• Anonym (Sviken)

Alltid involvera sitt ex

Jag vill egentligen itne skriva detta eftersom jag inte vill känna som jag känner.
    Det är löjligt och otroligt onödigt. Det handlar inte om något stort egentligen förutom att jag får mig att känna mig värdelös, trots att jag vet att jag är en bra kille.

Det som får mig känna mig värdelös är att min tjej alltid ser hennes ex som hon har barn med som lösningen på alla problem. Som tex häromdagen när vi var på visning för ett framtida gemensamt hem. Så vräker hon ur sig att det där kan ju han (hennes ex) komma och rusta. Det är bara det senaste av fallen då hon ser honom som lösningen på sina problem. Hon och hennes barn pratar också ofta om hur mycket pengar han tjänar.

Jag är kanske känslig men hennes ständiga referenser till sitt ex fastnar på mig och jag känner mig förminskad och tappar självförtroendet. Jag älskar henne men får ibland tankarna att lämna och gå till en annan kvinna som verkligen ser MIG och uppskattar MIG. 

• Svar på tråden Alltid involvera sitt ex
  • Anonym (Ann)

Vad säger hon när ni pratar om det?

Hon kanske bara är tanklös, och säger du inget så tror hon att du inte bryr dig. 

Men ta dig en ordentlig funderare nu innan ni eventuellt köper hus tillsammans. Då blir det bara krångligare att separera. Inte bara med detta med hennes kommentarer utan även när det gäller deras samarbete. 

• Anonym (Sviken)
    Anonym (Ann) skrev 2024-10-07 09:02:06 följande:

Vad säger hon när ni pratar om det?

Hon kanske bara är tanklös, och säger du inget så tror hon att du inte bryr dig. 

Men ta dig en ordentlig funderare nu innan ni eventuellt köper hus tillsammans. Då blir det bara krångligare att separera. Inte bara med detta med hennes kommentarer utan även när det gäller deras samarbete. 

Hon förstår inte. Hon tycker inte att det är någon big deal eftersom hon säger att hon inte har såna känslor för honom som hon har för mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta mitt ex komma att hjälpa till med rust trots att hon är väldigt duktig på det.
  • Anonym (S)

Att hon inte fattar själv att hennes ex inte ska in i ert hem och pyssla och snickra gör ju att man undrar hur hon är funtad.

Förstår att du blir väldigt trött på det. 

• Anonym (Ann)
    Anonym (Sviken) skrev 2024-10-07 09:53:39 följande:
    Hon förstår inte. Hon tycker inte att det är någon big deal eftersom hon säger att hon inte har såna känslor för honom som hon har för mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta mitt ex komma att hjälpa till med rust trots att hon är väldigt duktig på det.
    OK. Ja, då får du fundera på om du verkligen vill fortsätta med henne, för detta lär ju inte sluta. 
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (Sviken) skrev 2024-10-07 08:43:59 följande:
    Alltid involvera sitt ex

Jag vill egentligen itne skriva detta eftersom jag inte vill känna som jag känner.
    Det är löjligt och otroligt onödigt. Det handlar inte om något stort egentligen förutom att jag får mig att känna mig värdelös, trots att jag vet att jag är en bra kille.

Det som får mig känna mig värdelös är att min tjej alltid ser hennes ex som hon har barn med som lösningen på alla problem. Som tex häromdagen när vi var på visning för ett framtida gemensamt hem. Så vräker hon ur sig att det där kan ju han (hennes ex) komma och rusta. Det är bara det senaste av fallen då hon ser honom som lösningen på sina problem. Hon och hennes barn pratar också ofta om hur mycket pengar han tjänar.

Jag är kanske känslig men hennes ständiga referenser till sitt ex fastnar på mig och jag känner mig förminskad och tappar självförtroendet. Jag älskar henne men får ibland tankarna att lämna och gå till en annan kvinna som verkligen ser MIG och uppskattar MIG. 

Vad i h---e!
    Det där är ju såklart helt oacceptabelt!

Det man kan fundera på är VARFÖR hon tänker just på sitt ex som lösningen på alla problem. Det är det ena problemet.

Det andra är att även OM hennes ex råkar vara världens bästa snickare/målare/whatever, så är det märkligt att hon inte fattar att han inte kan jobba hemma hos er. 

