Vad är det för fel på mig? Sköldkörtel, klimakteriet?
Det är ju så klart omöjligt att svara på, men någon här kanske lite mer inspel än sjukvården.
Det hela började gradvis någon gång efter mitt andra barn. Nu är jag strax 40 år. Jag är i perioder väldigt trött. Jag fryser och är kall på kroppen. Jag har alltså en ullkofta i väskan mitt i sommaren, för att jag så lätt fryser. Jag är seg i huvudet och säger ofta fel på saker och ting, men rättar mig alltid. Jag har numera antingen jättelång mens eller så har jag mellanblödning. Jag har fått väldigt låg puls. Den varierar också över menscykeln och sm lägst kan jag ha en vilopuls på 42-43 slag i minuten. Jag har varit nere under 40 vid ett par tillfällen. Jag tränar regelbundet, men inget som kan motivera en sådan pulsnedgång. Jag har också fått problem med att bära tröjor som sitter åt mot halsen. Det är obehagligt. Över de här åren har jag också gått upp lite i vikt och fått mycket svårt att gå ner. Jag äter cirka 1500 kalorier per dag och då står jag still i vikt. Jag är ofta trög i magen, men växlar ibland till att lite lös. Jag är också mycket torr i huden.
Jag har sökt vårdcentral som tyckte att det lätt som klockren underproduktion i sköldkörteln. Läkaren tog prover som var inom referens. Vi kom överens om att ta nya ett halvår senare. Dessa var också inom referens. Läkaren skickade då ett brev där hon hälsade att ingen sköldkörtelsjukdom fanns och avslutade.
Jag sökte då gynekolog som menade på att jag är för ung för klimakteriet och att det låter mer som sköldkörteln. Hon hade aldrig hört om puls som varierade så kraftigt över menscykeln, men gissade att det hade med att jag blir äldre att göra. I övrigt fanns inga fel på mig, cellprov utan anmärkning och ultraljudet var fint.
Men når är fel! Jag måste ha stickade handskar på kontoret för att jag fryser så. Nog för att andra tycker att det är lite kyligt, men ingen annan fryser som jag.
Har någon en aning om vad som är fel? Känner någon igen symptom? Vet någon av er hur man går vidare? Jag kände mig nästan hypokondriskt bemött av läkaren på VC efter andra provtagningen, men mina symptom finns kvar. Mina händer är iskalla nu, trots att vi har 24 grader inomhus och jag sitter under en filt.