Vad gör man om man använder 10 kwh el på en dag i en lägenhet (3a)?
Jag försöker lista ut det men kan faktiskt inte komma på något. Någon annan?
En äldre, ensamstående person bor i lägenheten.
Jag försöker lista ut det men kan faktiskt inte komma på något. Någon annan?
En äldre, ensamstående person bor i lägenheten.
Elvärmare
Dålig kyl och frys
Kör tvätt och diskmaskin massor
Torktumlare
Gamingdatorn igång med stereon på, bastu och solarium och extra elvärmeelement efter att A/Cn inte längre behovs. De äldre lever inte frugalt som forr :)
Elvärmare
Dålig kyl och frys
Kör tvätt och diskmaskin massor
Torktumlare
Hur ser vattenförbrukning ut annars är ju hembrännning en kandidat...
Odla cannabis kanske?
Gamingdatorn igång med stereon på, bastu och solarium och extra elvärmeelement efter att A/Cn inte längre behovs. De äldre lever inte frugalt som forr :)
Hur ser vattenförbrukning ut annars är ju hembrännning en kandidat...
Odla cannabis kanske?
Det som drar mest är tydligen sånt som ändrar temperatur på saker, så bastu, hårtork, ugn, brödrost, elradiatorer, elektrisk värmefilt etc.
Kan hon ha glömt ugnen på men vill inte erkänna det?
I augusti hade hon inte en enda dag över 7, i juli hade hon en dag över, och i juni hade hon end ag över 6.
Ett par timmars storkok på spisen med ugnen igång drar iväg.
Det som drar mest är tydligen sånt som ändrar temperatur på saker, så bastu, hårtork, ugn, brödrost, elradiatorer, elektrisk värmefilt etc.
Kan hon ha glömt ugnen på men vill inte erkänna det?
Ett par timmars storkok på spisen med ugnen igång drar iväg.
Långkok?
Bak?
Den förbrukningen kan nog ses som relativt standard, om det inte är något jag missuppfattat.
Om man slår ut förbrukningen per 24 timmar, generellt sett, så blir det 10000 Watt / 24 = Ca 417 Watt i timmen.
En äldre LCD-TV kan exempelvis dra över 200 W i timmen beroende på storlek, lägg därpå till allehanda belysning, köksmaskiner, dator, kylskåp, frys, mikro, ugn, spisplattor osv. Långt ifrån omöjligt att komma upp i det antalet.
En lagom stor lägenhet drar väl runt 4000 Kilowattimmar per år om jag inte minns fel (statistik), vilket blir 11 per dygn.
Jag har 120 kvm och varmvatten samt värme ingår i avgiften. Hushållet förbrukar årligen mellan 2800 kwh och 3000 kWh
Den förbrukningen kan nog ses som relativt standard, om det inte är något jag missuppfattat.
Om man slår ut förbrukningen per 24 timmar, generellt sett, så blir det 10000 Watt / 24 = Ca 417 Watt i timmen.
En äldre LCD-TV kan exempelvis dra över 200 W i timmen beroende på storlek, lägg därpå till allehanda belysning, köksmaskiner, dator, kylskåp, frys, mikro, ugn, spisplattor osv. Långt ifrån omöjligt att komma upp i det antalet.
En lagom stor lägenhet drar väl runt 4000 Kilowattimmar per år om jag inte minns fel (statistik), vilket blir 11 per dygn.