Hur blir man en så optimistisk person när det gäller cancer, hälsa, pengar osv, som dessa?
Känner en mamma som har fått cancer. Aggressiv bröstcancer, men det är inte bara det som ska diskuteras utan generellt att se allt så optimistisk.
hennes ena barn är likadan.
jag lägger inga värderingar och det handlar ej om avsundsjuka eller missunnsamhet. men denna mamman har genomgått cemlgifter och ska påbörja strålning, hon ska till läkaren för att kolla på hur det ser ut och då säger hon "det kommer se bra ut eller bättre"
hur törs man säga så? Utmanar man inte ödet lite grann? om det bara gällde cancer vore det en sak, kan vara en överlevnadsstrategi.
men saken är den att det gäller inte bara cancer. Det gäller precis allt.
hon sålde t.ex. ett hus för ett år sen, då sa hon att hon kommer få si och så mkt för det.
själv var man nöjd om folk ville lägga bud och skulle aldrig vara så optimistisk utåt och säga "jag kommer minst få fem miljoner det är jag övertygad om"
fast hon fick en miljon mindre.
allt hon tar sig för och även barnet låter likadant. Men trodde verkligen inte att man vågade vara så positiv när det kommer till allvarliga sjukdomar med.
själv tror jag att det är ett sätt att förbereda mig, att sätta mig in i tanken att saker och ting kanske inte går som förväntat.
handlar det om bra självkänsla tro? Hur blir man en sån optimist, när det t.o.m. gäller allvarliga sjukdomar?
Framförallt när man haft flera motgångar i livet, men att man fortsätter enbart se ljust på saker.