• Anonym (Morot)

Kan era partners ,( pappor) klä barnen rätt ?

Vår son 5,5 år fick vara ute idag på förskolan i enbart bomullsbyxor, en tunn bomullströja och en skaljacka på det. 

Temperaturen var runt 3 grader på morgonen kan ha gått upp till 4 max 5 grader under morgonens utevistelse.

Han försvarar sig med att det blev varmare under dagen, visst men han fick ju vara ute i dessa kläder på morgonen.

Sedan skyller han på att han inte har koll på var fleece, etc finns. Är det inte hans ansvar att då veta vilken garderob det hänger i. Han hade tillomed öppnat den garderoben då jag sa att enbart skaljacka blir för kallt.

Ska jag alltid måste ta fram kläder, förklara vad man har på sig i olika väder? Ska man inte kunnat kräva mer?

• Svar på tråden Kan era partners ,( pappor) klä barnen rätt ?
  • Anonym (ja)

Ja, jag kan klä mina barn. Jag har koll på var deras kläder finns, även de kläder som är på vinden, dags att ta ner dem snart förresten, och jag vet vad de har för storlekar på både kläder och skor, och om jag skulle behöva, när de börjar växa ur kläderna typ en gång varannan vecka vet jag hur man mäter för att kontrollera vad de behöver för storlekar.

Nej, du ska inte ta fram kläder och förklara för honom. Peppa din son till att göra det istället. Lär din son vad man behöver för kläder för vilket väder. Ge honom kontrollen, han är över 5. Han kommer då också börja ta den diskussionen med sin pappa, helt själv.

• Anonym (Mor åt ost, far åt helvete)
    Anonym (ja) skrev 2024-09-16 17:59:03 följande:

Ja, jag kan klä mina barn. Jag har koll på var deras kläder finns, även de kläder som är på vinden, dags att ta ner dem snart förresten, och jag vet vad de har för storlekar på både kläder och skor, och om jag skulle behöva, när de börjar växa ur kläderna typ en gång varannan vecka vet jag hur man mäter för att kontrollera vad de behöver för storlekar.

Nej, du ska inte ta fram kläder och förklara för honom. Peppa din son till att göra det istället. Lär din son vad man behöver för kläder för vilket väder. Ge honom kontrollen, han är över 5. Han kommer då också börja ta den diskussionen med sin pappa, helt själv.

Skojar du eller? 

Man kan lära barn mycket men hur är det ens halvrimligt att en 5-åring ska behöva lära sin pappa vilka kläder han behöver ute? Skrikandes

Jag hade aldrig kunnat ha sex med en så inkompetent mansperson, man får snörpmussla tills jul bara man läser trådstarten.

Jag hade ställt ultimatum av typen "om inte du fixar att klä på ditt barn vettigt när det är kallt så behöver du aldrig mer tala till mig för då är vi inte ett par längre. Visa att du kan vara vuxnare än en 5-åring och prioritera någon annan än dig själv NU eller dra dit pepparn växer!"

Har väl aldrig hört på maken till dumheter...
  • Anonym (Självklart)

Han lämnar lika ofta som jag, så ja - det kan han. 
    Han ältar och frågar och "tänker högt" mer än vad jag hör. Kan fundera över vilken jacka sjuåringen ska ha i en kvart innan han bestämt sig. 
    Jag kollar vädret timme för timme i appen och tar nåt som känns bra.
    Är det kallt men ska bli varmare under dagen så måste det man väljer på morgonen klara utevistelse innan skolan börjar (kanske  10-15 min) och förmiddagsrasten. Sen brukar det bli varmare.

• Anonym (ja)
    Anonym (Mor åt ost, far åt helvete) skrev 2024-09-16 18:21:29 följande:
    Skojar du eller? 

Man kan lära barn mycket men hur är det ens halvrimligt att en 5-åring ska behöva lära sin pappa vilka kläder han behöver ute? Skrikandes

Jag hade aldrig kunnat ha sex med en så inkompetent mansperson, man får snörpmussla tills jul bara man läser trådstarten.

Jag hade ställt ultimatum av typen "om inte du fixar att klä på ditt barn vettigt när det är kallt så behöver du aldrig mer tala till mig för då är vi inte ett par längre. Visa att du kan vara vuxnare än en 5-åring och prioritera någon annan än dig själv NU eller dra dit pepparn växer!"

Skojar du eller? 

Hon ska lära sin SON, är poängen. 
  • Anonym (Bl)

Det kan hända även den bästa och duktigaste föräldern att man råkar klä på barnet fel kläder när temperaturen svänger så mycket som det gör nu, men om det sker varje dag så får du väl prata med honom och se till att alla ytterkläder hänger framme synligt så lär han sig väl med tiden. Ett tips är annars att ha en väska packad med ytterkläder som skalbyxa, galonkläder, fleece mm som barnet har med sig varje dag nu när det är så stora skillnader i temperaturer. 

Anonym (ja) skrev 2024-09-16 19:00:14 följande:
    Skojar du eller? 

Hon ska lära sin SON, är poängen. 
    Ja, istället för att hans farsa hittar sin hjärna och vevar igång den.

Nej, det är inte en millimeter rimligt att lägga på ett förskolebarn det en förälder är för lat och bekväm för att ha koll på.
  • Kaga
    Skojar du eller? 

Ska man lämna barnet varannan vecka med någon som inte ens kan klä barnet så det inte fryser. vem som helst förstår väl att enbart skaljacka funkar inte om det är just över nollan? Om man inte har ett mellanlager förstås 
  • Spucks

Under övergångstiden kan det vara svårt att förutse hur varmt/kallt det blir. Dessutom är ditt barn gammal nog att själv känner om han är kallt. Har barnet inte sagt till pappan att han fryser? Eller frös han kanske inte?

Kaga skrev 2024-09-16 19:14:38 följande:
    Ska man lämna barnet varannan vecka med någon som inte ens kan klä barnet så det inte fryser. vem som helst förstår väl att enbart skaljacka funkar inte om det är just över nollan? Om man inte har ett mellanlager förstås 
    Antingen lär han sig eller blir det orosanmälan.

Vad hade den mannen gjort om mamman plötsligt dog, tror du? Låtit sitt barn bli hämtat av soc och glatt vinkat adjö? 

Jag tror inte det, många av dessa män har dessutom tämligen avancerade arbetsuppgifter som de lyckas med, så jag röstar på "lat och bekväm" bara.

De gör så för att det funkar för dom=  kvinnan är en mes och tar upp slacket
  • Anonym (Morot)
    Spucks skrev 2024-09-16 19:18:02 följande:

Under övergångstiden kan det vara svårt att förutse hur varmt/kallt det blir. Dessutom är ditt barn gammal nog att själv känner om han är kallt. Har barnet inte sagt till pappan att han fryser? Eller frös han kanske inte?

Ja men nu gällde det ju inte att förutse något, utan klä efter den temperaturen som faktiskt var då barnet skulle lämnas och vara utomhus i 30min. Bättre då klä ordentligt och skala av då barnen går ut senare.

Barnet frös då de var ute.
Svar på tråden Kan era partners ,( pappor) klä barnen rätt ?