• Anonym (Ledsen)

Har man skyldighet att svara?

Har en bekant som skrivit några gånger senaste två veckorna, men jag har inte svarat (eller ens läst mer än det som syns utan att öppna) och han är nu jättesur på mig över att jag inte hört av mig. Jag mår dåligt psykiskt, vilket han vet, men han tycker att det är fult gjort att ignorera honom.

• Svar på tråden Har man skyldighet att svara?
  • Mandel

Personen kanske är orolig och vill höra hur du mår.
    Ett enkelt "ok jag mår inte bra just nu, hör av mig när det känns bättre" hade kanske lugnat personen.
    Många upplevs som arga fast de egentligen är oroliga.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Y)

Man behöver ej men man blir ju lätt ensam om man inte gör det. 

Tar inte så mkt energi att lösa och sätta tumme upp eller nåt annat kort respons

• Freddie K

Jag är i samma sits. Jag har en tjejkompis som skrev ett sms till mig, för tre veckor sen, men jag har inte ens läst sms:en, för jag är rädd för vad det står i de. Vi befinner oss i ett konstigt och känsligt läge just nu där vi inte vet var vi har varandra riktigt. Jag skulle vilja svara henne, men får sån ångest av sms:en. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Y)
    Freddie K skrev 2024-09-11 15:12:50 följande:

Jag är i samma sits. Jag har en tjejkompis som skrev ett sms till mig, för tre veckor sen, men jag har inte ens läst sms:en, för jag är rädd för vad det står i de. Vi befinner oss i ett konstigt och känsligt läge just nu där vi inte vet var vi har varandra riktigt. Jag skulle vilja svara henne, men får sån ångest av sms:en. 

Det jobbiga med att inte svara är ju att hon kan tro du är arg på henne. 
  • Freddie K
    Anonym (Y) skrev 2024-09-11 15:15:28 följande:
    Jo, jag vet, men jag skäms lite över mina senaste sms. 
  • Anonym (Herregud)
    Freddie K skrev 2024-09-11 15:16:32 följande:
    Jo, jag vet, men jag skäms lite över mina senaste sms. 
    Desto större anledning att svara.
  • Freddie K
    Anonym (Herregud) skrev 2024-09-11 15:19:44 följande:
    Desto större anledning att svara.
    Jo, kanske det. Jag gör väl det så småningom.
  • Lynx123

Su måste så klart inte men det lär ju inte förbättra er relation. Fast set kanske inte spelar någon roll för dig?

• Anonym (W)

Det beror väl på hur mycket du värdesätter relationen. Bryr du dig inte så behöver du inte svara. Vill du fortsätta vara vän så är det kanske bäst att svara. Jag känner dock igen mig lite, orkar heller inte alltid svara. Speciellt om det är en person som är lite tjatig, då kan ett ynka litet svar mynna ut i allt möjligt och man blir aldrig av med personen. Så man får göra en avvägning. 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Y) skrev 2024-09-11 15:15:28 följande:
    ...ja! Och i värsta fall går man runt med ångest och oro fastän det visar sig att det inte alls var nåt sånt.
    Då har man målat in sig i ett hörn i sin "tro" av vad som står helt i onödan.

Det är som i arbetslivet när man ser att man fått mejl från en chef eller annan man samarbetar med, en projektledare eller nåt. Det är med 99% säkerhet inget läskigt eller hotfullt, för det vet man om man tänker efter att sånt skulle man med största sannolikhet inte ta via mejl helt ärligt.
    Ändå kan man prokrastinera och ägna sig åt annat av rädsla för att ens öppna mejlet.

Jag håller med ovanstående också, är det en relation man värnar så bör man på något vis visa att man läst och att man återkommer när man är redo/har möjlighet. 
Svar på tråden Har man skyldighet att svara?