Har man barn ihop, som de verkar ha, så ska man ha kontakt avseende praktiska saker som rör barnen. Ens liv i övrigt ska man inte blanda in sina ex i, det är sjukt och onaturligt.

Extremt dåligt att hon dessutom inte lyssnar på dig om du påtalar detta. Tyder på att hon har bristande empati och respekt. Tyvärr låter det inte som en bra kvinna. Ta en rejäl funderare på om hon är värd besväret, för det kommer garanterat inte bli bättre framöver om hon inte tar tag i sig själv och skärper till sig.
  • Hjelm

Helt oacceptabelt. Det vet du nog också innerst inne. Du kan välja en tjej som inte tycker det är naturligt att dra in sitt ex på det sättet.

• Ascendere

Oavsett exakt vad som är orsaken så kommer det att bli stora problem om ni fortsätter tillsammans.

Vad det låter som för mig är att  hon har bristande empati och dålig förmåga att sätta sig in i andra människors känslor, så när det känns OK för henne att ex:et skulle fixa ert gemensamma hem så förstår hon helt enkelt inte att det känns helt annorlunda för dig.
    Behöver inte nödvändigtvis vara illvilja eller att hon struntar i dina känslor men även om viljan funnes så har hon inte förmågan.

MEN det är egentligen inte det viktiga, utan det viktiga är att om hon har sådana brister i sina förmågor kommer det ge enorma problem i er relation framgent, tex när hon får en ny spännande kollega och vill träffa honom på tu man hand, det känns ju bra för henne, och att det skulle kännas på nåt annat sätt för dig går liksom inte in.

Så jag skulle hållt mig borta från henne. 

• Anonym

Ställ dig framför disken eller tvätten och utbrist
    "Det här kan X (namnet på ditt ex) komma och fixa"

• Anonym (Sviken)

Det är när man börjar planera att flytta ihop man verkligen märker vem man är ihop med. Hon tycker inte att min dotter ska få ta hem några vänner eftersom då kommer de att röra henens grejer och det gilalr hon inte. Men att hennes ex ska in i vårt gemensamma hem ser hon inte som något problem. Den här "lilla" grejen kan ju nu potentiellt leda till att vi gör slut istället för att flytta ihop...

• Ascendere
    Anonym (Sviken) skrev 2024-10-08 16:09:35 följande:

Det är när man börjar planera att flytta ihop man verkligen märker vem man är ihop med. Hon tycker inte att min dotter ska få ta hem några vänner eftersom då kommer de att röra henens grejer och det gilalr hon inte. Men att hennes ex ska in i vårt gemensamma hem ser hon inte som något problem. Den här "lilla" grejen kan ju nu potentiellt leda till att vi gör slut istället för att flytta ihop...

Alltså hon låter som en fett oskön person, vad du än gör så flytta INTE ihop.
    Att ens säga en sådan sak som att ett barn inte ska få ta hem vänner är snudd på sinnessjukt i min värld. 
    Dumpa skåpet omedelbart. 
  • Ascendere

För att laborera lite ytterligare, det här låter ännu mer som det jag skrev förut, hon har bristande förmåga till empati med andras känslor. 
    I det här fallet är det hennes känsla av obehag att någon ska "röra hennes grejer" (vilket i sig låter som en fobi eller tvångstanke) automatiskt viktigare än din dotters fullt normala behov av sociala kontakter med vänner. 
    Kan garantera att detta tänk kommer att gå igen på i stort sett alla områden. 
  • Anonym (Neena)

Tycker egentligen inte det är så gränslöst av henne, om honnoch exet han en vänskaplig relation. Verkar som att hon har distans till det hela och inga romantiska känslor för honom. Därför känns det nog långt bort för henne varför du ska reagera när det är DIG hon planerar sitt liv med.

Däremot borde du ta ett snack med henne, inte för att hon beter sig suspekt utan för det stör dig.Men alla som säger att du borde göra slut projicerar förmodligen sina egna problem och målar fan på väggen som det brukar vara på FL.

• Hjelm

Din dotter ska inte få ta hem vänner men hennes ex kan komma och gå som han vill?

Bara fly detta förhållande innan det blir värre.
Svar på tråden Alltid involvera sitt ex