• Anonym (Inredaren)

Flytta ihop

Jag och min kille ska bli sambos.
    Han köpte en färdigmöblerad lgh och inte äns möblerat om då han har 0 intresse. Jag är tvärt om, inredning är en hobby och har renoverat en del innan.
    När vi började snacka om att flytta ihop prata han om att jag skulle "boa" in mig där.
    Han trode sig veta vad jag ville göra om, men när jag inte höll med började det knorras. varför det rummet? Mitt färgval var fel, till att vara det han sedan valde. Det ifrågasätts varför jag ska spackla hål. Jag ska måla när han är bortrest (hans förslag), men nu vill han måla innan spacklet äns torkat osv. 
    Han blir som ett litet barn, måste ifrågasätta allt till om jag verkligen kan det här, bara för att.
    Var samma tendenser när jag tidigare prata om att organisera om i köket. När jag tillslut bara ändra blev han supernöjd och förväntade sig att jag skulle gjort mer i lägenheten.
    Är det okej att bara göra för att undvika onödig frustration och irritation?
    Jag vill ju helst inte ha det så, speciellt inte eftersom det är hans lgh, men han verkar uppenbarligen tycka att diskutionerna är jobbiga, och uppskattat allt jag gjort tidigare. Dock aldrig vart så stort som att måla/tapetsera ett rum.

Hur tänker ni? Är bara göra okej, eller involvera den andra i allt trots att det blir som det blir?
  • Svar på tråden Flytta ihop
  • Meddelande borttaget
  • Dexter dot com

Du måste naturligtvis förankra att det är ok att ändra i hans lägenhet eftersom det är just hans lägenhet!

• Anonym (W)

Åh, vad jag känner igen det!

Det är som att min sambo bara måste sätta sig på tvären, ifall jag frågar honom vad han tycker, men om jag istället bara kör på som jag vill så blir han så nöjd så.

Jag tror att det handlar om att ifall han ska göra ansträngningen att bilda sig en åsikt så tycker han bara att det är värt det ifall slutresultatet är perfekt/optimalt. Men behöver han inte ens ägna saken en tanke så räcker det att det funkar hyfsat väl. 

Man får försöka att hitta en balans. Saker som det är svårt att få ogjort måste man förankra hos den andra först. För det finns ju ändå en risk att hen inte gillar det alls.

• Anonym (d)

Er relation är dömsdömd. 
    Plus varför flyttar ni ihop utan att vara gifta? Sambolagen kallar sambos för att leva i äktenskapsliknande förhållanden. Hur länge har ni varit tillsammans? 

• Goneril
    Anonym (d) skrev 2024-10-04 13:45:48 följande:

Er relation är dömsdömd. 
    Plus varför flyttar ni ihop utan att vara gifta? Sambolagen kallar sambos för att leva i äktenskapsliknande förhållanden. Hur länge har ni varit tillsammans? 

Här vreds klockan tillbaka sådär en 60 år, numera händer det faktiskt att folk flyttar i hop utan att vara gifta hur otroligt det än låter. Än värre, det händer att de skaffar barn också utan kyrkans välsignelse. Det står illa till med moralen nu för tiden, hur ska de gå med mänskligheten när så många lever i synd? Nej, jag tror inte alls att relationen är dödsdömd, det här paret gillar att leva lite syndfullt, det vill säga utan vigselringar. Det kommer säkert att gå bra för dem.
Svar på tråden Flytta ihop