Har du en favoritblomma?
Har du en favoritblomma? Vilken isåfall?
Har du en favoritblomma? Vilken isåfall?
Jag har ganska många favoritblommor. Var och en har sin tid. Jag är en ganska enkel människa när det kommer till sånt. Jag älskar tussliago och sippor och äppelblom, tusensköna och liljekonvaljer, skogsviol och strandaster och....
Typ, vildrosor, och blåsippor, och lindblommor och kamomill....
Och lupiner. Fast det får man inte säga högt.
Håller med Annie Om att alla blommor har sitt. Det jag gillar minst är egentligen blommor som köps för att de måste eller för att briljera. Gillar blommor överlag och uppskattar heller en bukett plockad av omtanke än ?finare? blommor som bsra Ska vara dyra och ges som en gest. Framförallt älskar jag blommor som växer där de inte borde kunna/förväntas blomma. Som en maskros i asfalten eller äppleblom mitt i skogen för att det låg en gård där för 200 år sen.
Luktärt och schersminer. Doftar båda ljuvligt och passar även bra att smaksätta olika sötsaker med, ex. glass, sylt och söta drinkar.
Jag har många blommor som jag associerar till minnen/personer.
Luktärtor älskade min farmor, så jag tänker på henne när jag ser sådana.
I mitt föräldrahem hade vi ett par stora schersmin, så den lukten påminner mig alltid om barndomens somrar.
Syren tycker jag luktar skolavslutning. På samma sätt luktar hyacinter jul.
Mammas favorit är liljekonvaljer (och hon hade sådan i sin brudbukett, och jag hade sådana i min).
Gullvivor, pioner, akleja, snödroppar, tussilago, är ett antal andra blommor som ger mig någon särskild association.
Om jag måste välja en favorit, så blir det nog irisar. Min mormor hette Iris, och min dotter likaså.
Jag har alltid tyckt om vallmo och blåklint. De sätter färg i en annars ganska trist monokultur av spannmål och andra grödor. Jag vet att de anses vara ogräs där, men lika vackra ändå.
Ranunkel
Gökärt. Sedan mormor visade mig att blomman ser ut som en liten fågel. Nu har mormor glömt det, men jag minns det fortfarande 🌸🐦?⬛
Som den gottgris jag är så nämner jag några fler favoritblommor, främst för att jag älskar smaken av dessa - viol, lavendel, fläderblom, jasmin.
Som den gottgris jag är så nämner jag några fler favoritblommor, främst för att jag älskar smaken av dessa - viol, lavendel, fläderblom, jasmin.
En blomma som har gjort mig besviken många gånger är prästkragen. Plockar man den får man en stinkande blomsterkrans, en illaluktande bukett eller en piffig fläta som luktar skunk 🦨