• Anonym (Massvis)

Hur många böcker har era 11-åringar?

Som är deras? Inte "permanenta lån" som man ju kan ha från farmor eller något. Utan som verkligen är deras.

Min 11-åring kom ut till middagen och följande utspelade sig:
    11-åringen: "Pappa, vet du hur många böcker jag har?"
    13-åringen: "Tillräckligt många för att du inte ska orka ställa tillbaka dem igen." (till oss föräldrar) "Hon har dragit ut varenda bok över kanten."
    11-åringen: "Vet du pappa?"
    Pappa: "Nej, men ganska många."
    11-åringen: "Mamma, vet du hur många böcker jag har?"
    Jag: "Nä, hundra kanske. Det är ju ganska många."
    11-åringen :"Fel. Jag har 269 böcker! Fast då har jag inte räknat sångböckerna."

Den här julen ska vi köpa något annat än böcker till den ungen.

• Svar på tråden Hur många böcker har era 11-åringar?
  • Anonym (Siri)

Inte riktigt så många
    De som vi läst och som inte känts speciella eller som vi vill spara av någon anledning skickas snabbt vidare. Och vi är bra på att ha böcker att "passera" via loppis och låna på bibblan. 
    Men jag har rätt mkt böcker, både kurslitteratur och skönlitteratur. 
    Och i barnens rum finns både bilderböcker och kapitelböcker. Kanske har de 100st totalt tillsammans? Har två barn. 

• Anonym (Köp fler)

Vill barnet läsa böcker köp fler! Gallra däremot ibland. Låna på biblioteket. 

Mitt ena barn har en Billy bokhylla med böcker. Mitt andra en byrålåda. Läsintresset är därefter. 

• Anonym (Sara)

Nu är min dotter 12, men kanske 450-500? 2 billybokhyllor i sitt rum, ett par hyllplan i vardagsrummets bokhyllor, 2 bokhyllor i sommarstugan.

Vi köper mycket begagnat och akänker vidare, men de bästa stannar kvar.

Varför ska ni sluta ge böcker?

• Anonym (Färre)

Våra barn har kanske något hundratal var, max. Vi försöker rensa ut och de läser sällan om böcker. Dessutom så utvecklas ju smaken rätt mycket i den där åldern. ett tag skulle det bara vara roliga böcker, ett tag lite mer spännande. Det ena barnet ville en period mest ha faktaböcker. Vi hade fler böcker när de läste bilderböcker, nu är det väl bara kapitelböcker i stort sett kvar. (9 och 11 år)

Svar på tråden Hur många böcker har era 11-åringar?