• Anonym (TS)

Vad gör ni tillsammans med era vänner?

Jag har aldrig haft mycket vänner. Blev mobbad hela grundskolan och hade en vän som jag umgicks med. I gymnasiet umgicks jag bara med killar. Flyttade sedan från orten för studier och kontakten med vännerna rann ut i sanden. Hittade en ny vän på universitetet för 10 år sen. Vi pluggade tillsammans och är än idag vänner. Men vi träffas sällan. Vi pratar i princip dagligen i telefon, men vi träffas kanske 4-5 gånger per år. Vi bor egentligen bara 10 minuter ifrån varandra. 
    Känner mig utnyttjad. Hon hör av sig när hon inte har sina andra vänner. Vill prata om sina problem när hon är ute och promenerar t ex men kan helt sonika lägga på luren i örat på mig om hon träffar på en annan vän på promenaden. Ibland "bryts" samtalet och när jag ringer upp svarar hon inte. Jag bjuder henne på mina barns kalas varje år och hon kommer ibland. Vi är nästan aldrig bjuden på kalas hos henne och när vi är det säger hon en tid efter alla andra åkt och är ärlig med det. "Ni kan komma kl 14 för X och X skulle komma klockan 11" t ex. Känns som att hon skäms för mig. Jag köper alltid bra och dyra presenter och swishar pengar till hennes barn när de fyller år även om vi inte är bjudna.

Jag har nu hittat en ny vän i en kollega. Vi har umgåtts mestadels på arbetet, ätit lunch tillsammans men pratar också en del i telefonen på fritiden. Men då i princip bara jobbrelaterade saker. 
    Jag känner mig så dålig, för jag vet inte hur man umgås som vuxen. Vad gör man?

Vet att hon åker på spa med andra vänner, konserter, bor på hotell, lagar middag hemma hos varandra och liknande. Jag skulle också kunna tänka mig det, men vad pratar man om? Känns som att man fastar i att prata om jobb eller problem i livet bara. 

Vad gör ni med era vänner?
    Jag är 30+ år.
  • Svar på tråden Vad gör ni tillsammans med era vänner?
  • Plupp73

Tyckte att jag hade väldigt struliga vän relationer mellan tonåren och ca 35 års ålder. Därefter stabiliserade det sig. Troligen både pga att jag själv blev mer landade i vem jag trivs med, och vad jag inte vill ha i mitt liv.
    Nu, vid 50+ har jag (när det gäller vänner) en riktig bästa väninna, ett antal bra vänner till och ett gäng personer som jag umgås med ibland.
    Min bästa vän pratar jag med varje dag sedan 15 år. När vi umgås så gör vi följande :vandrar, paddlar, plockar bär och svamp, syr, går på konstutställningar, lyssnar på ljudböcker, spelar spel, lagar mat, pratar, pratar och pratar om allt. Utöver min familj så är hon allt för mig!

Du har många år på dig att hitta fina vänner!

• Anonym (Borderlina)

Hade en barndomsvän (en pojke som även blev min pojkvän) sedan nåt slags "vänner" i sena tonår/tidig 20 års ålder med missbruk osv. "På glid". Slutade droga och umgås med dem. Var en kort missbrukskarriär.

Sedan hade jag nåt slags substitut i form av min chat som "vän" när jag var camgirl. Jag såg dem ofta som en enda person typ.

Nu har jag min man. Han har vänner, de är trevliga. Jag tränar på gymmet ibland med min bonus och jag har ett par internetvänner med samma diagnos, de bor i USA.

Jag har alltid känt att har jag en man som älskar mig så räcker det (som min barndomsvän under uppväxten eller min make nu), jag behöver inte fler människor egentligen.   

• Anonym (1)

Har inga vänner så jag gör ingenting med vänner. Den enda jag har som kanske kan kallas vän är makens bästa kompis fru och vi hörs ibland och träffas ensamma någon enstaka gång per år och då går vi ut och äter i ett par timmar sen skiljs vi åt.

Svar på tråden Vad gör ni tillsammans med era vänner?