Loppster skrev 2024-09-10 23:17:00 följande:
Att det är svårare att skola in brukar man säga men vår dotter har gått en månad på förskola nu och hon var superlätt att skola in. hon var äldsta barnet som skolades in och även lättast av alla 7 som skolades in ( pedagogernas egna ord) hon fyller 2 år i december.
tror det handlar om att äldre barn förstår att dem blir lämnade på ett annat sätt än dem små. Men njut av att du kan vara hemma så länge med ditt barn. Jag och dottern hade en fantastisk tid hemma och jag ångrar inte en dag att hon fick stanna hemma så länge. Dem är bara små en gång. Jobba kan man göra sen.
Det upplevde jag också. Min äldsta skolades in vid 18 mån. Hen är född på vintern så det kändes rimligt att skola in i augusti året därpå.
Sällan ledsen och "acklimatiserade sig snabbt".
Yngsta hade vi hemma till nästan 2,5 och det gick inte alls bra. Som du skrev så var hen väldigt medveten om exakt vad som skulle ske när vi började klä på oss, vad "gå till förskolan" innebar och att vi så småningom skulle säga hej då och gå där ifrån.
Det är möjligt att hen hade behövt skolas in som yngre innan hen blev så medveten, omöjligt att säga i efterhand. Eller så hade det blivit samma utfall ändå, vem vet.
VI som föräldrar ångrar ju inte att vi hade barnet hemma så pass länge, vi ville det. Vi hade de möjligheterna och det går liksom inte att ångra. Men alla barn är olika och det är jättesvårt att veta vad som hade varit rätt tidpunkt (om det finns en sån) för varje barn. Genom att fixa och trixa med arbetsgivare och scheman så fick vi ihop det så att hen inte behövde vara där mer än absolut nödvändigt vilket ändå blev bra i slutändan.