• Anonym (Erik)

Kvinnomisshandel

En man i huset intill misshandlar sin fru. Jag vet inte till 100% men han har en dom på sig sedan tidigare för just misshandel av henne. Man hör hur han skriker på henne och man hör något som låter som lavetter. Detta pågår ca 1 gång i veckan. Jag har ringt polisen flera gånger och som har åkt dit. Men detta fortsätter? vad gör man? Ska jag ringa varje gång? 

• Svar på tråden Kvinnomisshandel
  • Anonym (Q)
    Anonym (Erik) skrev 2024-09-25 00:09:40 följande:
    Kvinnomisshandel

En man i huset intill misshandlar sin fru. Jag vet inte till 100% men han har en dom på sig sedan tidigare för just misshandel av henne. Man hör hur han skriker på henne och man hör något som låter som lavetter. Detta pågår ca 1 gång i veckan. Jag har ringt polisen flera gånger och som har åkt dit. Men detta fortsätter? vad gör man? Ska jag ringa varje gång? 

Vad fruktansvärt! Ja, ring varje gång. Men vad mer kan du göra? Spela in spektaklet? Erbjuda frun hjälp att fly? Anmäla till störningsjouren?
  • Anonym (Nim)

Menar du i lägenheten intill? 
    Ring polisen men om de inte plockat med sig honom tidigare så har det nog inte handlat om misshandel

• Anonym (Erik)

Vi bor på samma gård och det hörs rätt bra. Han gapar att han ska slå in pannbenet på henne och liknande. i domen står det att hon är mycket beroende av honom då hon är handikappad. Hon verkar extremt nedtryckt. jag vet ju inte med säkerhet att han slår henne men med tanke på hans skrik på henne, tidigare dom och ljudet som lavetter tyder mycket på det iaf. Men vad görs om kvinnan i fråga inte vill ha hjälp eller förnekar att han skadar henne när polisen kommer dit? 

• Anonym (Nim)
    Anonym (Erik) skrev 2024-09-25 00:38:33 följande:

Vi bor på samma gård och det hörs rätt bra. Han gapar att han ska slå in pannbenet på henne och liknande. i domen står det att hon är mycket beroende av honom då hon är handikappad. Hon verkar extremt nedtryckt. jag vet ju inte med säkerhet att han slår henne men med tanke på hans skrik på henne, tidigare dom och ljudet som lavetter tyder mycket på det iaf. Men vad görs om kvinnan i fråga inte vill ha hjälp eller förnekar att han skadar henne när polisen kommer dit? 

Vad menar du med att ni bor på samma gård? Hur kan du höra att han slår henne om ni bor i hus? Skrik betyder inte att han slår henne och om polisen sett antydan till spår av misshandel så hade de plockat med sig honom 100%. Har du ringt polisen än?
  • Anonym (Nim)

Ringde du polisen? Hur gick det? 

• Västernorrlandskillen
    Anonym (Q) skrev 2024-09-25 00:27:56 följande:
    Vad fruktansvärt! Ja, ring varje gång. Men vad mer kan du göra? Spela in spektaklet? Erbjuda frun hjälp att fly? Anmäla till störningsjouren?
    Om jag misstänkte att det pågick en misshandel så är spela in samtalet det sista jag jag skulle tänka på. Jag skulle springa dit på en gång och banka på dörren och fråga vad som pågår.

Tänk om hon ligger död senare, vad hjälper en inspelning då. Spela in i kombination med att gå dit vore kanske det bästa.
  • Anonym (Poj)

Fortsätt ring polisen. Har ni några gemensamma lokaler, typ sophus eller tvättstuga? Sätt i så fall upp lappar från närmaste kvinnojour och Kvinnofridslinjen där. 

Finns det barn hos dem? I så fall ska du ringa Socialtjänsten, eller göra orosanmälan på deras hemsida. 

• Anonym (?)

Är detta en förort i norra Stockholm?

• Anonym (Q)
    Västernorrlandskillen skrev 2024-09-25 17:31:50 följande:
    Om jag misstänkte att det pågick en misshandel så är spela in samtalet det sista jag jag skulle tänka på. Jag skulle springa dit på en gång och banka på dörren och fråga vad som pågår.

Tänk om hon ligger död senare, vad hjälper en inspelning då. Spela in i kombination med att gå dit vore kanske det bästa.
    Kan du göra det utan att göra situationen värre eller farligare, så är det förstås vad alla vill göra. Med tanke på att misshandeln har hörts om och om igen, så utgår jag från att ts har gjort bedömningen att han eller hon inte kan göra det. 

Att spela in bevis kan ju möjligen ge polisen något att gå på? Hur fruktansvärt det än må vara att lyssna på för ts.

En annan väg som kanske skulle funka, vore om ts skulle kunna luska ut (sociala medier?) om frun har annan familj eller vänner och göra dem uppmärksamma på att frun är i fara. Någon som faktiskt skulle kunna hjälpa henne att ta sig därifrån.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Ta med dig någon och gå dit NU, imorgon kan det vara försent! Gå nu!!! Punkt!!

Svar på tråden Kvinnomisshandel