• Anonym (Undrar)

Nationella prov

Hur stor påverkan har Nationella proven i nian för betygen?

Om man missar nån del eller får F i nationella. Får man då F i slutbetyg fast att man presterat helt okej på allt anant

• Svar på tråden Nationella prov
  • blomman 2

Vad jag förstod av min dotter så påverkar de nationella proven slutbetygen.
    Har du tex ett A i engelska och går ett C på nationella så sjunker slutbetyget åt ett B. 
    Min dotter blev sjukt stressad av de nationella då hon ville komma in på ett speciellt gymnasium.

• Anonym (Undrar)
    blomman 2 skrev 2024-09-25 17:50:18 följande:

Vad jag förstod av min dotter så påverkar de nationella proven slutbetygen.
    Har du tex ett A i engelska och går ett C på nationella så sjunker slutbetyget åt ett B. 
    Min dotter blev sjukt stressad av de nationella då hon ville komma in på ett speciellt gymnasium.

Tack för ditt svar!
    Jag är väldigt osäker på om min dotter kommer att klara av den muntliga delen. Vore hemskt om det ska dra ner på betyget till tex ett F så att man inte kommer in på gymnasiet.
    Så livsviktigt kan det väl ändå inte vara
    Helt galet!
  • mammatill6

Om barnet har visat kunskaper vid andra tidspunkter än vid nationella ska det inte påverka betyget. Min son klarar inte flera delar av de nationella men då han visat de kunskaperna vid lektioner så påverkar det inte. Vi fick förklarat det som att nationella inte kan sänka beytget utan är en möjlighet att höja. 

• 567890
    Anonym (Undrar) skrev 2024-09-26 15:59:36 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag är väldigt osäker på om min dotter kommer att klara av den muntliga delen. Vore hemskt om det ska dra ner på betyget till tex ett F så att man inte kommer in på gymnasiet.
    Så livsviktigt kan det väl ändå inte vara
    Helt galet!
    För att få godkänt i ett ämne måste man klara alla delar av betygskriterierna där talet är en ganska stor del i engelskan. Om din dotter har visat de muntliga delarna under året med godkända resultat kan läraren ändå sätta godkänt betyg på henne även om hon inte klarar det på det nationella provet.

- Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. Eleven diskuterar översiktligt, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. 
  • 567890

Men jag kan tillägga att på gymnasiet märks det väldigt tydligt vilka som fått godkänt betyg trots att man inte klarade det nationella provet, provet visar väldigt bra om man har kunskaperna som krävs att klara ett nationellt program.

Ibland är det bättre att få ett f och få läsa om ämnet i lugn och ro istället för att sitta på gymnasiet och våndas över att allt är för svårt.

• Anonym (M)
    mammatill6 skrev 2024-09-26 16:26:54 följande:

Om barnet har visat kunskaper vid andra tidspunkter än vid nationella ska det inte påverka betyget. Min son klarar inte flera delar av de nationella men då han visat de kunskaperna vid lektioner så påverkar det inte. Vi fick förklarat det som att nationella inte kan sänka beytget utan är en möjlighet att höja. 

Nationella provet kan tyvärr sänka betyget.
  • Anonym (123)

Det där är nog väldigt olika från lärare till lärare. Mitt barn skrev F på ett delprov i ett ämne där hen hade D i betyg men fick behålla sitt D då hen dels presterade D eller C på det mesta annat det året och dels var sjuk när provet skrevs och hade släpat sig till skolan med hjälp av febernedsättande medicin.

I ett annat ämne missade hen betyget B med någon poängs marginal och fick pga det sitt betyg sänkt från B till C trots att samtliga prov/uppgifter som betygssatts sedan årskurs 6 hade haft A eller B i betyg (med majoriteten A) och att hen även på detta prov var sjuk och hade släpat sig till skolan med hjälp av medicin. I det fallet så kontaktade vi faktiskt mentorn och frågade om det verkligen är rimligt att 2 missade poäng på ett prov man skriver när man är sjuk ska radera ut alla prestationer man gjort under hela högstadiet. Mentorn höll med att det var orimligt och tog det vidare till rektorn som instämde och ändrade. 

Kan tillägga att vi inte hade ifrågasatt om D:et i det första ämnet hade sänkts till E.

• Anonym (M)
    Anonym (123) skrev 2024-09-27 16:35:38 följande:

Det där är nog väldigt olika från lärare till lärare. Mitt barn skrev F på ett delprov i ett ämne där hen hade D i betyg men fick behålla sitt D då hen dels presterade D eller C på det mesta annat det året och dels var sjuk när provet skrevs och hade släpat sig till skolan med hjälp av febernedsättande medicin.

I ett annat ämne missade hen betyget B med någon poängs marginal och fick pga det sitt betyg sänkt från B till C trots att samtliga prov/uppgifter som betygssatts sedan årskurs 6 hade haft A eller B i betyg (med majoriteten A) och att hen även på detta prov var sjuk och hade släpat sig till skolan med hjälp av medicin. I det fallet så kontaktade vi faktiskt mentorn och frågade om det verkligen är rimligt att 2 missade poäng på ett prov man skriver när man är sjuk ska radera ut alla prestationer man gjort under hela högstadiet. Mentorn höll med att det var orimligt och tog det vidare till rektorn som instämde och ändrade. 

Kan tillägga att vi inte hade ifrågasatt om D:et i det första ämnet hade sänkts till E.

Är man sjuk så stannar man hemma. Man går inte till skolan och skriver ett dåligt prov. Då får man skylla sig själv om ens betyg sänks. 
  • blomman 2
    567890 skrev 2024-09-26 16:38:31 följande:

Men jag kan tillägga att på gymnasiet märks det väldigt tydligt vilka som fått godkänt betyg trots att man inte klarade det nationella provet, provet visar väldigt bra om man har kunskaperna som krävs att klara ett nationellt program.

Ibland är det bättre att få ett f och få läsa om ämnet i lugn och ro istället för att sitta på gymnasiet och våndas över att allt är för svårt.

Hur menar du när du säger läsa om?
  • 567890
    blomman 2 skrev 2024-09-28 18:03:11 följande:
    Hur menar du när du säger läsa om?
    Om man inte kommer in på något program så går de flesta elever på IM Introduktionsprogram - Skolverket och läser om de ämnen man fick F i.

De flesta elever vill förstås inte komma ett år efter sina klasskamrater men det är väldigt stor skillnad på hur man klarar gymnasiet  (om man går ut med examen) om kunskaperna sitter ordentligt eller om betygen finns pga lovskola eller en snäll lärare. En annan fördel är eleverna som går IM kan läsa halvtid och få praktik halvtid, en bra lösning om man är skoltrött eller inte vet vad man vill gå för program.
  • Anonym (Cv)

Mycket vikt ska läggas vid de nationella proven. De testar brett. 

Svar på tråden Nationella prov