Besviken på väns agerande
Så en nära vän till mig har under året valt att lämna sin relation sedan ett antal år och separera med sina fyra barn. Det får man såklart göra, men det har med tiden visat sig att hon har gjort det på ett väldigt oschysst sätt. I flera månader stack hon hemifrån, skulle hälsa på någon eller så och var borta i flera dagar. Sambon kunde inte få besked om när hon skulle komma hem och när hon väl sagt något och han kommunicerat det till barnen hölls det inte och det kunde aldrig lämnas klara besked. När hon hade gjort allt hon hade inplanerat informerade hon sambon om att hon tänkte separera och hade skaffat en lägenhet bakom ryggen på honom. Under denna perioden trodde han att hon hade träffat någon annan och hon sa att han var paranoid osv.
Efter separationen har de gång på gång haft missförstånd om överenskommet schema och hon har varit borta när hon skulle ta barnen och han har fått planera om och ta dem. Övertalat honom att ta barnen för hon ville göra något annat. Hon är dessutom arbetslös medan han arbetar. Barnen går hela dagar på förskola/fritids då hon inte har informerat om att hon är arbetslös och väljer att lämna heldagar.
Misstanken som har funnits länge, att hon har träffat en annan, har visat sig stämma. Så samtidigt som hon betedde sig väldigt dåligt mot både sambo och barn har hon legat med en annan. Hon har sen gång på gång valt bort sina barn för att träffa den andra, samtidigt som barnen ska försöka landa i en separation.
Hon vet inte att jag vet allt detta. Men jag har svårt att vilja umgås med henne efter allt detta framkommit då jag tycker det känns så fel. Samtidigt är vi i samma umgängeskrets och om jag inte ska umgås med henne kommer jag kraftigt begränsa mitt umgänge. Vad skulle du gjort?