• Anonym (undrar)

Vad gör man om man använder 10 kwh el på en dag i en lägenhet (3a)?

Jag försöker lista ut det men kan faktiskt inte komma på något. Någon annan?

En äldre, ensamstående person bor i lägenheten.

• Svar på tråden Vad gör man om man använder 10 kwh el på en dag i en lägenhet (3a)?
  • Anonym (Kwh)

Elvärmare
    Dålig kyl och frys
    Kör tvätt och diskmaskin massor
    Torktumlare

• Tow2Mater

Gamingdatorn igång med stereon på, bastu och solarium och extra elvärmeelement efter att A/Cn inte längre behovs. De äldre lever inte frugalt som forr :)

• Anonym (undrar)
    Anonym (Kwh) skrev 2024-10-08 17:23:18 följande:

Elvärmare
    Dålig kyl och frys
    Kör tvätt och diskmaskin massor
    Torktumlare

Elvärmare har hon inte. Vattenburna element men de vär inte påslagna centralt (slås på 1/10)
    Dålig kyl och frys = borde ge utslag varje dag, inte bara en enda.
    Ingen tvätt eller diskmaskin.

Jag kanske inte var tydlig i TS. Detta handlar alltså om EN dag, i september. Enligt appen jag fixade, då jag tycker hon har hög elräkning i allmänhet, ligger hennes förbrukning på 5,8 kwh i snitt i September, rör sig mellan ca 4,5 och 6 kwh per dag, men ett par dagar har det stuckit iväg, 10,4 var rekordet, men det är även ett par andra dagar med 7+.
  • Anonym (undrar)
    Tow2Mater skrev 2024-10-08 17:37:46 följande:

Gamingdatorn igång med stereon på, bastu och solarium och extra elvärmeelement efter att A/Cn inte längre behovs. De äldre lever inte frugalt som forr :)

Hon har förvisso en gamingdator, men det har jag också och jag drar aldrig över 7 kwh el på en dag. Bastu och solarium har hon inte i sin hyrestrea, inte ac eller extra element heller. 
  • Anonym (undrar)
    Börjesprängsten skrev 2024-10-08 17:40:57 följande:

Hur ser vattenförbrukning ut annars är ju hembrännning en kandidat...

Odla cannabis kanske?

Inget av det är aktuellt heller.

Detta är ett mysterium.
  • Anonym (Misse)

Det som drar mest är tydligen sånt som ändrar temperatur på saker, så bastu, hårtork, ugn, brödrost, elradiatorer, elektrisk värmefilt etc. 

• Anonym (undrar)

I augusti hade hon inte en enda dag över 7, i juli hade hon en dag över, och i juni hade hon end ag över 6. 

• Anonym (undrar)
    Anonym (Misse) skrev 2024-10-08 17:43:45 följande:

Det som drar mest är tydligen sånt som ändrar temperatur på saker, så bastu, hårtork, ugn, brödrost, elradiatorer, elektrisk värmefilt etc. 

Bastu har hon ingen. Hårtork vet jag faktiskt inte om hon har, men en sån kan väl inte dra så mycket? Jag har ingen själv, så jag vet inte. Ugn, visst, men andra dagar hon använder ugnen kommer hon inte upp i så mycket el heller. Brödrosten drar absolut inte så mycket el, då ska man nog använda den extremt mycket. Hon har inga egna element och en värmefilt drar inte heller så mycket.
  • Anonym (undrar)
    Tow2Mater skrev 2024-10-08 17:45:37 följande:

Kan hon ha glömt ugnen på men vill inte erkänna det?

Ugnen och spisen har timer, men det är klart, den går ju att ställa om. Men ingenting tyder på att hon skulle ha gjort det/behövt göra det, och dessutom, om hon bara hade använt ugnen extra mycket skulle hon bara ha avfärdat det med att hon använde ugnen extra mycket. 
  • Anonym (undrar)
    Dexter dot com skrev 2024-10-08 17:46:55 följande:

Ett par timmars storkok på spisen med ugnen igång drar iväg.

Det är alternativ, men då skulle det dels ha funnits mat och dels så hade hon ju bara sagt det.
  • MagnusA

Den förbrukningen kan nog ses som relativt standard, om det inte är något jag missuppfattat.

Om man slår ut förbrukningen per 24 timmar, generellt sett, så blir det 10000 Watt / 24 = Ca 417 Watt i timmen.

En äldre LCD-TV kan exempelvis dra över 200 W i timmen beroende på storlek, lägg därpå till allehanda belysning, köksmaskiner, dator, kylskåp, frys, mikro, ugn, spisplattor osv. Långt ifrån omöjligt att komma upp i det antalet.

En lagom stor lägenhet drar väl runt 4000 Kilowattimmar per år om jag inte minns fel (statistik), vilket blir 11 per dygn.

• Anonym (T)

Jag har 120 kvm och varmvatten samt värme ingår i avgiften. Hushållet förbrukar årligen mellan 2800 kwh och 3000 kWh 

MagnusA skrev 2024-10-09 00:53:02 följande:

Den förbrukningen kan nog ses som relativt standard, om det inte är något jag missuppfattat.

Om man slår ut förbrukningen per 24 timmar, generellt sett, så blir det 10000 Watt / 24 = Ca 417 Watt i timmen.

En äldre LCD-TV kan exempelvis dra över 200 W i timmen beroende på storlek, lägg därpå till allehanda belysning, köksmaskiner, dator, kylskåp, frys, mikro, ugn, spisplattor osv. Långt ifrån omöjligt att komma upp i det antalet.

En lagom stor lägenhet drar väl runt 4000 Kilowattimmar per år om jag inte minns fel (statistik), vilket blir 11 per dygn.

Svar på tråden Vad gör man om man använder 10 kwh el på en dag i en lägenhet (3a)?