• Anonym (klarvaken)

Får panik av att aldrig kunna somna

Varför kan jag aldrig somna? Jag får panik. Jag vet inte vad jag ska göra längre.

• Svar på tråden Får panik av att aldrig kunna somna
  • Eurydike

Här är en till! Fan vad det suger, men just nu har jag en bra period så vi får hoppas att den håller i sig livet ut 🥹

• Tow2Mater

Hur många dygn har du varit vaken då?

Prova stig upp på morgonen, t ex vid kl 6.

• Anonym (klarvaken)
    Tow2Mater skrev 2024-10-01 20:42:50 följande:

Hur många dygn har du varit vaken då?

Prova stig upp på morgonen, t ex vid kl 6.

Nu har jag varit vaken i 54 tmmar.

Du trodde jag överdrev, va?

Men ok, jag sover ju oftast i alla fall lite grann varje eller varannan natt.

Jag stiger upp kl 7, när klockan ringer.
  • Anonym (klarvaken)
    Eurydike skrev 2024-10-01 20:42:12 följande:

Här är en till! Fan vad det suger, men just nu har jag en bra period så vi får hoppas att den håller i sig livet ut 🥹

Jag håller tummarna för dig.
  • Eurydike
    Anonym (klarvaken) skrev 2024-10-01 21:02:01 följande:
    Nu har jag varit vaken i 54 tmmar.

Du trodde jag överdrev, va?

Men ok, jag sover ju oftast i alla fall lite grann varje eller varannan natt.

Jag stiger upp kl 7, när klockan ringer.
    Oj! Du har större problem än jag med sömnen 🥺 Mitt bästa tips är annars att lyssna på en podd eller göra något tills du i princip tuppar av. Det är det enda som funkar för mig. Jag har aldrig testat några sömnmediciner, men har funderat på det ibland.
  • Eurydike
    Anonym (klarvaken) skrev 2024-10-01 21:02:28 följande:
    Jag håller tummarna för dig.
    Tack så mycket! Jag håller tummarna för dig tillbaka 🙏
  • Anonym (Samma)

Samma här men jag tar sömntabletter sedan lång tid tillbaka. Förut fick jag tyngre preparat som Imovane och Stilnoct men jag gillar inte att bli beroende så nu tar jag Propavan som är antihistamin. Det fungerar oftast. 

Har du kontakt med läkare? 

I mitt fall handlar det om PTSD men det kan ha fysiska orsaker också så det är viktigt att du blir utredd. 

När det var som värst sov jag kanske ett par timmar per natt och man blir ju galen i längden. Till slut var jag tvungen att ta sömntabletter för jag höll på att bryta ihop. 

• Anonym (Lev rätt)

Mycket handlar om din livsstil. 

1. Se till att röra på dig fysiskt under dagen
    2. Se till att få i dig tillräckligt med d-vitamin, minst 8000 IE per dag
    3. Ät inte för sent på kvällen och definitivt inga sötsaker på kvällen 
    4. Sov med fönstret lite öppet så du får nytt syre in i rummet hela natten
    5. Undvik stimulerande intryck precis innan du ska sova
    6. Se över ditt koffeinintag. Skippa koffein helt om du är känslig och drick enbart koffeinfritt kaffe
    7. Testa melatonin. Finns att köpa receptfria i lägre doser men är lätt att få utskrivet starkare
    8. Ät kosttillskott som fungerar lugnande på nervsystemet såsom magnesium innan läggdags 
    9. Lämna mobilen utanför sovrummet
    10. Testa KBT för att bli av med dåliga tankemönster kring sovrutinen

• Anonym (klarvaken)
    Eurydike skrev 2024-10-01 21:06:13 följande:
    Oj! Du har större problem än jag med sömnen 🥺 Mitt bästa tips är annars att lyssna på en podd eller göra något tills du i princip tuppar av. Det är det enda som funkar för mig. Jag har aldrig testat några sömnmediciner, men har funderat på det ibland.
    Om jag inte somnat före 3 så brukar jag sätta på en podd eller en ljudbok. Det fungerar ibland. Jag har testat melatonin några gånger, satan vad pigg jag blev.
  • Anonym (klarvaken)
    Anonym (Samma) skrev 2024-10-01 21:13:30 följande:

Samma här men jag tar sömntabletter sedan lång tid tillbaka. Förut fick jag tyngre preparat som Imovane och Stilnoct men jag gillar inte att bli beroende så nu tar jag Propavan som är antihistamin. Det fungerar oftast. 

Har du kontakt med läkare? 

I mitt fall handlar det om PTSD men det kan ha fysiska orsaker också så det är viktigt att du blir utredd. 

När det var som värst sov jag kanske ett par timmar per natt och man blir ju galen i längden. Till slut var jag tvungen att ta sömntabletter för jag höll på att bryta ihop. 

Just nu har jag inte kontakt med läkare. Jag har dåliga erfarenheter så jag drar mig. 
Svar på tråden Får panik av att aldrig kunna somna