Gymnastik i skolan vid förkylning
Är det ok ? Hur gör ni? Dottern har lite ont i halsen men mest snuvig och hostig.
Är det ok ? Hur gör ni? Dottern har lite ont i halsen men mest snuvig och hostig.
Vi kör med samma regel som vid skador - är barnet friskt nog att gå på fysisk aktivitet, går de på gympan. Om inte, avstår man gympa men går till skolan som vanligt (och hälsan tillåter).
Bättre att hon stannar hemma så att hon inte smittar andra.
Det låter inte som ett skick där barnet ska vara i skolan.
Sen kan jag tycka att även ett barn som är såpass ok att det klarar vara i skolan inte alltid bör vara med på gympan.
Håller inte helt med övriga - men då gäller det mer äldre barn som har tuffa aktiviteter som har rejäl pulshöjning (löpning på tid och liknande).
Små barn klarar gympan om de klarar att vara i skolan. Ungdomar kan under en tillfrisknandeperiod behöva ta det lite lugnare under tuffa lektioner. Men jag tycker att de ska vara med och vara ombytta i alla fall.
Sjuka personer ska vara hemma oavsett ålder.
Idrott och hälsa heter ämnet sedan många år.
Tycker det låter som att ert barn ska vara hemma någon dag till. Men lite hosta kan ju hänga kvar ibland och då beror det väl på om en eventuell pulshöjande aktivitet förvärrar eller ej. Bäst om barnet pratar med sin lärare.
Håller inte helt med övriga - men då gäller det mer äldre barn som har tuffa aktiviteter som har rejäl pulshöjning (löpning på tid och liknande).
Små barn klarar gympan om de klarar att vara i skolan. Ungdomar kan under en tillfrisknandeperiod behöva ta det lite lugnare under tuffa lektioner. Men jag tycker att de ska vara med och vara ombytta i alla fall.
Sjuka personer ska vara hemma oavsett ålder.
På skolan där jag jobbar ska man vara med på idrotten om man är i skolan. (om det inte är typ brutet ben) Sedan är så klart idrottsläraren förstående om barnet tar det lite lugnare om det är en aktivitet där de springer mycket.
Generellt rör sig barnen minst lika mycket på rasterna som på idrotten på lågstadiet...
Inget måste att vara med varenda idrottslektion.Man klarar sig bra ändå.Gör det som är bäst för ditt barn !
Har vi inte lärt oss något av pandemin? Har man ont i halsen är man i regel i början av en infektion och därför tämligen smittsam.