• marmelade

Fyllning till princesstårta?

Undrar vad ni brukar ha för fyllning? Trött på hallon/jordgubbssylt och tänkte mig kanske vaniljkräm och något mer...? Går det annars att göra något med choklad? Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fyllning till princesstårta?
  • Lola Jämtland

Fast byter man ut fyllningen så är det ju inte nån prinSesstårta...

• marmelade

jaja, nu ska vi inte vara petiga

• 16aug

Jag hade till min dotters dop hemgjord prinsesstårta fyllning av chokladmousse och vaniljkräm
    Lycka till.

• Tess76

Jag tänkte göra chokladkräm i stället för sylt till 1-årskalaset som stundar.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • piasomliten

Jag brukar köra med moussefyllningar och sedan marsipanlock.
    Jag har dock ratat det gröna marsipanlocket. Är trött på alla
    kommentarer "Jag trodde det var en riktig prinsesstårta..." etc.

Nu färgar jag själv i önskad färg, och kommentarerna av nämd slag är borta.
    Idag är det andra kommentarer "Vilken fin färg", "Vad har du använt" ..etc.

• annca

Klassisk princess ka visst bara ha vaniljkräm som fyllning har jag hört. Annars blir det nåt annat (lika gott) Själv föredrar jag körsbärssylt!

• Jennie med ie

Säger som annca, jag har hört många påstå att "äkta" prinSesstårta har just vaniljfyllning och inte sylt.... Kanske ska söka på google?

• Jennie med ie

Läser på susning.nu:
    "En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt, då är den möjligen en Operatårta? (om det är hallonsylt)."

• Jennie med ie

En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med marsipan. Marsipanöverdraget är normalt grönt, och tårtan är ofta dekorerad, till exempel med en röd marsipanros. Man kan även ha florsocker på toppen. Observera att Victoria inte innehåller sylt.

Varianter med andra färger på marsipanöverdraget kallas ofta prinstårta (gult marsipanöverdrag) och operatårta (rött/rosa marsipanöverdrag).

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Prinsesst%C3%A5rta

• marmelade

16aug: Chokladmousse och vaniljkräm..... mums!

• mummelman

Gjorde en förra vecka och då hade jag jordgubbsfromage och passionsfruksfromage mellan. Gott var det men aningen sött kanske.

Svar på tråden Fyllning till princesstårta?