv. Det var en helt annan person. Nu har hon slutat höra av sig helt sedan 2 veckor. 

Vad kan jag göra? 
  • Svar på tråden Lämnad av borderline tjej
  • Anonym (Man)

Lika bra du slapp undan där faktiskt.

• Tukt

Tror du får ta det som en lärdom. Umgänge och kärlek sker nästan alltid på den diagnosticerades villkor. Man måste köpa det helt enkelt.
    Men också viktigt att tänka på att inte låta det dra i väg för mycket om du hamnar i samma läge igen.

• Anonym (Another one)

Du kan inte göra något alls. Om hon har borderline måste hon själv vilja söka hjälp för det. Att hon håller på med droger gör inte saken bättre. Sponsra inte henne mer.

• Anonym (FF)

Först tycker jag att du ska fira ordentligt att du slipper henne.
    Sedan tycker jag att du ska ta dig en ordentlig funderare på varför du springer efter en sådan problematisk tjej som använder droger och ber dig om pengar?

• Tryggman

Jag har så himla svårt gå vidare, då jag har så starka känslor för henne och vet att hon också har det, men att henens rädslor för närhet och det faktum att vi kom så nära fick henne att dra sig undan från mig. Jag erbjöd henne ett stabilt liv utan dess like; mitt liv är så ordnat och jag har det ekonomiskt bekymmerfritt och hon valde gå från mig till inneboende och hon är dessutom arbetslös nu. Jag noterar att hon använder narkotika för att bedöva sina känslomässiga problem och hon undviker mig därför, för hon vet att jag inte tolererar det då jag sagt att det är off the table för min del. 

• Tryggman

Hon sa sist att hon önskar att hon var mottaglig för mig, men att hon inte är det alls och att det gör ont i henne att det är så. Och att hon hellre väljer en otrygg liv med människor som inte bryr sig om henne för då finns inga krav på henne att förändra sig. Hon klarar inte av någonting nu. Implicit i detta är att hon inte är beredd ge upp knarket, det är det enda som tycks minska hennes smärtor och rädslor och hon verkar vara fast i det och då skäms hon framför mig; därav skam och skuldkänslor. 

Juste; sist vi talades vid för 2 veckor sedan så fick hon ett (borderline rage och sa att jag var psykopat, att hon inte tål mig, och att hon berättat för alla att jag är sådan osv). Sedan skickade hon sms och sa att hon inte menade det utan att det berodde på mår dåligt men att hon inte vill höras mer just nu.

Vad tror ni om hennes beteende? Varför gör hon såhär? Vi hade det bra, jag behandlar henne som en gudinna och var bered göra allt för att hjälpa henne och att hon skulle få bra vård men hon väljer bort mig?

• Tukt
    Tryggman skrev 2024-09-09 12:37:52 följande:

Jag har så himla svårt gå vidare, då jag har så starka känslor för henne och vet att hon också har det, men att henens rädslor för närhet och det faktum att vi kom så nära fick henne att dra sig undan från mig. Jag erbjöd henne ett stabilt liv utan dess like; mitt liv är så ordnat och jag har det ekonomiskt bekymmerfritt och hon valde gå från mig till inneboende och hon är dessutom arbetslös nu. Jag noterar att hon använder narkotika för att bedöva sina känslomässiga problem och hon undviker mig därför, för hon vet att jag inte tolererar det då jag sagt att det är off the table för min del. 

Det är nog tyvärr så att en borderlinepersonlighet ofta rusar in i saker, för att sedan må dåligt av den trygghet du ville ge henne. Då straffar hon ut sig själv från umgängen, kärlek och liknande.
  • Tryggman
    Tukt skrev 2024-09-09 13:00:30 följande:
    Det är nog tyvärr så att en borderlinepersonlighet ofta rusar in i saker, för att sedan må dåligt av den trygghet du ville ge henne. Då straffar hon ut sig själv från umgängen, kärlek och liknande.
    Vad kan jag göra då? För att få henne inse att hon behöver inte straffa sig, utan våga ge oss en chans? Hon är den varmaste personen jag mött, men drugs got a hold of her, fats hon låtsas bort det. Jag tror att knarket är det stora problemet. 
  • Tryggman
    Tukt skrev 2024-09-09 11:42:23 följande:

Tror du får ta det som en lärdom. Umgänge och kärlek sker nästan alltid på den diagnosticerades villkor. Man måste köpa det helt enkelt.
    Men också viktigt att tänka på att inte låta det dra i väg för mycket om du hamnar i samma läge igen.

Borderline brukar klinga fast men hon drog snabbt fats jag behandlade henne med silkesvantar. Var det för bra så det skrämde iväg henne?
  • Tukt
    Tryggman skrev 2024-09-09 13:07:49 följande:
    Borderline brukar klinga fast men hon drog snabbt fats jag behandlade henne med silkesvantar. Var det för bra så det skrämde iväg henne?
    Förmodligen. Det spelar nog inen större roll hur mycket struktur och trygghet du hade att erbjuda. Hon var inte mogen för det helt enkelt.
Svar på tråden Lämnad av borderline tjej