• Anonym (undrar)

Att ta paus eller göra slut helt?

Vi har varit ett par i nästan ett decenium, har inga gemensamma barn utan jag har ett vuxet barn som är utflyttat och han har 2 vuxna barn som fortfarande bor hemma vv. Vi har provat att bo ihop i flera år, men det fungerade inte, eftersom det var hans bostad. Därför blev vi särbos istället och har varit nu i flera år. Vi vill båda flytta ihop till något gemensamt, men det är problem eftersom hans barn fortfarande bor hemma. 

Vi har en stark attraktion till varandra, har trevligt, lugnt och bra ihop när vi är ensamma, men så kommer hans barn och allt blir kaos igen. 

Det är svårt för oss båda att lämna eftersom kärleken finns där och vi trivs så bra ihop, samtidigt som det andra med hans barn tär på oss och boende situationen. Han är en familjeman och jag är en relationskvinna.

Han tycker att jag saknar empati, förståelse och är egoist. Jag tycker att han är tråkig, envis och oföränderlig.

Är det värt att vänta på trots att jag håller på att bli galen? Ska vi ta en paus på en månad där vi båda vet vad som förväntas av den andra om vi vill återgå till förhållandet igen? Eller ska vi helt enkelt bryta och försöka hitta någon som passar oss båda bättre?

Tror ni på att detta kan ändras?

• Svar på tråden Att ta paus eller göra slut helt?
  • Fjäril kär

Det viktigaste i detta är om ni vill ha er vilja igenom eller om ni är villiga att kompromissa och gemensamt hitta lösningar?  
    Har det gått prestige i frågan eller kan ni göra avbön och börja om med nya infallsvinklar?  

Kan ni inte mötas med siktet inställt på lösningar så är det rätt omöjligt att komma vidare och då hjälper inte en paus eftersom båda två kommer hoppas att den andra ska ge sig.. 

Fundera på saken båda två ...

• Anonym (undrar)
    Fjäril kär skrev 2024-09-24 14:59:25 följande:

Det viktigaste i detta är om ni vill ha er vilja igenom eller om ni är villiga att kompromissa och gemensamt hitta lösningar?  
    Har det gått prestige i frågan eller kan ni göra avbön och börja om med nya infallsvinklar?  

Kan ni inte mötas med siktet inställt på lösningar så är det rätt omöjligt att komma vidare och då hjälper inte en paus eftersom båda två kommer hoppas att den andra ska ge sig.. 

Fundera på saken båda två ...

Det blir ett krig när jag tar upp mina behov av hur jag önskar att vår relation såg ut, dvs i tvåsamhet, han och jag. Han exploderar och kallar mig för egoist och oförstående narcississt. Det blir att han skyller över allt på mig, när det inte är det det handlar om när jag ställer frågan. Så vi kommer ingenstans. Jag frågar honom moget. Vad vill du och hur ser du på vår framtid? Sedan vill jag att jag ska säga vad jag vill och hur jag ser på vår framtid. Då blir han galen och vill inte prata om det utan skyller ifrån sig direkt på mig och hur dålig jag är. Detta har lett till att jag inte ser någon lösning för oss. Jag får inte min talan hörd och vi kan inte mötas halvvägs som jag önskar.

Därför har jag bett om en paus. Men är rädd för att efter denna paus så kommer han fråga om jag gått till psykolog och fått hjälp med förståelse och empati  för honom. Och jag kommer att fråga om han tänkt till angående gemensam bostad. Det krävs nästan att man faktiskt går vidare på riktigt för att han ska vakna och förstå innebörden. För det är först då han brukar agera på ritkigt.

Därför vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga med en så inrutad person?
  • Anonym (vänta lite)

Du skriver att hans barn är vuxna men bor hemma. Då bör de rimligtvis flytta ut inom ett par år. 

Om så är fallet så hade jag väntat ut att hans barn flyttar. Kanske köpa en gemensam sommarstuga eller liknande så länge. 

