• Anonym (???)

Kan alla tre vara psykopater?

Jag vet att ordet "psykopat" inte är en diagnos men jag använder här den beteckningen för enkelhetens skull.

Jag växte upp med tre familjemedlemmar och jag misstänker att alla tre är psykopater. Här är varför:
    1. Alla tre är manipulativa och spelar på känslor och empati för att få folk dit de vill.
    2. Alla tre är totalt självcentrerade och kan aldrig anpassa sig till andras vilja
    3. Alla tre njuter av att provocera och kan nästan ofrivilligt förolämpa andra fast det totalt saknas fog till det (med det menar jag att de själva inte blivit provocerade vilket skulle kunna förklara såna förolämpningar)
    4. Alla tre saknar nära vänner och har aldrig några djupare relationer då de alltid hamnar i livslånga konflikter. Deras sociala relationer är alltid ytliga och deras bekantskapskrets har alltid bytts ut med jämna mellanrum
    5. Alla tre tycks sakna empati för när de ska visa empatiska förmågor, exempelvis när de ska visa varma känslor, känns dessa inte äkta utan påtvingade och falska. Vid begravningar av mina mor- och farföräldrar har ingen av dem visat starka känslor utan deras tårar, om de funnits, har också dessa känts påtvingade och falska.
    6. Alla tre lever efter egna regler. Att stjäla sågs aldrig som fel när de själva gjorde det men blev otroligt upprörda när detsamma drabbade dem.
    7. Alla tre karaktärsmördar människor i sin omgivning och låter dessa fungera som deras "boogeyman" de skyller på för sina misslyckanden.
    Jag själv har försökt få till en utredning för att kolla om jag lider av någon diagnos som skulle kategorisera mig som det man i vardagligt tal kallar "psykopat" men ingen utredning har gjorts eftersom ingen psykiatriker eller psykolog har trott att jag har någon sådan diagnos med motiveringen att av det jag förklarat finns det inga skäl att tro att jag har en nedsatt empatisk förmåga. Jag har mest gjort detta för att jag misstänkt att mina familjemedlemmar är "psykopater".
    Vad säger expertisen på Familjeliv? Kan mina misstänkar verkligen vara möjliga för det är synnerligen extremt om alla verkligen skulle vara psykopater och jag hade oturen att växa upp som enda "normala" i ett hem fyllt av psykopater. Det är nästan för otroligt för att vara sant.
  • Svar på tråden Kan alla tre vara psykopater?
  • Anonym (X)

De låter oempatiska men inte ett dugg som psykopater.

• Anonym (???)
    Anonym (X) skrev 2024-10-02 15:12:57 följande:

De låter oempatiska men inte ett dugg som psykopater.

Okej. Kan du utveckla för det lät intressant!
  • Anonym (Frågor)

Det du tar upp låter inte som psykopatiska drag.

Hur är de i kärleksrelationer? Har de långa seriösa relationer eller hoppar från person till person?

Umgås endast med personer som de får ut något av?

Beter sig illa och sårar familjemedlemmar och ber aldrig om förlåtelse för det de gjort? Och har inget dåligt samvete för det de gjort? Ingen insikt i att de gjort fel?

• Anonym (???)
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-02 15:58:55 följande:

Det du tar upp låter inte som psykopatiska drag.

Hur är de i kärleksrelationer? Har de långa seriösa relationer eller hoppar från person till person?

Umgås endast med personer som de får ut något av?

Beter sig illa och sårar familjemedlemmar och ber aldrig om förlåtelse för det de gjort? Och har inget dåligt samvete för det de gjort? Ingen insikt i att de gjort fel?

Såhär: Kärleksrelationer är oftast korta, men inte alltid. Min bror är gift men den relationen är i praktiken död och kärlekslös sedan tio år tillbaka. Min mamma hoppar från relation till relation. Min pappa är i ett samboförhållande med en kvinna och han gör allt för henne, till och med har han stulit pengar från mig och mina bröder (har en annan bror också som övergavs av min pappa som barn) för att ge till hennes barn och barnbar. I praktiken har han övergivit oss för henne.

Jag skulle säga ja, att vilka de umgås med handlar om att de får ut något konkret av dem, exempelvis att de hittar en som är naiv som de kan manipulera eller en som är jagsvag som de använder för egna syften. Min mamma dock saknar sociala relationer då hon inte har några vänner kvar.

Det har betett sig fruktansvärt illa, men har alltid haft en förmåga att skylla över skulden på någon annan och rationaliserat sitt dåliga beteende. Exempelvis när min pappa skällde ut mig som barn tryckte han upp mig mot väggen och skrek mig i ansiktet, ibland höll han i min arm och drog mig så jag fick blåmärken, kastade saker och skrämde mig. Han bad aldrig om ursäkt för detta och har aldrig lidit samvetskval. Jag har själv barn och det händer att man tappar humöret och ibland blir riktigt förbannad, men ärligt talat skulle jag aldrig bli så aggressiv som han var mot mig och jag skulle aldrig göra så som han gjorde. Om jag däremot tappat humöret och sagt saker jag inte borde sagt mår jag ofta väldigt dåligt över det, men detta har jag aldrig märkt hos min pappa. Både min mor och bror har också en förmåga att vara elaka, och de har aldrig bett om ursäkt när de sårat andra. Detta förklarar varför de inte har några vänner.

Hoppas det är svar på dina frågor.
Svar på tråden Kan alla tre vara psykopater?