-
Jag läser just nu mot en kandidat i arbetsrätt och har tidigare drivit företag med viss erfarenhet av hr-arbetsuppgifter men jag behöver absolut mer erfarenhet i någon större organisation.Problemet är att vi planerar att skaffa barn undrar studietiden (och kan inte vänta pga ålder), och jag vill därav inte arbeta heltid efter examen! Men det verkar omöjligt att hitta HR tjänster på deltid! Man har ju rätt att jobba 75% som förälder men det går ju inte att nyttja iom provanställning och att alla tjänster är på heltid eller krav på annan sysselsättning ifall deltid. Hur ska jag gå till väga? Det kommer inte fungera att jobba 100% ens under en tid med 2 småbarn för mig. Jag är jätte taggad på att komma ut i arbetslivet om några år men det måste fungera. Är öppen för lägre lön och mindre kvalificerade tjänster trots att jag kommer vara relativt högutbildad (även läst andra kurser i juridik och psykologi utövet kandidat) men ändå inom hr.
-
Svar på tråden Omöjligt att hitta deltodsjobb inom HR?
-
Plugga på, skaffa barn. Beroende på hur fort barnet kommer så vet du mer hur du kan göra sen. Jag blev erbjuden en ny tjänst när jag var FL med våran 1åring. Nytt jobb, högre krav på tjänsten och mer i betalt. Det var en stor möjlighet att få jobba med det jag ville. Hade tänkt att gå ner i tid i min gamla tjänst, men då det var nytt jobb blev det 100% i 1 år och har precis gått ner till 75% nu när lillen börjat fsk.
Vi föräldrar levde första året på 1 lön och MINIMALT med FL dagar, vi hade det väldigt tight ekonomiskt. Men pga det kunde min man vara hemma 1 år till när jag jobbade. Det känns mycket bättre att jobba 100% och veta att vårt barn var hemma, än om det var fsk så att säga! -
Din man kanske kan jobba mindre och du kör 100% tills du har fast jobb?
Det kan nog bli svårt att få tjänster du är överkvalificerad för, de kommer ju fatta att du inte kommer vilja stanna så länge och då måste de sätta igång en ny rekryteringsprocess.
Tror att det bästa är att antingen säga direkt vid intervju att du inte vill jobba 100% så får det bära eller brista om de väljer att provanställa dig, eller så jobba 100% och din man går ner i tid några år under småbarnsåren. -
En till fråga, är du säker på att det ens blir en provanställning?
Pluggade en mycket lägre utbildning och i det yrket får man fast jobb direkt. Det finns väl många yrken som inte tillämpar provanställning? -
Jag har alltid sökt heltid.
Sen när det gått kanske ett halvår ansökt om föräldraledighet på deltid.
Förra året när jag bytte jobb så avslutades intervjun med att man frågade om det var något mer jag ville lägga till.
Varpå jag svarade att jag i nuvarande tjänst inte arbetade heltid och att jag mest troligt skulle söka nedsättning av tid om jag fick tjänsten. Det var inga problem. -
Varför skulle det inte fungera att jobba heltid ens under en kort tid med två barn? Har du någon funktionsnedsättning? Barnets andra förälder kan väl gå ner i tid så att du får möjlighet att komma in i ett arbete ordentligt?
-
Ja det är också en möjlighet. Nu har vi avbrutit att försöka, så tänkte plugga färdigt trots allt och återuppta att försöka när det är några månader kvar av utbildningen bara. Men skulle det va så att jag läser någon termin till efter kandidat om jag inte fått jobb till dess och hinner få barn innan anställning så kommer jag nog göra som du sa och nämna det vid intervju, förhoppningsvis blir man inte bortvald pga det!Anonym (Vega) skrev 2024-09-13 23:19:16 följande:
En till fråga, är du säker på att det ens blir en provanställning?
Pluggade en mycket lägre utbildning och i det yrket får man fast jobb direkt. Det finns väl många yrken som inte tillämpar provanställning?
-
Nu blir det nog bara men 1 barn under ev studietid för vi har skjutit upp det men nej ingen funktionsnedsättning utan det är principsak att jag inte vill skaffa barn och riskera att det behöver vara på förskola 9 h om dagen som 1 åring eller ens inärheten av det. Pappan skulle kunna va hemma eller hämta lite tidigare men jag vill inte själv va borta från mitt barn så mycket när det är litet, då känner jag inte ens att jag vill skaffa barn under de förutsättningarna.Anonym (?) skrev 2024-09-14 08:57:47 följande:
Varför skulle det inte fungera att jobba heltid ens under en kort tid med två barn? Har du någon funktionsnedsättning? Barnets andra förälder kan väl gå ner i tid så att du får möjlighet att komma in i ett arbete ordentligt?
Sen vet man dessutom aldrig vad som händer, många går isär och jag vill veta att jag inte i det läget tvingas lämna mitt barn på förskola orimligt antal timmar som 1 åring. Men nu ser det ut att lösa sig att jag kanske komma hinna börja jobba innan, men annars kommer jag säga till vid intervju och fortsätta söka jobb om jag skulle bli bortvald pga det. -
Vad skönt att höra att det finns förstående arbetsgivare!Anonym (Ellen) skrev 2024-09-13 23:57:05 följande:
Jag har alltid sökt heltid.
Sen när det gått kanske ett halvår ansökt om föräldraledighet på deltid.
Förra året när jag bytte jobb så avslutades intervjun med att man frågade om det var något mer jag ville lägga till.
Varpå jag svarade att jag i nuvarande tjänst inte arbetade heltid och att jag mest troligt skulle söka nedsättning av tid om jag fick tjänsten. Det var inga problem.