• Anonym (Undrar)

Privat gymnasieskola

På en kommunal gymnasieskola så måste man ha godkänt i grundämnena för att komma in på gymnasiet.
    Men jag hört annat på privat gymnasium 

Att man kan komma in om man tex har F i ett utav grunämnerna och att man får läsa upp det på sidan om programmet man valt.

Stämmer verkligen det?

• Svar på tråden Privat gymnasieskola
  • Anonym (Lärare)

Nej, det stämmer inte åt varken ena eller andra hållet. Prata med skolans SYV. så kan hen förklara.

Det finns program på grundskolor där man kan läsa upp sina grundskolebetyg. Det finns friskolor som antingen inte vill ta emot eller kan ta emot elever med undermåliga betyg (t ex platsbrist).

Se till att hjälpa ditt barn till så många godkända betyg som möjligt, främst i kärnämnena.

• Anonym (Lärare)

Och, jag garanterar att om ditt barn kämpar på nu och inte lyckas få godkänt så kommer hen aldrig orka läsa om kurserna vid sidan av gymnasiestudierna. Det är verkligen att skjuta sig själv i foten.

• Anonym (My)

Det finns olika introduktionsprogram på gymnasiet, om du läser IMV kan du läsa in grundskolebetyget parallellt med den vanliga utbildningen, tex att du läser grundskolematte samtidigt som de andra läser Ma1 och att du läser Ma1 vid senare tillfälle. 

Det finns på både kommunala skolor och friskolor. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-24 22:53:32 följande:

Nej, det stämmer inte åt varken ena eller andra hållet. Prata med skolans SYV. så kan hen förklara.

Det finns program på grundskolor där man kan läsa upp sina grundskolebetyg. Det finns friskolor som antingen inte vill ta emot eller kan ta emot elever med undermåliga betyg (t ex platsbrist).

Se till att hjälpa ditt barn till så många godkända betyg som möjligt, främst i kärnämnena.

Det var väl det jag anade! Min dotter hade varit på öppet hus på en privat skola och enligt henne hade läraren sagt det. Men att dom med godkänt kommer in först och främst.
    Så jag tänkte att det kanske funkar så på privata skolor, men tyckte ändå att det lät konatigt
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-25 07:16:55 följande:
    Det var väl det jag anade! Min dotter hade varit på öppet hus på en privat skola och enligt henne hade läraren sagt det. Men att dom med godkänt kommer in först och främst.
    Så jag tänkte att det kanske funkar så på privata skolor, men tyckte ändå att det lät konatigt
    Privatskola? Har ni råd med det?

Eller menar du friskola?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Oj) skrev 2024-10-25 07:20:03 följande:
    Privatskola? Har ni råd med det?

Eller menar du friskola?
    Jag jag menade friskola 😄😉
  • Anonym (Lärare)

Ser nu att jag skrev grundskola i första inlägget, men menar naturligtvis gymnasieskola :) Hoppas ni löser det där! Bättre att försöka kämpa nu så klart, annars finns lösningar längre fram, men då halkar man också efter ett år, vilket inte är en så jättestor sak i sig heller.

• mammatill6

Det är samma intagningskriterier oavsett huvudman till skolan. Sen kan vissa skolor ha intagningsprov och sådant. Men att man inte skulle komma in alls om man har F stämmer inte heller. De finns olika möjligheter.

Svar på tråden Privat gymnasieskola