• Anonym (Särbo)

Hur viktigt är det egentligen att bo ihop?

Ja, vad tycker ni?

Jag börjar med mig själv sedan får ni gärna fylla på med era åsikter.
    Upprinnelsen till tråden är att jag träffade på en gammal kompis på stan igår, vi har inte jättemycket kontakt numera (nära vänner under uppväxt/tonårstid) men vi är vänner på Facebook.
    Hon har ju sett alla bilder jag och särbon lägger ut samt att det står relationsstatus också.

Hur som helst så frågade hon "när ska ni flytta ihop då", och jag svarade "troligtvis aldrig". 
    Ett svar hon blev mycket förvånad över.

Är det så himla konstigt att man inte har någon jätteönskan om att bo ihop?

Skulle iofs kunna tänka mig att det också beror på var i livet man befinner sig och vad man vill med framtiden.
    Jag och min särbo är båda mellan 50 och 60, så några gemensamma barn är det inte tal om. De befintliga barnen är alla utflugna.
    Vi har varit ett par i ca två år.

Vi har perfekta boenden båda två, jag i våning i stan med havsutsikt i mycket bra område, och han med villa ett par mil härifrån  med "på-landet-känsla". Vem av oss skulle flytta, skulle båda göra sig av med våra boenden? 

Jag kan förstå om man är ung och vill bilda familj osv, har ju gjort den resan själv. Men, allt gick så fruktansvärt fort. Man tänkte liksom inte efter innan det var ett faktum.

Så hur känner ni? Berätta gärna hur gamla ni är och hur länge ni varit ett par (om du är i en relation) och vad som gör samboskap så mycket bättre än att bo på varsitt håll.  

Jag förstår att det inte finns några rätt eller fel, jag bara undrar hur andra resonerer

• Svar på tråden Hur viktigt är det egentligen att bo ihop?
  • Anonym (nej)

Jag är ung, under 25, och känner att nej, jag har inget behov av att bo med någon. Jag har bott i en familj i 20 år och i ett kollektivt studentboende i 2 år, och nu vill jag faktiskt vara själv. Jag har alltid haft behov av att vara själv men nästan aldrig fått tillfälle till det. Jag drömde, innan jag fick egen lägenhet, om att kunna gå naken från sovrummet till badrummet utan att någon annan skulle se och påpeka de.

Sedan vill jag bo lite "alternativt" också, och det är jag beredd på att de flesta andra inte vill, så jag tänker att om jag blir ihop med någon så blir det nog som särbo.

• Anonym (Särbo)
    Anonym (nej) skrev 2024-10-20 14:52:46 följande:

Jag är ung, under 25, och känner att nej, jag har inget behov av att bo med någon. Jag har bott i en familj i 20 år och i ett kollektivt studentboende i 2 år, och nu vill jag faktiskt vara själv. Jag har alltid haft behov av att vara själv men nästan aldrig fått tillfälle till det. Jag drömde, innan jag fick egen lägenhet, om att kunna gå naken från sovrummet till badrummet utan att någon annan skulle se och påpeka de.

Sedan vill jag bo lite "alternativt" också, och det är jag beredd på att de flesta andra inte vill, så jag tänker att om jag blir ihop med någon så blir det nog som särbo.

Jag lämnade en lång relation för ca fem år sedan, har aldrig bott själv innan dess. Inte alltid med partner men med barn i hemmet.

Så jag älskar verkligen känslan av att mitt hem är mitt. Sen trivs jag jättebra hos särbon också, liksom han hos mig. 

Jag förstår hur du känner.
    Har du lust att utveckla lite vad "alternativt" kan innebära?
  • Xenia

Ja, jag tycker att ni har det bra som ni har det. Så nästa gång någon frågar, så svara med en motfråga "varför skulle vi flyttta ihop?"

En orsak att flytta ihop är att det blir billigare än att bo på var sitt håll. Men ni tycks inte ha några ekonomiska bekymmer.

