• Anonym (Jag bara finns)

Är det värt att stanna i förhållandet?

Jag lever tillsammans med en föredetta alkolist och narkoman och var genom vårat första år tillsammans basically hans psykolog och hjälpte honom att ta sig ur allt sånt. Jag vill inte låta självgod eller ta cred för saker, men utan mig så hade han varit på samma ställe som han var innan han träffade mig.

Så självklart med den här relationen så kom det många komplikationer. Jag fick ta hand om honom när saker gick över styr, jag har tagit lögner från honom, löften som har brutits flera gånger, blivit lurad på saker m.m. Och för varje gång han var ute med sina kompisar så låg jag hemma i sängen med världens klump i magen och oroade mig och kunde inte sova. 
    Nu är hans problem gott som borta även fast han fortfarande dricker nån gång då och då. Och när han väl gör det så gör han det med hans kompisar som jag inte tycker om, samma personer som också har/hade samma problem som min sambo. Och även fast han inte har ett problem längre så ligger jag fortfarande i sängen med världens klump i magen och kan inte sova. Och oavsett hur mycket eller lite han dricker så kommer han alltid hem tidigast 1 på natten.
    Och nu undrar jag: Är det här normalt i ett förhållande att känna såhär? Är det värt att vara kvar? Kommer den här klumpen i magen nånsin att försvinna? För det spelar ingen roll hur mycket jag och och min sambo pratar om det så går känslan aldrig bort. 
    Är det nån som har nå tips eller har varit med om något liknande??
  • Svar på tråden Är det värt att stanna i förhållandet?
  • Lynx123

Nej, det är inte värt det. Om han fortfarande dricker och kommer hem ett på natten så är han definitivt inte partner-material. 

• Anonym (Jag bara finns)

Vill bara förtydliga att han inte kommer hem 1 på natten varje natt, utan det är bara när han är med sina kompisar, 

• Dexter dot com

Om relationen är bra för övrigt och han kan hantera sitt drickande så tycker jag problemet ligger hos dig som oroar dig utan orsak. Då får du söka hjälp att hantera din obefogade oro.
    Missköter han sig däremot när han dricker och relationen är dålig hade jag lämnat.

• Lynx123
    Anonym (Jag bara finns) skrev 2024-09-17 08:38:11 följande:

Vill bara förtydliga att han inte kommer hem 1 på natten varje natt, utan det är bara när han är med sina kompisar, 

Men om han är alkoholist (finns inte före detta) ska han ju inte dricka alls. Du är olycklig i det här förhållandet - ser su inte det själv? Ta hand om dig!!!
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Dexter dot com skrev 2024-09-17 09:02:04 följande:

Om relationen är bra för övrigt och han kan hantera sitt drickande så tycker jag problemet ligger hos dig som oroar dig utan orsak. Då får du söka hjälp att hantera din obefogade oro.
    Missköter han sig däremot när han dricker och relationen är dålig hade jag lämnat.

Håller med om detta. Han verkar ha kommit ur sitt missbruk med hjälp av terapin, nu är det du ts som verkar vara i stort behov av terapi. Han verkar ha gjort ett "hästjobb", men det du upplever är inte normalt alls. Du behöver hjälp.

Och jo, man kan ofta (möjligen inte alla?) dricka alkohol på ett sunt sätt om man genomgått en lyckad behandling för sitt missbruk.

Dessutom tycker jag inte det är sent att komma hem kl 1 på natten, förutsatt att han inte ska upp och jobba kl 5?
  • Tukt

I din trådstart lyfter du enbart fram problemen. Men om det bara är problem blir väl svaret lätt. 
    Men om det finns något annat, så är det ju det du måste ta med i beräkningen. Viktigast brukar det ju vara att känna sig respekterad och sedd i vardagen.
    Sedan så är det ju så med missbruk, att det finns ju alltid där även om man är "ren" och det blir återfall i bland. Spelar ju ingen roll om det är alkohol, knark, socker eller träning.

• Fjäril kär

Det låter onekligen som att du hamnat i medberoende och det måste du få hjälp med att komma ur.  

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-17 12:09:43 följande:
    Håller med om detta. Han verkar ha kommit ur sitt missbruk med hjälp av terapin, nu är det du ts som verkar vara i stort behov av terapi. Han verkar ha gjort ett "hästjobb", men det du upplever är inte normalt alls. Du behöver hjälp.

Och jo, man kan ofta (möjligen inte alla?) dricka alkohol på ett sunt sätt om man genomgått en lyckad behandling för sitt missbruk.

Dessutom tycker jag inte det är sent att komma hem kl 1 på natten, förutsatt att han inte ska upp och jobba kl 5?
    Nej! Man kan absolut inte "oftast dricka alkohol på ett sunt sätt efter en lyckad behandling" Det är så fel det kan bli! En beroende kommer för alltid vara en beroende. Sen kan man vara nykter och drogfri men man är fortfarande en beroende. 
  • Anonym (M)

Vet han hur du känner det? En partner ska ju bry sig om dig att du mår bra.

Det är ju ingen orimlig oro du har. Han tar helt klart en risk, jag tycker att han verkar oansvarig. 

• Benbrottben

Hur lång tid har ditt förhållande varit? Många år? 
    Ditt liv är värt så mycket, du kan inte offra det för honom. Tänk noga hur en separation skulle gå till, så att du är beredd på problemen som uppstår. Är han våldsam måste du väga in det. Ta hjälp i så fall
    Som flera skrivit alkoholism försvinner inte, det finns där hela tiden.

Livet är en gåva släng inte bort det
Svar på tråden Är det värt att stanna i förhållandet?