• Anonym (Våga?)

30 år äldre man, satsa eller ej?

Hej Familjeliv, nu får ni något att bita i. Ge mig kloka råd!

Jobbat tillsammans med en 30 år äldre man i 5 år snart, han är sambo och förlovad med sin kvinna sedan slutet av 90-talet. Jag är sambo och förlovad sedan 5 år tillbaks i en 20 år äldre man som är toppen men som jag aldrig varit riktigt kär i, bara lite småförälskad i början några veckor. Jag och kollegan har nu tyvärr blivit huvudlöst förälskade sedan något år tillbaka, vi har kul, djupa samtal, alltid älskat att spendera tid ihop på jobbet. Men inget har hänt mer än långa kramar på parkeringen och senast blev det ett långt kyssande också, blev helt knäsvag. Attraktionen är verkligen stark trots åldersskillnaden, antar att det är personligheten man är mest attraherad av, åtminstone i mitt fall. Längre än kyssar vill jag inte gå så länge han inte är singel, där är vi båda överens.

MEN. Vill jag att han blir singel? Många tankar hos oss båda nu här efter kyssen på parkeringen. Jag är 37 och han är således 67 och går i pension vid årsskiftet. Jag har ett bra jobb, mycket flexibelt med arbetstiderna och jag/vi skulle kunna resa mycket om vi ville. Vi hade nog kunnat få det bra, men han kan också bli dement typ imorgon. Hans nuvarande kvinna är lika gammal, och hon ?har både bra och dåliga dagar? som han brukar säga, hon är sjukpensionär sedan 20 år på grund av ryggont. Men hon tar hand om honom, han behöver aldrig laga mat och de har ju barn och barnbarn och hela det sociala ihop som han hade saknat om han lämnat. Han tvivlar ju också på mig om jag verkligen hade stannat med honom, hur länge hade jag gjort det? Jag är ju upp över öronen kär och hade GÄRNA tagit hand om honom om han blev sjuk som det känns nu, men vad känner jag om 10 år? Vi har båda många många funderingar.

Hur hade Familjeliv resonerat? Låta vara, bryta kontakten, glömma? Jag har ju inte de där känslorna för min nuvarande sambo som jag borde ha, vi har det bra men utan passion och åtrå, mer som riktigt bra vänner som har kul ihop. Jag vet varken ut eller in, jag hade velat vara singel och se vart livet tar oss, blir han skröplig så blir han, så får vi se vad som händer då. Eller så talar förnuftet att låt honom vara med sin kvinna i lugn och ro.

• Svar på tråden 30 år äldre man, satsa eller ej?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Det absolut FÖRSTA du ska göra är att separera från din STACKARS sambo. Helst igår. 

Sen kan du göra vad f*n du vill! Men som du behandlar din sambo är vidrigt, ingen behöver en sån oärlig och genomfalsk person i sitt liv. Lämna NU!

• Anonym (Våga?)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-21 11:54:45 följande:

Det absolut FÖRSTA du ska göra är att separera från din STACKARS sambo. Helst igår. 

Sen kan du göra vad f*n du vill! Men som du behandlar din sambo är vidrigt, ingen behöver en sån oärlig och genomfalsk person i sitt liv. Lämna NU!

Grejen är att vi har pratat om detta att vi båda saknar den riktiga passionen men att vi trivs ihop ändå, som vänner som har sex. Det är liksom lugnt och behagligt. Men han vet ju inte att jag blivit förälskad, det är ju något jag måste ta upp, absolut. 
  • Anonym (Tänk igenom)

Jag tycker i grunden att var och en ansvarar för sin egen situation, men det går inte att komma ifrån att man oavsiktligen kan råka vilseleda den andra parten bara för att man har fjärilar i magen just nu. Det går inte att komma ifrån att intresse från dig som är 30 år yngre innebär att han får en fantastisk känsla av att känna sig smickrad och åtrådd av en så ung och attraktiv person. Och du kan bli extra medryckt av att han kanske är villig att betala priset i form av fru och barn och barnbarn och att offra hela den relationen för dig, i fantasin romantiskt på något vis. 

I den kontexten kanske det är svårt att göra en verklig analys av hur livet vore när den första tiden passerat och man ser varandra lite mer krasst. Kanske besvikelse från släkt och barn påverkar humöret negativt på din gubbe och du känner dig som en paria och är inte välkommen på hans sida av släkten i hänsyn till frun. Det är Stor risk att det inte blir så härligt sen. Och han på sätt och vis hänger upp hela sin lycka på dig på ett sätt som inte gynnar relationen? 

det kan gå bra men risken är stor att det kostar mer än det smakar är min syn på det hela. 

• Anonym (R)

orkade bara läsa rubriken men nej skulle ej bli ihop med någon varken 30 år äldre eller 30 år yngre. 

• SmulanFnulan

Ta tag i dina daddy issues innan du bestämmer dig för att splittra två familjer. Är helt uppenbart att du har trauman som du inte bearbetat.

• Anonym (Våga?)
    SmulanFnulan skrev 2024-09-21 12:13:27 följande:

Ta tag i dina daddy issues innan du bestämmer dig för att splittra två familjer. Är helt uppenbart att du har trauman som du inte bearbetat.

Du kanske har rätt, pappa var alkoholist med allt vad det innebar för oss barn. Svårt bara att veta hur man ska gå tillväga för att träffa en terapeut eller om det är en psykolog man behöver och var man börjar. Googlesökning visar ju att det finns en miljard människor som säger sig vara terapeuter men det verkar kosta en hel del per besök också. Och så vill man ju ha en proffsig duktig sådan också?
  • Anonym (J)

Folk alltså.. usch

• Anonym (J)
    Anonym (Våga?) skrev 2024-09-21 12:35:46 följande:
    Du kanske har rätt, pappa var alkoholist med allt vad det innebar för oss barn. Svårt bara att veta hur man ska gå tillväga för att träffa en terapeut eller om det är en psykolog man behöver och var man börjar. Googlesökning visar ju att det finns en miljard människor som säger sig vara terapeuter men det verkar kosta en hel del per besök också. Och så vill man ju ha en proffsig duktig sådan också?
    Du kan gå till en på vårdcentralen för 100 kr. Suck
  • Anonym (J)

Men först, börja med att klura ut vad problemet är för hur ska den veta. 

Svar på tråden 30 år äldre man, satsa eller ej?