En annan är att man vill vara tillsammans hela tiden.

Ytterligare en är att när man blir gammal så behöver man hjälpa varandra. Särskilt om minst en blivit obotligt sjuk. Eller att en är pigg i huvudet men inte i benen och den andra tvärtom.

Själv är jag gift och vi ska bo ihop tills döden skiljer oss åt.

• Anonym (Särbo)
    Xenia skrev 2024-10-20 15:02:14 följande:

Ja, jag tycker att ni har det bra som ni har det. Så nästa gång någon frågar, så svara med en motfråga "varför skulle vi flyttta ihop?"

En orsak att flytta ihop är att det blir billigare än att bo på var sitt håll. Men ni tycks inte ha några ekonomiska bekymmer.

En annan är att man vill vara tillsammans hela tiden.

Ytterligare en är att när man blir gammal så behöver man hjälpa varandra. Särskilt om minst en blivit obotligt sjuk. Eller att en är pigg i huvudet men inte i benen och den andra tvärtom.

Själv är jag gift och vi ska bo ihop tills döden skiljer oss åt.

Ja, så kanske jag svarar nästa gång!

Nej, vi har inga ekonomiska bekymmer. Jag tjänar betydligt mindre än han men det är absolut inte ett problem. Vi har råd att resa och gör kul saker ihop. Jag är dessutom mycket mer sparsam och ekonomisk än han.  

Jag skulle oavsett inte vilja blanda ihop våra ekonomier, även om jag skulle tjäna på det.

Vi vill eg vara tillsammans hela tiden, men det funkar inte rent praktiskt. Vi "bor ihop" varje torsdag till måndag, antingen hos mig eller hos honom. 

När man blir gammal ja... ja vi får se hur vi gör då. Det har jag faktiskt inte ens tänkt på.
    Min mamma levde själv från 44 till 92, då hon avled. Hon ville inte ens bo med någon sa hon. Blev änka tidigt och sörjde min far så länge hon levde. Och nu vilar de tillsammans... och nu har jag spårat ur.

Jag hoppas verkligen att vi kommer att leva med varandra resten av livet iallafall. Oavsett var och hur vi bor.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Särbo) skrev 2024-10-20 14:58:35 följande:
    Jag lämnade en lång relation för ca fem år sedan, har aldrig bott själv innan dess. Inte alltid med partner men med barn i hemmet.

Så jag älskar verkligen känslan av att mitt hem är mitt. Sen trivs jag jättebra hos särbon också, liksom han hos mig. 

Jag förstår hur du känner.
    Har du lust att utveckla lite vad "alternativt" kan innebära?
    Tja, just nu tittar jag efter ödehus och gamla gårdar i norra Norrland. Bo långt ute på landet, odla bin, se stjärnorna om nätterna. Kanske inte så alternativt för de som inte bott hela livet på Söders höjder.
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (nej) skrev 2024-10-20 15:33:09 följande:
    Tja, just nu tittar jag efter ödehus och gamla gårdar i norra Norrland. Bo långt ute på landet, odla bin, se stjärnorna om nätterna. Kanske inte så alternativt för de som inte bott hela livet på Söders höjder.
    Ok, ja det är ju lite udda förstås.
    Läste nyligen om ett ödehus på Gotland som är till salu för 750 000 och tänkte att "vem i hela himmelen vill köpa det".

Jag bor på Gotland och är van med landet, trots att jag bor i Visby innerstad numera. 

Hade inte följt med dig till Norrland!
  • Anonym (Närhet)

Jag är ca 50 och har sedan skilsmässa från mina barns pappa både haft en särborelation och en samborelation. Och visst, det kan bero på männen i fråga också men jag trivs så mycket bättre som sambo. Men får inte samma vardag med den närhet det innebär som särbo. Det är så
    lätt som särbo att välja bort varandra när man är lite trött eller småsjuk och om man bara visar upp sig från sin bästa sida tappar man mycket av förståelsen för varandra och intimiteten. Många särbos brukar påstå att det är en fördel att bara ha guldkanten i livet och inte behöva traggla ihop i vardagsgyttjan men jag ser det som en ytlig relation och det är inget jag vill ha.

