• Anonym (TS)

Vad kostar konståkning?

Ni som har barn som tränar konståkning, vad kostar det ungefär per år? Har kollat på terminsavgifter och det var väldigt dyrt. Sen tillkommer skridskor, kläder, licenser etc. Så vad brukar ni lägga ungefär sammanlagt för allt per termin eller år?

• Svar på tråden Vad kostar konståkning?
  • Anonym (Konståkningsmamma)

Hej!

Min dotter är System 2 åkare och tränar & tävlar på lite högre nivå.
    Hon har åkt i över 5 år och kostnaden är helt beroende på vilken nivå man är på. Högre nivå = fler träningar = högre terminsavgift.
    VI lägger ca 30 000 - 35 0000 per termin. 11 000 i terminsavgift (hon tränar 5 ggr/vecka), lyckas vi inte hitta begagnade skridskor när de befintliga blivit urväxta går de på 8000 och så är det läger, tävlingar och kläder. 

Är man nybörjare så kostar skridskoskola ca 1000 - 1500 per termin och det är lättare att hitta begagnade skridskor då det inte lika petigt med vilken modell och vilken skena det behöver vara och det finns större utbud på begagnatmarknaden av enklare modeller. Då kan du hitta begagnade skridskor mellan 500 - 1500 och helt nya "nybörjarskridskor" kostar ca 2000. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Konståkningsmamma) skrev 2024-09-16 09:36:25 följande:

Hej!

Min dotter är System 2 åkare och tränar & tävlar på lite högre nivå.
    Hon har åkt i över 5 år och kostnaden är helt beroende på vilken nivå man är på. Högre nivå = fler träningar = högre terminsavgift.
    VI lägger ca 30 000 - 35 0000 per termin. 11 000 i terminsavgift (hon tränar 5 ggr/vecka), lyckas vi inte hitta begagnade skridskor när de befintliga blivit urväxta går de på 8000 och så är det läger, tävlingar och kläder. 

Är man nybörjare så kostar skridskoskola ca 1000 - 1500 per termin och det är lättare att hitta begagnade skridskor då det inte lika petigt med vilken modell och vilken skena det behöver vara och det finns större utbud på begagnatmarknaden av enklare modeller. Då kan du hitta begagnade skridskor mellan 500 - 1500 och helt nya "nybörjarskridskor" kostar ca 2000. 

Jag är själv idrottsmamma och det här är ju vad som är fel med svensk idrott idag. Ingen skugga på dig alls, utan jag bara citerar dig för att kommentera dessa extrema kostnader. Jag är ju själv där med stora kostnader för ett idrottande barn och känner den där gnagande känslan av att vi gör fel. Såhär ska det väl inte vara...? Ska bara barn med större resurser kunna idrotta på hög nivå? 

Sedan Sverige började med elitsatsningar för barn har svensk idrott bara gjort sämre och sämre ifrån sig. Patrik Brenning på Aftonbladet har ju precis skrivit en bok om det här och den ska jag läsa. Hans tes är att man förlorar alla barn som inte har råd att träna på den här nivån samt alla barn som blir petade från elitlagen (eller inte ens får börja). Där tappar vi så många talanger. Jag ser det hela tiden. Barn som förvisas till lägre divisioner och tappar sugen. 

Coacherna tror (felaktigt) att de kan se vem som kommer bli en stjärna eller vem som har potential, men i själva verket domineras barnens elitlag av barn som är födda januari-april eftersom de är äldre, större, starkare och har bättre koordination än barnen födda i slutet på året. Tittar man istället på professionella elitidrottare är de enligt honom oftare födda sista halvåret. 

En helt off topic kommentar! Ber om ursäkt, men jag bara måste få det ur mig. 
  • Anonym (Pris)

Nu har jag ingen aning om vilken nivå min väninnas dotter åker på, minst B för det kommer jag ihåg att hon fixade för något/några år sedan. Hon är 14 år och fick nyligen skridskor. 

Skridskorna kostade runt 15000:- och ska man slipa dem, vilket ju behövs tror jag det är nästan 2000 kr. 

Träningsavgifter med mera har jag ingen koll på, men tror du fick en bra fingervisning ovan. 

Men om man bara vill prova på en säsong som liten tycker jag det är värt det. Skridskovana kan man ha nytta av hela livet. 

• Anonym (Konståkningsmamma)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-16 09:52:24 följande:
    Jag är själv idrottsmamma och det här är ju vad som är fel med svensk idrott idag. Ingen skugga på dig alls, utan jag bara citerar dig för att kommentera dessa extrema kostnader. Jag är ju själv där med stora kostnader för ett idrottande barn och känner den där gnagande känslan av att vi gör fel. Såhär ska det väl inte vara...? Ska bara barn med större resurser kunna idrotta på hög nivå? 

Sedan Sverige började med elitsatsningar för barn har svensk idrott bara gjort sämre och sämre ifrån sig. Patrik Brenning på Aftonbladet har ju precis skrivit en bok om det här och den ska jag läsa. Hans tes är att man förlorar alla barn som inte har råd att träna på den här nivån samt alla barn som blir petade från elitlagen (eller inte ens får börja). Där tappar vi så många talanger. Jag ser det hela tiden. Barn som förvisas till lägre divisioner och tappar sugen. 

Coacherna tror (felaktigt) att de kan se vem som kommer bli en stjärna eller vem som har potential, men i själva verket domineras barnens elitlag av barn som är födda januari-april eftersom de är äldre, större, starkare och har bättre koordination än barnen födda i slutet på året. Tittar man istället på professionella elitidrottare är de enligt honom oftare födda sista halvåret. 

En helt off topic kommentar! Ber om ursäkt, men jag bara måste få det ur mig. 
    Åh ja denna diskussion har vi ofta. Det är så galet att idrott inte ska vara för alla.
    Vi är medelinkomsttagare men bor i en kommun med hög andel höginkomsttagare. Vi har bara dottern och kan därför lägga denna summa på hennes idrottande. Vi prioriterar det högt i vår budget för att det är så viktigt för henne och vi känner att det är så utvecklande för henne. Förutom själva träningen och den sportsliga utvecklingen så är det också vännerna hon har i klubben och hon lär sig ansvarstagande i olika former. Vi poängterar ofta och pratar med henne om att alla familjer inte har råd/kan prioritera idrottandet och att om hon hade syskon skulle det sett annorlunda ut. 
Svar på tråden Vad kostar konståkning?