• Anonym (Ledsen)

Hur ärlig ska man vara?

Jag har en vän jag fått känslor för, men jag känner mig ärligt talat utnyttjad. Han hör av sig massor när han mår dåligt (när exet lämnat honom för sjuttonde gången), men visar inget överdrivet intresse för mig som person, utan på senaste tiden har det i princip bara varit han, han, han och hans mående. Jag har gjort allt jag kan för att stötta och vara en bra vän, men jag kan inte mer. Det gör för ont och han är bara helt fixerad vid exet som behandlat honon väldigt illa. I somras fick han mig att tro att han hade känslor för mig också och lyckades få mig i säng, men bara dagar senare var han tillsammans med henne igen. Då blockerade jag honom i flera veckor, men då gjorde han nytt konto och skrev om hur mycket han saknar mig och dum som jag var smälte jag. Sen dess har de blivit tillsammans och gjort slut en gång till och trots att han säger att det är slut på allvar den här gången är han helt låst vid henne.
    Jag känner att jag nått min gräns för vad jag kan ta, men vet inte hur ärlig jag ska vara... ska jag säga att jag har känslor för honom och att jag därför inte kan fortsätta vänskapen?

• Svar på tråden Hur ärlig ska man vara?
  • Freddie K

Ja, det bästa är nog om ni bryter helt. Den relationen låter toxic. Det är inte bra för dig och en sak jag inte kan förstå är hur du kan ha känslor för honom när han behandlar dig så?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ledsen)
    Fiona M skrev 2024-10-14 07:27:17 följande:

På vilket sätt tror du ni är vänner?
    Bryt helt.

Att han varit ego på sistone betyder ju inte att han alltid varit så. Frågan gäller inte om jag ska bryta, utan hur ärlig jag ska vara gällande varför.
  • Anonym (Ledsen)
    Freddie K skrev 2024-10-14 07:29:18 följande:

Ja, det bästa är nog om ni bryter helt. Den relationen låter toxic. Det är inte bra för dig och en sak jag inte kan förstå är hur du kan ha känslor för honom när han behandlar dig så?

Jag vet hur han är när han inte är fixerad vid henne... hade ju inte fallit för honom om han varit såhär från start.
  • Freddie K
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-10-14 07:30:57 följande:
    Jag vet hur han är när han inte är fixerad vid henne... hade ju inte fallit för honom om han varit såhär från start.
    Nej, men han har väl varit sån ett tag, antar jag? Det låter också som att han utnyttjar dig, vilket inte är bra. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Em)

Ja, jag tycker att du ska vara ärlig. Är han en bra person så håller han sig borta om känslorna inte är besvarade. Det är bra för dig om ni avslutar tydligt. 

• Anonym (Missie)

Du är bara hans emotionella papperskorg och han verkar för svag för att ta sig loss från en person som dumpar honom hipp som happ- det är inte attraktivt. 

Du kommer inte att bli hans förstaval när han beter sig så, och är han inte engagerad i dig och ni ändå skulle bli ihop på grund av att ni ligger kommer han att vara väldigt mottaglig för vem som helst som verkar mer attraktiv och bara kastar en blick på honom, eftersom han är emotionellt svag.

Försök alltså träffa några andra killar, så att du kommer loss från ditt ohälsosamma beroende av en person som redan har valt bort dig flera gånger när han hade chansen (dvs när det var slut med den andra).

Ta hand om dig själv nu istället för honom och håll inte på så här.

• Anonym (D)

Har du nått sin gräns så har du, oavsett om du har känslor för honom eller inte.
    Säg att du tröttnat på hans prat om sitt ex och att allt bara handlar om honom. Sen tar du en rejäl paus från den där vänskapen tills han rett ut sitt.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Missie) skrev 2024-10-14 07:38:21 följande:

Du är bara hans emotionella papperskorg och han verkar för svag för att ta sig loss från en person som dumpar honom hipp som happ- det är inte attraktivt. 

Du kommer inte att bli hans förstaval när han beter sig så, och är han inte engagerad i dig och ni ändå skulle bli ihop på grund av att ni ligger kommer han att vara väldigt mottaglig för vem som helst som verkar mer attraktiv och bara kastar en blick på honom, eftersom han är emotionellt svag.

Försök alltså träffa några andra killar, så att du kommer loss från ditt ohälsosamma beroende av en person som redan har valt bort dig flera gånger när han hade chansen (dvs när det var slut med den andra).

Ta hand om dig själv nu istället för honom och håll inte på så här.

Det där första är i princip det jag sagt själv när jag försökt sätta ord på hur jag upplever hans beteende. Har inte skickat något än, tänkte göra det när barnen åker till pappan, vill inte riskera att jag blir känslomässig över det här inför dem.

Jag vet inte om han förstått vad jag känner för honom, så att säga att han valt bort mig flera gånger går inte riktigt att säga, men poängen blir densamma... jag vill inte vara ett tröstpris och vid det här laget tror jag att jag skulle ha svårt att lita på honom även om han skulle säga att han vill vara med mig... skulle bara gå och vänta på att hon skulle få för sig stt hon vill ha honom tillbaka och är inte trygg med att han inte skulle hoppa på chansen igen...
  • Lynx123

Inte en tanke på honom som pojkvän! Han använder dig som slasktratt. Bara att sluta ses, du behöver inte uppge förklaring. Om han insisterar så kan du säga just att du känner dig utnyttjad. 

• Anonym (Anna)

Jag hade inte berättat att jag var kär i honom. Då är risken att han kommer att utnyttja det nästa gång han behöver tröst, eftersom han då tror att du får svårt att tacka nej till hans inviter.

Jag hade bara sagt att jag tröttnat på hans sällskap och ältande och exet/tjejen. Sedan hade jag blockat.

Har en känsla av att du gärna skulle vilja att han vill vara med dig och att chansen ökar om du berättar om dina känslor. Men är detta verkligen en kille du vill ha, med all denna drama? 

Hur han var innan är irrelevant, detta är en sida du inte sett innan men som faktiskt finns där. Drama, respektlös osv. Vad ska du med honom till?

• Anonym (Ledsen)

Jag vet att ni har rätt, jag inser ju det också... men det gör ont ändå. Jag velar fram och tillbaka om jag ska vara helt ärlig eller inte...

Svar på tråden Hur ärlig ska man vara?