• JCA

Mask

Jag tror att min dotter har fått mask i magen. Hur gör man då? Vad ska man köpa på apoteket?
    Hon har aldrig haft det förut men har nästan precis börjat dagis (i slutet av januari) Är det vanligt att dom får det när dom går på dagis? Eller kommer det med maten?

• Svar på tråden Mask
  • Mandy

Jag går bara och väntar på att min dotter ska få det. Detta för att hon är helt hopplös med att äta snö. Får ideligen säga till henne. Kommer ihåg att jag hade det några ggr som barn och det berodde på att jag jämt gick och plockade gräs, blommor och sen åkte väl fingrana in i munnen.
    Har ingen aning om det är vanligt på dagis men det smittar ju ganska lätt. Min dotter har gått nu i över 1 år och inte fått det.
    Hur märkte du det?

• Max mamma

Jaa det är vanligt på förskolan...blää.
    Det smittar mkt åxå.

Man köper medicin på apoteket mot springmask...kommer inte ihåg vad den heter nu...men fråga!
    Tror kanske att du får behandla hela familjen,så var det förriaf!

VAD är det som får dej att tro att hon har springmask?
    För OM hon har det så kliar det VÄLDIGT i rumpan,nästan så mkt så dom inte kan sitta stilla.

Kolla i bajset som du ser några tunna sytrådstunna maskar.
    Dom kommer utanför analöppningen på nätterna å lägger sina ägg...

Kolla om hon verkligen har springmansk innan du behandlar henne!

Camilla

• JCA

Det var när vi borstade tänderna så sa hon "Mamma det kliar så i rumpan!!" Men klia tillbaka då. sa jag. "Men det kliar INUTI rumpan! sa hon då. Sen tittade jag efter men det är ju lite svårt att se och man vill ju inte göra hur som helst heller...

• fairymi

Kliar hon sig jättemycket o fortsätter det så hela natten så är det mycket troligt mask.

Tänk på handhygien, byt säng kläder, underkläder, tvätta rumpan o behandla hela familjen för att vara på den säkra sidan. Barnet behöver inte vara hemma från förskola om det behandlats.

• JCA

Tack så mycket! Jag ska åka till apoteket och köpa medel

• Mandy

Tror det finns både flytande och tabletter.

• JCA

Jo, hon och lillebror fick flytande och jag och min man fick tabletter. Men det flytande smakade tydligen väldigt illa, jag fick mer eller mindre tvinga i hene och när hon äntligen hade fått i sig allt sa hon "Jag mår illa..." Sen sprang hon n på toa och spydde upp alltihop Fick i henne tabletter tillslut iallafall men det är int elätt för en 3-åring att svälja tabletter som man int eska tugga på...

Svar på tråden Mask