• Anonym (Jo)

Vågar inte flytta ihop

Är en mamma i 35 års åldern med 2 tonåringar sedan tidigare förhållanden. Har bott ensam med mina barn i 10 år. Har nu en pojkvän sedan 7 år tillbaka. 
    Vi hade till en början gemensamma drömmar såsom barn, gemensamt boende osv. Men pga. olika omständigheter har allt dragit ut på tiden. Och jag börjar nu tycka att allt är för sent. Han har ett barndomshem som han tänker ta över. Det var vårt mål för 6 år sedan att där ska vi bo. Nu är jag inte säker längre. Jag har ju alltid bott ensam med mina barn och som särbos har det fungerat bra. Nu är det främst ekonomin som gör att han vill flytta in i sitt barndomshem. Han tar fortfarande för givet att jag vill flytta dit. Kommunikationen fungerar absolut inte. Jag skulle hellre bo i ett hem vi gemensamt köper på annat ställe. Jag har tidigare bott i barnens pappas hem och därifrån blivit utkastad då han stod som ägare. Vad säger att det inte skulle bli så nu? Mina barn är stora och huset blir alldeles för stort för oss om några år. Vad ska jag göra? Flytta ihop eller lämna?

• Svar på tråden Vågar inte flytta ihop
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-05 10:08:59 följande:

Vad ska jag göra? Flytta ihop eller lämna?

Jag fattar inte - varför är detta de enda alternativ som finns? Du kan väl bara förklara för honom att du inte längre känner på samma sätt kring huset, och att du antingen vill fortsätta som särbos, eller skaffa nytt boende tillsammans? Såvida där inte finns andra orsaker till att du vill lämna honom, förstås?
  • Fjäril kär

Oavsett VAR ni flyttar in gemensamt ska papper skrivas om ägandeskap/samboavtal etc så slipper du fundera på vem som blåser vem i en infekterad tvist. 

Detta ska givetvis alltid göras om man ska bo/äga något gemensamt. 

• Anonym (d)

Varför funderar du ens på att flytta ihop utan att vara gift?

• Fjäril kär
    Anonym (d) skrev 2024-10-05 10:34:21 följande:

För att man inte måste gifta sig?
  • Anonym (Sq)

Jag hade inte ens tänkt tanken att flytta ihop förrän barnen flyttat hemifrån. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Huh?) skrev 2024-10-05 10:13:14 följande:
    Jag fattar inte - varför är detta de enda alternativ som finns? Du kan väl bara förklara för honom att du inte längre känner på samma sätt kring huset, och att du antingen vill fortsätta som särbos, eller skaffa nytt boende tillsammans? Såvida där inte finns andra orsaker till att du vill lämna honom, förstås?
    Jag har föreslått ett helt annat hus i framtiden men han påstår att det är just detdär huset är det enda som han har råd med. Blir ju som att han ställer ett ultimatum till mig. Det huset och honom eller ingenting 🤔
  • Anonym (Jo)
    Anonym (d) skrev 2024-10-05 10:34:21 följande:

För att jag aldrig kommer att gifta mig?
  • Jårdi

Följ din magkänsla. Om det det inte känns bra så flytta inte in. Du säger att kommunikationen inte fungerar - det kommer bara bli värre om ni inte börjar jobba på det. Och han verkar köra sitt eget race, men vad du tycker spelar ingen roll? Nää fortsätt som särbo eller gå vidare. Sätt dig inte i en situation där du blir beroende av honom För boende. Sätt dig själv och dina barn främst. 

• Anonym (Johannes)

Han har kört sitt race i 10 år och du har nånstans på vägen accepterat läget för att du hoppats på att det ska bli bättre/bli förändringar  - nu vet du med facit i hand att du blivit blåst på alla löften. Det blev inga barn och det blir inget hus heller. 

Självklart ska du INTE flytta ihop med honom . 

Vill du fortsätta relationen så är särbo ett Självklart val och kan han inte acceptera det så är det slut som gäller. Du har slösat bort 10 år , acceptera inte fler år som går bort i ingenstans. 

• Anonym (Lotta)

Om han inte har råd med nåt annat så är det ju som det är. Du kan välja att köpa in dig i hans barndomshem, bo där utan att samäga med risk att bli utkastad (utan ersättning för tid och pengar du lagt på huset) eller att fortsätta som särbo. 

Som läget är nu låter det inte som att det är någon idé att flytta ihop innan dina barn flyttat ut. Bättre att se hur livet artar sig som förälder till vuxna barn och se vilken typ av boende som passar då. Du blir kanske frihetsberusad, säger upp dig och flyttar till en vacker liten fjällstuga när kidsen lämnat boet! ;)

Om det är billigt för er att bo i hans barndomshem gör det ju inget att det är stort. Det kan faktiskt vara en fördel om det en jul om femton/tjugo år ska rymma dina barn, deras respektive plus alla dina barnbarn. :) 

Svar på tråden Vågar inte flytta ihop