• Anonym (Soci)

Hjälp!!

Hej! 

Jag vet inte vad jag ska göra?

Liten story kommer här-

Jag är 32 år och har varit tillsammans med min man ett bra tag! Jag vet inte om jag blir psykiskt misshandlad men jag känner mig så värdelös? känner mig ful och oälskad fast att han säger att han älskar mig?. Min man började kalla mig tråkiga saker. 

Att jag är värdelös, jag har inga mål, börjar klaga på mitt jobb, alla mina vänner är si o så hans är perfekta... Han har uttryckt sig att de så tragiskt med mig att man skulle kunna ta självmord.. Fick alltid höra hur dålig jag var, suckande hittade fel hela tiden? problemet med detta är att han kan vara snäll 5 min senare? Jag blir helt förvirrad jag har tappat bort mig själv. Blivit deprimerad och han anser att jag borde söka vård för de e nån kvinnogrej jag har fått för mig? problemet ligger liksom på mig. En kväll kan vara utfrysning, inte bry sig att jag gråter sen på morgonen när jag fortfarande är ledsen så är han helt glad och allt som sades under gårdagen är som luft. Jag får inte vara ledsen för är jag ledsen kan han bli sur igen och bara lämna huset? detta har pågått länge

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Anonym (Gina)

Fy fan vad elak han är mot dig!

Helt uppenbart gillar han att trycka ner dig och få dig att känna dig värdelös. 

Du är värd så mycket bättre. 

• Eurydike

Det där är karakteristiskt för destruktiva relationer och jag har svårt att se hur ni ska lyckas förändra den dynamiken tillsammans när han är (väljer att vara) så blind för det han gör. Egentligen har det ingen betydelse om personen gör det med flit eller bara inte begriper bättre, för beteendet är lika destruktivt ändå. Du tar skada och kan/vill du inte lämna just nu så tycker jag att du ska skaffa ett eget boende för att få distans till honom och kunna tänka i lugn och ro.

• Anonym (Jenny)

Ja, det är psykisk misshandel. Du behöver komma ifrån honom. 

Kvinnofridslinjen: 020-50 50 50

• Anonym (A)

Instämmer med ovanstående - utan tvekan psykisk misshandel.

Han har brutit ned dig så illa att du tvivlar på din egen magkänsla och inte ser klart på vad han gör mot dig.

Det du beskriver är definitivt inte normalt och absolut inte ok.

Du kommer att må så bra utan honom. 

• Anonym (Soci)

Tack för era svar! Jag förstår att det är helt fel beteende :( 

det som är så svårt är att man har varit tillsammans i 12 år man tänker hur ska jag klara mig utan honom. Kan man börja om sitt liv? Känner att jag är så beroende av honom att jag vet inte hur jag skulle klara mig själv. 

• Anonym (A)
    Anonym (Soci) skrev 2024-10-19 11:13:40 följande:

det som är så svårt är att man har varit tillsammans i 12 år man tänker hur ska jag klara mig utan honom. Kan man börja om sitt liv? Känner att jag är så beroende av honom att jag vet inte hur jag skulle klara mig själv. 

Det är klart att du kommer att klara dig själv. Du är starkare än du tror.

Jag lämnade pappan till mitt barn när barnet var under året eftersom han misshandlade mig psykiskt och fysiskt. 

Det är tufft men det går självklart. Det kommer att stärka ditt självförtroende och du kommer inte ta mer skit från någon när du har brutit det här beteendet. 

Att stanna är inte ett alternativ. Du har bara ett liv. Ska du ägna det livet åt att må dåligt och vara ledsen när det finns en lösning?

Ta kontakt med kvinnojouren för den akuta fasen men du behöver säkert en samtalskontakt under en längre tid för att hitta tillbaka till dig själv och din inre styrka. 

Tro mig, du klarar det. Jag har inte ångrat mig en sekund. Jag är fri och så mycket lyckligare utan honom. 

• Anonym (Man 9)

Du kommer klara de när du blir fri å kan tänka klart kan ta ett tag för dig å få tillbaka självförtroendet ,sen kommer du kunna andas å blick framåt !

• Anonym (Ben there)
    Anonym (Soci) skrev 2024-10-19 11:13:40 följande:

Jag var i ren relation med psykisk misshandel i 11 år. Jag trodde aldrig jag skulle kunna lämna den. Jag var osäker på om jag ens utsattes för något. Men magkänslan sa att något var fel. Idag står jag här 5 år senare med eget boende, heltidsjobb och eget liv.

För mig började det med ett samtal till kvinnofridslinjen. Ring dit! Bara ring! Du behöver inte oroa dig för vad du ska säga. 

Önskar dig all lycka till! 
Svar på tråden Hjälp!!