• Anonym (Voxra)

Snälla hjälp! Hur snabbt blir man pigg av Voxra?

Man blir ju, efter vad jag har förstått, pigg av Voxra, och att det är därför man inte ska ta det innan man ska sova, men hur snabbt kommer effekten ungefär? Alltså, om man bara ska sova typ en timme eller två, kan man då ta det innan man ska sova för att det ändå tar ett par timmar innan effekten kommer? 

• Svar på tråden Snälla hjälp! Hur snabbt blir man pigg av Voxra?
  • Anonym (Em)

Varför vill du ta den på kvällen? Då borde du få största effekken nattetid istället för dagtid (logiskt sett). 

Jag tar voxra på morgonen. Men när det gåller medicinering så brukar det inte vara hugget i utan kan kan vara olika t ex beroende på vad man har för biverkningar. Jag tar en annan antidepp på kvällen eftersom jag blir trött av den.

• Anonym (Voxra)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-13 09:22:35 följande:

Varför vill du ta den på kvällen? Då borde du få största effekken nattetid istället för dagtid (logiskt sett). 

Jag tar voxra på morgonen. Men när det gåller medicinering så brukar det inte vara hugget i utan kan kan vara olika t ex beroende på vad man har för biverkningar. Jag tar en annan antidepp på kvällen eftersom jag blir trött av den.

Tack för ditt svar! 🙏 Jag vill inte ta den på kvällen; jag vill ta den på dagen innan power nap på några timmar, för att effekten ska vara på max så fort som möjligt när jag ska vakna igen, om du är med på hur jag menar.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Voxra) skrev 2024-09-13 09:42:12 följande:
    Tack för ditt svar! 🙏 Jag vill inte ta den på kvällen; jag vill ta den på dagen innan power nap på några timmar, för att effekten ska vara på max så fort som möjligt när jag ska vakna igen, om du är med på hur jag menar.
    Tror att den har tillräckligt lång effekt för att göra dig piggare efter powernapen även om du tar den på morgonen. Jag märker iaf ingen skillnad mellan effekten t ex kl 10 eller 14. Men prata med läkaren så kan du säkert få prova dig fram, kanske är individuellt
  • Anonym (Em)

Är ju ingen behovsmedicin som bara håller ett kort tag.

• FtS70

Du får pröva dig fram. Det finns en risk att du blir besviken på hur pigg den gör dig. Bupropion är inget koffein på steroider. Att du inte skall kunna ta en tupplur på eftermiddagen efter att ha tagit tablett på morgonen är inte så sannolikt.

• Anonym (J)

Märkte ingenting när jag tog den. Så slutade. 

• Anonym (J)

Är du trött rekommenderar jag dig att lyssna på kroppen istället och vila. Inte tvinga kroppen. 

• Anonym (Pigg hela dagen.)

Jag tar min tablett ca 5.30 på morgonen för att kunna sova runt 22.30. Sover i snitt 5-6 timmar per natt numera sen jag började med Voxra och är pigg hela dagarna.

• Anonym (Voxra)

Tack för alla svar! 

• Anonym (Voxra)
    FtS70 skrev 2024-09-13 12:06:52 följande:

Du får pröva dig fram. Det finns en risk att du blir besviken på hur pigg den gör dig. Bupropion är inget koffein på steroider. Att du inte skall kunna ta en tupplur på eftermiddagen efter att ha tagit tablett på morgonen är inte så sannolikt.

Det var precis detta jag ville veta. Jag vill ju inte ta den innan min power nap om den då hindrar mig från att sova, men jag vill ju inte heller riskera att den påverkar nattsömnen om jag tar den efter min power nap.
  • Dexter dot com
    Anonym (Voxra) skrev 2024-09-13 18:54:18 följande:
    Det var precis detta jag ville veta. Jag vill ju inte ta den innan min power nap om den då hindrar mig från att sova, men jag vill ju inte heller riskera att den påverkar nattsömnen om jag tar den efter min power nap.
    Meningen med uppiggande preparat är väl just att du inte ska behöva ta powernaps. Jag som tidigare varit galet trött på under dagarna är nu pigg och alert från kl 5.00 till ca 22.30 och då äter jag den lägsta dosen.
  • Anonym (Voxra)
    Dexter dot com skrev 2024-09-14 05:24:11 följande:
    Meningen med uppiggande preparat är väl just att du inte ska behöva ta powernaps. Jag som tidigare varit galet trött på under dagarna är nu pigg och alert från kl 5.00 till ca 22.30 och då äter jag den lägsta dosen.
    Jo fast hur ska jag stå ut hela dagen ...? Hade jag kunnat, hade jag sovit dygnet runt, men det funkar ju liksom inte. Iaf delar av dagen måste man vara vaken (och tillräckligt pigg) för att kunna göra allt man måste göra. Men det jag kan sova bort vill jag fortsätta att kunna sova bort
Svar på tråden Snälla hjälp! Hur snabbt blir man pigg av Voxra?