• Fjäril kär
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-24 15:06:18 följande:
    Det blir ett krig när jag tar upp mina behov av hur jag önskar att vår relation såg ut, dvs i tvåsamhet, han och jag. Han exploderar och kallar mig för egoist och oförstående narcississt. Det blir att han skyller över allt på mig, när det inte är det det handlar om när jag ställer frågan. Så vi kommer ingenstans. Jag frågar honom moget. Vad vill du och hur ser du på vår framtid? Sedan vill jag att jag ska säga vad jag vill och hur jag ser på vår framtid. Då blir han galen och vill inte prata om det utan skyller ifrån sig direkt på mig och hur dålig jag är. Detta har lett till att jag inte ser någon lösning för oss. Jag får inte min talan hörd och vi kan inte mötas halvvägs som jag önskar.

Därför har jag bett om en paus. Men är rädd för att efter denna paus så kommer han fråga om jag gått till psykolog och fått hjälp med förståelse och empati  för honom. Och jag kommer att fråga om han tänkt till angående gemensam bostad. Det krävs nästan att man faktiskt går vidare på riktigt för att han ska vakna och förstå innebörden. För det är först då han brukar agera på ritkigt.

Om en paus överhuvudtaget ska ha nån effekt och verkan så behöver den vara kännbar ,  minst ett halvår och noll kontakt samt en hygglig gemensam syn på vad exakt paus menas. 
    Och ja en paus innebär också att ni båda två måste använda tiden klokt och jobba på dom bitar som skär sig - vilket är liksom hela syftet med en paus... 

En paus innebär också att man kan komma till insikt om en massa saker.  Vilket gör att när man väl tar upp relationen kan mötas av att nån vill göra slut, nån kan visa nya sidor etc...  samt risken att nån kan ha lockats av någon annan ... 

En paus kan alltså ställa allt på ända..

.
  • Dexter dot com
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-24 15:06:18 följande:

Det låter ju som ni mer behöver lära er att kommunicera och lyssna på varandra än en paus. Testa parrådgivning .
  • Anonym (undrar)
    Dexter dot com skrev 2024-09-24 18:48:40 följande:
    Det låter ju som ni mer behöver lära er att kommunicera och lyssna på varandra än en paus. Testa parrådgivning .
    Känns som att han är rädd för parrådgivning för att de kommer säga saker vi måste tänka på och göra, som inte han vill eller är beredd att offra, så som tex sina barn.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (undrar) skrev 2024-09-27 12:45:00 följande:
    Känns som att han är rädd för parrådgivning för att de kommer säga saker vi måste tänka på och göra, som inte han vill eller är beredd att offra, så som tex sina barn.
    Och då har du svaret där svart på vitt...
  • Anonym (Granbarr)

Krasst sett så är hans velande och grälsjuka bara ett sätt för honom att inte klara av att vara ärlig nog att kunna säga "nej jag vill inte dela mitt liv med dig, alls".

Hur mycket bevis behöver du?  

• Anonym (Yes)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-09-27 14:27:54 följande:

Krasst sett så är hans velande och grälsjuka bara ett sätt för honom att inte klara av att vara ärlig nog att kunna säga "nej jag vill inte dela mitt liv med dig, alls".

Hur mycket bevis behöver du?  

Håller med här. Låter som att han inte VILL bo ihop utan vill bo med sina barn.

Varför blir det kaos när hans barn kommer? Ni är ju alla vuxna och borde kunna ha normal vuxen kontakt. Gillar dem inte dig? Varför i så fall?
  • MsM84

Det låter som att du vill att han ska välja bort sina barn, vilket inte är ett val någon någonsin bör be sin partner göra. Däremot är barnen vuxna så bör de vara rätt självständiga och flytta hemifrån inom ett par år - vill man spendera resten av livet ihop borde det gå att vänta på. Däremot verkar ni inte lyckas kommunicera bra vilket är nyckeln till att få en relation att fungera.

Svar på tråden Att ta paus eller göra slut helt?