• Anonym (E)

Städning badrum

När ni våtmoppar badrummet. kör ni ett varv eller kör ni ett varv och drar moppen genom vattnet och kör ett varv till? 

Använder ni rengöringsmedel eller såpa. Såpa ska man ej använda har jag läst då det bildar en klibbig yta som drar åt sig damm. 

Hur ofta våttorkar ni golvet i badrummet? Jag gör det efter var 7e dusch, Är det lagom?

• Svar på tråden Städning badrum
  • Agda90

Jag använder enbart såpa när jag städar. Klibbig yta blir det om du använder för mycket såpa. 
    Moppar golv gör jag ytterst sällan. Dammsuger 1 gång/vecka och moppar kanske en gång i månaden. 

Vi är 4 i familjen och inga djur så det blir inte så smutsigt. 

• Anonym (A)

Vårt badrum är litet och dammar igen extremt fort. Torkar jag handfatet på morgonen är det damm där på kvällen. Ofta snabbstädar jag genom att torka golvet och handfatet med wipes. 
    Moppar jag så kör jag ett varv med rengöringsmedel.

• Anonym (Em)

Srayar med ajax där det behövs och låter verka en stund (främst där det är rester efter duscholja). Svabbar sedan golven ordentligt med vatten+medel och eftertorkar med bara vatten. Går snabbt och görs det en gång i veckan brukar det inte behöva skrubbas eller storstädas något. Jobbigare när smutsen byggts på.

• Mrs Moneybags

Jag har cementklinker så jag använder bara såpa. 

Våttorkar golvet ca en gång i veckan och bara ett ordentligt varv efter att ha rengjort toa och handfat (som jag gör ren lite oftare). Doppar moppen ett antal gånger och vrider ur.

• Anonym (E)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-13 12:49:05 följande:

Jag har cementklinker så jag använder bara såpa. 

Våttorkar golvet ca en gång i veckan och bara ett ordentligt varv efter att ha rengjort toa och handfat (som jag gör ren lite oftare). Doppar moppen ett antal gånger och vrider ur.

Jag har läst att såpa inte är bra vid cement. 
  • Anonym (Asta)

Vi har så litet badrum att jag når med duschen över hela golvet, toastolen och handfatet, väldigt praktiskt.
    Använder som så många andra såpa.
    Vi har plast och det blir inte klibbigt då vi duschar av golvet efter rengöringen 1 ggr/ v

• Anonym (Asta)
    Anonym (Asta) skrev 2024-09-13 13:11:41 följande:

Vi har så litet badrum att jag når med duschen över hela golvet, toastolen och handfatet, väldigt praktiskt.
    Använder som så många andra såpa.
    Vi har plast och det blir inte klibbigt då vi duschar av golvet efter rengöringen 1 ggr/ v

* plastgolv 
  • Anonym (E)
    Anonym (Asta) skrev 2024-09-13 13:12:24 följande:
    * plastgolv 

Jag har haft plast golv tidigare och saknar det. Tyckte först det var lyxigt att flytta till ett kaklat badrum med cementfog. Men så fel jag hade. Går inte att få rent pga det är känsliga Sten plattor och cementfog vilket gör att jag bara kan använda milda medel.

Tycker cementfog och stenplattor är extremt dålig val att ha i hyres lgh eller i badrum över huvud taget. Skulle helst ha ett keramik badkar som man bara kan skrubba och skölja av. 

• Anonym (Lilla O)

Vi är många som delar ett badrum så jag sprejar och torkar snabbt av alla ytor, inklusive golvet, och kör med borsten i toaletten varje dag. Mer ingående skrubb varje vecka.

Sprejen jag använder är någon ekovänlig sprej som inte lämnar mycket till film efter sig. Klorin vid magsjuka.

• Kiyah

när jag våtmoppar använder jag oftast grönsåpa. blir det klibbigt använder man för mycket, det gäller alla medel. blöter moppen fler gånger innan jag har tagit hela golvet i badrummet.

annars kör jag bra microfiberdukar och vatten. det är stor skillnad mellan olika microfiberdukar. är lokalvårdare så det är väl lite av en arbetsskada, men det är miljövänligt och blir bra

• Anonym
    Kiyah skrev 2024-09-13 16:31:23 följande:

när jag våtmoppar använder jag oftast grönsåpa. blir det klibbigt använder man för mycket, det gäller alla medel. blöter moppen fler gånger innan jag har tagit hela golvet i badrummet.

annars kör jag bra microfiberdukar och vatten. det är stor skillnad mellan olika microfiberdukar. är lokalvårdare så det är väl lite av en arbetsskada, men det är miljövänligt och blir bra

Microduk och vatten på golvet?
  • Anonym (Libby)

Kör microfibermopp och vatten. Vi är fyra i familjen och området nära duschen blir blött och torkas sedan av efter varje dusch. Det är mest där det blir tvålspill och sånt, så moppar hela badrumsgolvet gör vi inte så ofta. När andan faller på och om det ser smutsigt ut eller vi spillt tvättmedel. Kanske varannan månad, var tredje. Dammsuger ett par, tre gånger i veckan, för tvätthanteringen skapar mycket damm. 

• Anonym (Libby)
    Anonym (Libby) skrev 2024-09-13 16:55:03 följande:

Kör microfibermopp och vatten. Vi är fyra i familjen och området nära duschen blir blött och torkas sedan av efter varje dusch. Det är mest där det blir tvålspill och sånt, så moppar hela badrumsgolvet gör vi inte så ofta. När andan faller på och om det ser smutsigt ut eller vi spillt tvättmedel. Kanske varannan månad, var tredje. Dammsuger ett par, tre gånger i veckan, för tvätthanteringen skapar mycket damm. 

Och badrummet är typ 4,5 - 5 kvm, så området nära duschen/badkaret utgör nästan halva badrummet. 
  • Anonym (Asta)
    Anonym (E) skrev 2024-09-13 16:10:30 följande:

Jag har haft plast golv tidigare och saknar det. Tyckte först det var lyxigt att flytta till ett kaklat badrum med cementfog. Men så fel jag hade. Går inte att få rent pga det är känsliga Sten plattor och cementfog vilket gör att jag bara kan använda milda medel.

Tycker cementfog och stenplattor är extremt dålig val att ha i hyres lgh eller i badrum över huvud taget. Skulle helst ha ett keramik badkar som man bara kan skrubba och skölja av. 

Vi har keramikbadkar just av den anledningen att det är så mycket mer lättstädat! 

kommer aldrig vilja ha en duschbägg ☺️

Svar på tråden Städning badrum