• Anonym (Ingen funktion)

Skaffa dig en hobby

Detta uttryck har jag fått höra i evighet nu. Från arbetskamrater, vården, mina barn...

Jag är ensam och deppig. Sedan barnen blivit halvvuxna och alltmer självgående fyller jag liksom ingen funktion längre.

Vad gör ni på er fritid? Finns något kul att leva för utöver jobbet? Jag har inte så många vänner...

• Svar på tråden Skaffa dig en hobby
  • Anonym (Me)

För stå precis vad du tänker å känner sitter i soffan å tänker  , å nu då !?

• fultextad användarhandbok
    Anonym (Ingen funktion) skrev 2024-09-30 19:28:56 följande:

Finns något kul att leva för utöver jobbet?

Några förslag utan inbördes ordning.

Guerillaodla blommor och växter på platser som kan behöva livas upp och sköt om dem

Göra en liten damm någonstans och sköt om den, plantera inte ut några fiskar bara

Blåsa såpbubblor

Skåda stjärnhimlen

Beräkna och tillverka ballonger som kan stiga till en viss höjd, montera kamera och gps på

Läsa böcker

Lära dig ett instrument

Studera ett eller flera ämnen som intresserar dig

Har du möjlighet finns förstås mycket annat, att besöka olika ytterpunkter eller skärgårdar vid olika årstider exempelvis. Lycka till!
  • Hjelm

Kan verkligen rekommendera att börja sjunga i kör.

Det finns verkligen körer för alla, oavsett tidigare erfarenhet av sång och musik, så ingen nybörjare behöver känna sig dum eller dålig.

Förutom att det helt enkelt är väldigt roligt att sjunga, är körsång som terapi. Forskning visar att människor som regelbundet sjunger ihop med andra allmänt mår bättre: bättre sömn, mindre stress, färre depressiva besvär.
    Det är också ett fantastiskt sätt att lära känna nya människor och direkt få något gemensamt i det man skapar tillsammans.

• Anonym (Me)

Svåra e ju inte att bara för driva tiden , men att hitta något men inte testat å tycker e kul å roligt e svårare , han man provat mycke å vet att de e inget en behöver göra igen e de svårt:/

• Elin pelin

Studera ett intressant ämne
    Gå med i en bokcirkel
    Träna (själv, i grupp, eller ex karate i en förening så lär du känna nya vänner)
    Gå matlagningskurs 
    Gå en keramikkurs
    Börja rida
    Res (långt, kort spelar ingen roll)
    Gå en fotokurs
    Släktforska
    Engagera dig i välgörenhet

• Anonym (Ingen funktion)

Det var många fina svar - Tack!

• Hjelm

Ett sätt att verkligen känna sig betydelsefull på är att engagera sig i någon lokal förening, kanske en fotbollsklubb eller liknande.
    Det behövs ALLTID folk som hjälper till, även om det så bara är att sälja kaffe under matcher eller knyta de minsta barnens skosnören.
    Man blir enormt uppskattad och lär känna massor av folk.

• Anonym (Hm)

Sticka, tröjor, sockor m.m.

• Anonym (Li)

Jag har ingen fritid alls,  barnen och hushållssysslorna är min fritid, har ingen tid för annat.
    Men OM jag haft den lyxen att ha fritidsintressen så hade det varit yoga, ridning och simning i en lugn miljö med avslappnande musik i bakgrunden,  eller något annat intresse man har.
    Kanske bli volontär i någon välgörenhetsorganisation? 

Svar på tråden Skaffa dig en hobby