• SannaStina

Missfall efter moderkaksprov?

Jag är gravid i v 11 och har fått tid till moderkaksprov (mkp) 4/4 pga min ålder (41). Vet om risken på 0.5-1% för missfall men har funderingar på hur länge risken sitter i efter provtagningen och hur dessa missfall har startat/gett för symtom för er som kopplar ihop ert missfall med ett mkp (alt fvp).
    Behöver förbereda mig och är av den typen som vill ha reda på så mycket som möjligt även om det är obehagligt.

Dessutom - hur lång tid tog det för er att få svar? Fick ni både snabbsvar efter några dagar och ett senare svar efter fler tester på några veckor?

• Svar på tråden Missfall efter moderkaksprov?
  • Jonna S

Puffar för jag vill också veta!

• SannaStina

Ingen som kan tänka sig berätta?

• siamesen

Enligt min läkare sa sker de flesta missfall inom 48 timmar, oftast inom 24. Risken är nagot förhöjd i en vecka efter provet.

Missfallet börjar med blödning, feber och smärta. Däremot sa är det relativt vanligt att man blöder lite ända efterat och har ont.

Vi fick vart snabbsvar efter en vecka men det var för att de letade efter en speciell grej, de vanliga tre 13,18 och 21 hade vi kunnat fa svar pa pa tre dagar. Slutsvaret kom efter tre veckor.

Oroa dig inte, enligt min läkare är missfall sa otroligt ovanligt att det inte ens var nagot att räkna med.

• SannaStina

Siamesen - tack för ditt svar. Hur mycket ledigt hade du efter? Jag skall nämligen jobba dagarna efter...

Finns det fler med fler synpunkter/åsikter så hoppas jag ni skriver en rad.

• Lillefot76

Ingen bra ide att jobba dagen efter. Sängliggande i två dagar blev jag rekommenderad. Lycka till

• siamesen

Jag jobbar inte alls...men de sa till mig att man skulle ta det lugnt samma dag som provet men att sen var det bara att leva som vanligt.

Undvik tunga lyft samma dag, slappa lite om du vill men du behöver inte alls ligga blixt stilla.

• Lillefot76

Är väl bättre att ta det säkra före det osäkra. Gubben får passa upp lite : )

• SannaStina

försöker med en puff för fler erfarenheter

• Linda 25

Hejsan!! Och grattis till graviditeten!! Jag gjorde mitt Mkp den 6 februari och allt gick bra.
    Eftersom jag är arbetslös behövde jag inte ta ledigt. Men min sambo fick ta ledigt 2 dagar för att vara hemma och hjälpa till med våra två barn... Jag undvek att lyfta den yngsta i 3 dagar och tog det extra lungt provdagen. Provsvaret fick vi efter 1 vecka... LYCKA TILL!
    Det är bara att skriva i min gästbok om du har några andra frågor ang. detta...

• Sante

Jag ska göra FVP den 10/4 ,tänker tar ledig en hel vecka!

Svar på tråden Missfall efter moderkaksprov?