• Anonym (.)

Stalkeraktigt beteende

Är det en form av stalking att skriva och skriva till en person som aldrig svarar. Det är inte hundratals mess om dagen men de fortsätter ganska regelbundet över månader som blir till år

hur lång tid ska beteendet hålla i sig för att det ska vara osunt?

Och gör det någon skillnad om personen som är målet för kontakten aldrig sagt att den inte vill ha kontakt mer?

• Svar på tråden Stalkeraktigt beteende
  • Anonym (Ja det är det.)

Har personen sagt att hon inte vill ha kontakt och du fortsätter är det stalking ja.

Jag vill säga att efter 3 meddelanden utan svar och fortsätta efter det, då är det osunt.

• Anonym (R)

Vill man ej bli kontaktad mer så behöver man säga det. Varför är folk så rädda för att kommunicera sina viljor och behov? 

• Anonym (.)
    Anonym (Ja det är det.) skrev 2024-10-08 16:59:16 följande:

Har personen sagt att hon inte vill ha kontakt och du fortsätter är det stalking ja.

Jag vill säga att efter 3 meddelanden utan svar och fortsätta efter det, då är det osunt.

Är det osunt efter 3 meddelanden utan svar även om personen aldrig säger att den inte vill ha kontakt?
  • Anonym (Anki)
    Anonym (.) skrev 2024-10-08 17:04:12 följande:
    Är det osunt efter 3 meddelanden utan svar även om personen aldrig säger att den inte vill ha kontakt?
    Ja. 

Vem är du, den som messar hela tiden eller den som aldrig svarar?
  • Anonym (gg)
    Det beror på omständigheter tycker jag, generellt sett nej.
  • Kvinna7
    Nej. Dock behöver personen säga om denne inte vill ha kontakt. 
  • Anonym (Ja det är det.)
    Ja jag tycker det är osunt, det blir ensidigt och tärande. Kanske med undantag av om du skriver till en kändis eller modell eller så, som har dussintals konversationer med fans. Då kan du höja från 3 till 5
  • Anonym (gg)
    Anonym (Ja det är det.) skrev 2024-10-08 17:31:47 följande:
    Ja jag tycker det är osunt, det blir ensidigt och tärande. Kanske med undantag av om du skriver till en kändis eller modell eller så, som har dussintals konversationer med fans. Då kan du höja från 3 till 5
    Jag har skrivit så till en person jag var i relation med som plötsligt ghostade mig utan förklaring. Har även ett par introverta vänner som ofta behöver tid på sig att svara. Tycker inte det är onormalt i de situationerna att reagera.
  • Anonym (gg)

Eller att skriva flera gånger menar jag.

Däremot har jag haft de på dejtingsiter som skriver 10 meddelanden utan att man hinner svara, det är för mycket för mig.

• Hjelm

Om personen sagt att denne inte vill ha kontakt: ja, definitivt stalking.

Om personen inte sagt det: kanske inte direkt stalking, men definitivt ett osunt beteende. Man borde förstå efter ett många uteblivna svar under lång tid att personen inte vill ha kontakt. Släpp och gå vidare.

Svar på tråden Stalkeraktigt beteende