• Anonym (Fullmånen)

Skilsmässa dejtar annan trots att vi bor under samma tak

Hej! Min man har efter 34 år tillsammans berättat att han vill skiljas. Vi har haft en tuff period i ett annars långt och rätt lyckligt äktenskap. Han har dessutom träffat en 17 år yngre kvinna. Jag är också rätt klar med förhållandet och inser att vi kommit till vägs ände. Jag fick reda på hans beslut för en vecka sen och för 3 dagar berättade vi för barnen. Så långt ok. Problemet är att vårt gemensamma hus ska säljas och vi ska hitta varsin lägenhet. Huset kan säkert ta 4-6 månader att sälja i värsta fall. Min man har på 1 vecka sovit hos henne 3 gånger och varit där 2 gg till. Jag känner mig respektlöst behandlad efter 34 år ihop. Jag gillar min man som person men han har tyvärr glömt respekt och varsamhet. Hur ska jag göra? Be honom flytta direkt ?

• Svar på tråden Skilsmässa dejtar annan trots att vi bor under samma tak
  • EnAnonumius

Nej du kan inte begära att din man "flyttar direkt", då huset är ert och båda äger gemensamt, och är en del av giftorättsgodset.

Det du däremot kan begära är att han kan visa respekt och varsamhet. Och det bör han ju göra både mot dig och barnen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

Ja lite respekt borde han kunna visa. Jag blev utsatt för både psykisk och fysiskt våld mot mitt ex. Försökte göra slut med honom i flera månader. Han vägrade acceptera det. Jag hittade ny partner innan vi separerade. Men den dagen jag sov hos min nya kom jag aldrig mer tillbaka förrens vi skulle flytta därifrån. Jätte märkligt att ditt ex kommer tillbaka med jämna mellanrum. Han borde bestämma sig att antingen vänta tills skilsmässan är klar eller flytta ut innan. 

• Anonym (Åfyfan)

Är i exakt samma situation fast det omvända.

Mitt råd, ha tålamod och fokusera 100 procent av din energi på dig själv och barnen. Prata och bearbeta händelsen med dina bästa vänner. Om och om igen.

Jag har listat ut att förälskelsens krafter är så mkt starkare än det sunda förnuftet. Så förvänta dig ingen förståelse eller respekt.

• Anonym (Åfyfan)

Och TS, din tid kommer!! Sånt här passerar inte obemärkt. 

• Anonym (Åfyfan)

Och nej, du kan inte kräva att han ska flytta om ni äger huset tillsammans.
    Du får snarare vara ?glad? över att han sover hos henne/håller sig borta från hemmet nattetid. Förstår om tanken känns konstig men att få lov att se eländet var eviga kväll är ännu värre.

• Anonym (Skrattar bäst som skrattar sist)

Du får väl ge igen?

Dra hem någon yngre hunk som spänner på dig över köksbordet samtidigt som han kommer hem från sina nattliga äventyr. 

Det har du full rätt till! 

Svar på tråden Skilsmässa dejtar annan trots att vi bor under samma tak