Vill plötsligt ha kontakt
Helt plötsligt efter 10 år ringer min far från ingenstans och ber mig om förlåt och vill ses. Dessutom onykter.
Jag är vuxen med egna barn som hunnit bli tonåringar + ett yngre barn. Min äldsta har han träffat 3 gånger, sista gången när hon var 2 år. Hon minns såklart inte honom och ingen av barnen har ens frågat efter sin så kallade morfar. De andra barnen har han aldrig träffat.
När jag var liten bodde jag hos min mor och hade mest sporadisk kontakt med min pappa. Han har betett sig väldigt illa. Lovade komma flera gånger men dök aldrig upp. Har aldrig varit engagerad i något eller brytt sig om mig.
Som vuxen har jag försökt ha kontakt med honom flera gånger men bara blivit besviken. Mins när min dotter fyllde 1 år och vi hade släkten på besök, väntade länge med tårtan eftersom min pappa sagt han skulle komma men han dök aldrig upp. Skämdes inför de andra att han inte kom.
Senaste gången vi hördes var när jag bjöd in honom till mitt bröllop för 10 år sen. Han svarade att han skulle resa bort då. Skickade ingen blomma eller grattiskort ens. Eller ett sms.
Och nu ville han ses.
Gör jag fel som tänker att jag inte vill låta barnen träffa honom? Vill inte att de ska bli besviken och svikna såsom jag blivit. Eller bör jag tänka att jag berövar dom på en potentiell morfar?
Och för min egen del?hur hade ni gjort? Jag känner mig inte glad att han ringde. Har mest en tung känsla. Hade han varit nykter hade det känts bättre. En del av mig vill ses, mest för hans skull. MITT dåliga samvete börjar tala. Kan jag neka min egen far kontakt? Kan jag leva med det själv, att jag avfärdat honom? Många tycker nog att ja det ska du med tanke på hur han behandlat dig, men hur mår jag själv om jag avfärdar honom. Han kanske kommer bli jätteledsen. (såsom jag varit under åren jag vet) Men tänk om han är annorlunda nu. Och vem vet hur många år han har kvar. Kommer jag stå där vid hans begravning och ångra mig. Kommer jag ångra att jag avfärdade honom? Eller kommer jag vara sårad för att jag släppte in honom igen. Så svårt.