• Anonym (Han)

Hur hantera tuffa men känsliga tjejer?

Jag har 2 tuffa tonårsdöttrar som låter mycket. Har massor av åsikter. Är arga på det mesta och som ska försöka styra och ställa. Jag har även en sambo som inte är mamma till tjejerna men hon beter sig ungefär likadant. Jag vill naturligtvis vara snäll mot dem eftersom jag älskar dem. Men jag är inte en sådan som kryper för dem och gör allt som de har åsikter om.

Det händer då och då att jag blir förbannad och ryter i angående deras beteende. Då är det alltid någon som är sur i en dag.

Jag får lite dåligt samvete när jag höjt rösten. Men har inget annat verktyg i min låda. Kom gärna med tips och förslag på hur jag kan agera istället.

• Svar på tråden Hur hantera tuffa men känsliga tjejer?
  • Anonym

Uppskatta don sambo så mycket du kan, förstår inte varför hon ens stannar

//Fd styvmor till obstinat tonårstjejer. 

• Anonym (Visy)

Äsch då, ibland måste man ryta till. Det du kan göra är ju att ha ett samtal om det efteråt, om varför det blev så och hur ni alla ska kommunicera lite bättre med varandra när det blir så.
    Tips är att tex gå ut och fika eller prata med tjejerna en och en tex vid sängkanten när de går och lägger sig. Då brukar man kunna få till lugna och bra samtal om hur man tex kan prata och göra sin röst hörd utan att köra över andra och lyssna på andra, och inte ryta till osv.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Han)
    Anonym skrev 2024-10-14 14:53:54 följande:

Uppskatta don sambo så mycket du kan, förstår inte varför hon ens stannar

//Fd styvmor till obstinat tonårstjejer. 

Min sambo och tjejerna kommer väldigt bra överens.Ena dottern och hennes mor däremot är det typ alltid "krig" emellan. 
  • Tecum

Du har all rätt att ryta till om de bär sig illa åt, det får de tåla. Tonåringar behöver få mothugg och gränser, de tror de vet allt bäst. Ni kan prata när de är i ett stadie när de lyssnar, och rensa luften. De vet säkert att du älskar dem. 

Svar på tråden Hur hantera tuffa men känsliga tjejer?