Lämnad av borderline tjej
Jag träffade en kvinna i 30-årsåldern före sommaren 2024, och vi klickade direkt från första mötet. Vi spenderade varje dag tillsammans i en månad, och hon bodde praktiskt taget hos mig. Det kändes magiskt, och jag blev snabbt förälskad. Hon fann mig attraktiv, fin och snäll, och ville alltid vara nära mig. Hon berättade tidigt om sin svåra barndom ? hon hade aldrig haft en pappa, och hennes mamma tog livet av sig när hon var tonåring. Sedan dess har hon varit ensam, utan familj och med få nära relationer.
Hon sa att hon har svårt att lita på människor och har valt att vara singel för att skydda sig själv. Trots att hon ofta dejtat andra har dessa relationer varit kortvariga och inte "bra" för henne. Hon är snygg, charmig och extrovärt lätt prata med folk men hon lider av utmattning, depression och ångest. Hon har sökt hjälp inom vården, men känner sig fortfarande känslomässigt otillgänglig och isolerad. Hon har bara en vän och drar sig ofta undan socialt men är ute på krogarna varje helg dock!
Hon uttryckte att hon känner ångest, särskilt i relation till mig, eftersom jag är så fin mot henne, något hon inte klarar av. Hon har sagt att hon tycker om mig och att jag är en av de mest fantastiska människor hon mött, men samtidigt anser hon sig inte vara värd kärlek och att hon bara kommer att såra mig. Hon berättade att hon saboterar alla sina relationer.
Jag upplever att hon är rädd för att bli övergiven, eftersom det har präglat hennes liv. Hon har ingen fast bostad och bor tillfälligt som inneboende nu. Hon bodde hos mig en månad men flyttade ut trots att hon inte har pengar elelr nboende, hon orkade inte längre se mig. Hon har berättat att hon inte kan hantera en relation just nu, trots att hon uppskattar det jag ger henne. Hon sa att hon inte vill såra mig mer och avslutade relationen. Jag sa att jag vill gärna bygga något med henne men att jag respekterar hennes beslut men att jag alltid kommer finnas där för henne.
Jag misstänker att hon har en fear full avoidant anknytning och kanske även borderline, med tanke på hennes impulsivitet och tendens att ljuga om små saker. Hennes låga självkänsla och negativa självbild gör att hon tror att hon förstör allt omkring sig. Vid ett tillfälle trodde hon att jag övergav henne eftersom jag inte svarade på ett sms där hon bekräftade sina känslor för mig. Jag bad om ursäkt och försäkrade henne om att jag aldrig skulle avvisa henne, men efter det var hon inte sig själv.
Sista gången vi träffades, introducerade hon mig för en vän. Hon verkade vara i högvarv och gick omkring och pratade med olika människor. Jag orkade inte längre och bestämde mig för att gå hem. Hon stannade kvar och var ute hela natten. Dagen efter sa hon att hon inte kunde fortsätta träffa mig, att hon hade sårat mig och inte klarade av att ha en relation som är känslomässig. Jag misstänker att hon återföll i narkotika den natten.
Efter det hade vi sporadisk kontakt via sms. Jag upptäckte senare att hon använde kokain, vilket förklarade hennes förändrade beteende. När jag konfronterade henne om detta blev hon mer distanserad och kommunikationen minskade drastiskt. Hon bad om pengar vid flera tillfällen, och jag hjälpte henne ett tag, men insåg att pengarna inte gick till nödvändiga utgifter. Senast vi sågs uttryckte hon skuld och skam när hon mötte mig, och undviker nu att träffa mig. Hon har sagt att hon vill ses, men avbokat i sista stund flera gånger. Sist vi hördes i telefon fick hon utbrott när jag sa att jag ville veta pengar ska gå till om hon ska få låna och då blev jag kallad psykopat, kontrollfreak osv. Det var en helt annan person. Nu har hon slutat höra av sig helt sedan 2 veckor.
Vad kan jag göra?