Som sagt kan männen jag levt med delvis prägla min upplevelse men jag tycker mig se det även hos andra särbopar. Att värdera en lägenhet mer än att få somna och vakna ihop varje natt låter i mina öron som en prioritering man gör när man på sin höjd är lite småkär, inte verkligen älskar sin partner. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (nej) skrev 2024-10-20 14:52:46 följande:

Hur tänker du om barn? Vill du fortfarande vara särbo om du får barn?

Du kan väl gå naken mellan sovrummet och badrummet även om du har en man, vågar du inte visa dig naken för honom?
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (Närhet) skrev 2024-10-20 17:08:32 följande:

Jag är ca 50 och har sedan skilsmässa från mina barns pappa både haft en särborelation och en samborelation. Och visst, det kan bero på männen i fråga också men jag trivs så mycket bättre som sambo. Men får inte samma vardag med den närhet det innebär som särbo. Det är så
    lätt som särbo att välja bort varandra när man är lite trött eller småsjuk och om man bara visar upp sig från sin bästa sida tappar man mycket av förståelsen för varandra och intimiteten. Många särbos brukar påstå att det är en fördel att bara ha guldkanten i livet och inte behöva traggla ihop i vardagsgyttjan men jag ser det som en ytlig relation och det är inget jag vill ha.

Som sagt kan männen jag levt med delvis prägla min upplevelse men jag tycker mig se det även hos andra särbopar. Att värdera en lägenhet mer än att få somna och vakna ihop varje natt låter i mina öron som en prioritering man gör när man på sin höjd är lite småkär, inte verkligen älskar sin partner. 

Vi har alla våra åsikter och önskemål.
    Men att dissa mig som du gör är inte ok.
    Som att vår kärlek är sämre för att vi trivs som särbos?

Det verkar ju inte gått så bra för dig med tanke på alla män du rabblat upp i detta korta inlägg heller...
  • Anonym (närhetsbehov)
    Anonym (Särbo) skrev 2024-10-20 17:27:24 följande:
    Vi har alla våra åsikter och önskemål.
    Men att dissa mig som du gör är inte ok.
    Som att vår kärlek är sämre för att vi trivs som särbos?

Det verkar ju inte gått så bra för dig med tanke på alla män du rabblat upp i detta korta inlägg heller...
    Jag lite chockad över hur dömande många är på det här forumet.

Jag och min sambo är båda ca 45 och vi har varit tillsammans i runt två år nu. Vi har tonårsbarn sedan tidigare, och vi har båda också bott tillsammans med någon en andar gång, i en bonusfamiljekonstellation. Det blir ju inga fler barn för oss, men vi längtar mycket efter att bo tillsammans. För mig, och för oss båda, känns allt lite bättre med att bo tillsammans med den man älskar. Vi saknar varandra väldigt mycket under barnveckorna då vi inte kan träffas, och eftersom vi mest kan träffas på halvtid blir det inte så mycket att vi träffar vänner tillsammans för när vi har vår tid vill vi ju träffas själva. Så på ett sätt har det nog delvis med barnsituationen att göra, men vi hade båda velat leva tillsammans även om det inte fanns några hemmavarande barn. Det känns lite som en läggningsfråga, hur mycket närhet man behöver och vill ha, och hur viktigt det är att få tid att sköta sig själv helt utan att behöva förhålla sig till någon annan. Tycker inte alls att det nödvändigtvis säger så mycket om hur viktiga man är för varandra eller så.
Svar på tråden Hur viktigt är det egentligen att bo ihop?