Anonym (Usch) skrev 2024-10-03 13:45:36 följande:
Prova att byta plats på kvinnor och män i ditt inlägg. Hur ser det ut då? Jo då hade det ansetts vara skrivet av en kvinnohatande incel och hela forumet hade gått bananas. Nu lyfts det istället till skyarna av en del femcels.
citat:
Jag tror att det är för att en del kvinnor har en tendens att ta män för givna efter tag. I början är de flesta kvinnor väldigt uppmärksamma på mannen, lyssnar, kommer ihåg vad han har sagt och är allmänt intresserade.
Det är en fas som brukar gå över och många kvinnor (inte alla) blir bekväma och tänker ungefär att nu har de fixat en man och kan ägna sig åt annat.
Med risk för att generalisera så har män ett större behov av kommunikationen som finns i början och när den avtar tappar han intresset för kvinnan, även sexuellt
Vet du vad, jag tycker att den här what about-grejen är väldigt tröttsam för den leder ingenstans för någon, varken för kvinnor eller män.
Om du inte hade varit så snabb med att tolka in en massa saker i stället för att läsa det jag faktiskt skrev så hade du sett att jag är noga med att skriva vissa män och inte alla män för vi är alla individer.
Däremot finns det manliga och kvinnliga beteendemönster som beror på konventionella könsroller och till viss del biologi. Därför kan det vara intressant att fundera över varför vissa situationer som den TS beskriver uppstår.
Här på FL finns otaliga trådar av ledsna kvinnor som upplever att mannen bara vill ha sex. I många fall tror jag inte att det är så utan att det handlar om olika erfarenheter och förväntningar på en partner och brist på kommunikation.
En del män har inte fått lära sig att visa känslor på samma sätt som kvinnor och ibland uppfostrats till att inte visa känslor öht vilket kan vara helt förödande. Många män söker hjälp alldeles för sent eller inte alls när de mår dåligt. Självmordsstatistiken talar sitt tydliga språk.
För vissa män (inte alla märk väl) kan sex vara den enda närheten de kan visa med en kvinna medan hon uppfattar det som att han bara vill ha sex.
Och nej, jag tycker inte alls att det låter som en kvinnohatande incel om du byter ut kvinna till man i mitt inlägg.
Det finns självklart kvinnor som tar sin man för given och inte lyssnar på honom men nu svarade jag på TS fråga. Mitt inlägg handlar inte om vem det är mest synd om utan varför situationen i TS exempel uppstår för den är rätt vanlig.
Jag vill absolut inte vara ett offer. Jag har varit det i vissa situationer men jag vill aldrig stanna i offerrollen. Det leder ingen vart, man lär sig ingenting och man förlorar mest på det själv.
Jag vill försöka förstå andra människor. Det här positionerandet bakom skärmen där allt blir svartvitt och man odlar självuppfyllande profetior leder till raka motsatsen så det vill jag inte delta i.
Jag hävdar inte heller att jag har rätt. I TS fall kanske jag är helt fel ute men det är i alla fall min tolkning.