• Pallas

Kolesterolsänkande mat

Min man har varit och tagit prov på sina blodfetter och fått instruktionen att sänka sitt kolesterol från 290 till 150 och det innebär att vi måste lägga om livsstil. Han måste också höja sitt fiberintag. Hur gör man?

Kan barnen äta samma som vi om vi inför en kost som skall sänka makens kolesterol? Vilka livsmedel är kolesterolsänkande (de höjande har jag koll på tror jag)? Hjälper det kolesterolet att gå ned i vikt och har motion någon inverkan i sig?

I princip skulle vi behöva en hel ny arsenal med recept att luta oss på, det känns för svårt annars. Ingen av oss orkar lägga en massa tid på receptletning under veckorna, vi måste ha en färdig bibba att handla och laga efter. Vi tänkte sätta oss och lägga upp en plan i helgen men skulle uppskatta alla tips vi kan få.

• Svar på tråden Kolesterolsänkande mat
  • julmusten

Ah, du ar i alla fall i ratt land nar det galler att hitta information om vad och hur man skalla ata.

Jag skolla kulla in Americas Heart Association om jag vore du, jag vet att de t.ex. har en kokbok som kanske kan vara kul.

Kolestorolbraig mat ar allt gront typ. De kotter som ar bast att ata ar fisk och kyckling. Lagar man mat sa laga med olja inte smor eller gradde.

Konditionstraning kan sanka kolestorol nagot ochi kombination med ratt diet sa kan det vara jattebra!!

Jag tror inte att det skall vara nagra problem for era barn att ata kolestorolvanlig mat alls, varfor skulle det det?? Det ar valdigt nyttigt sa jag kan bara se att det ar bra. Kanske att vissa gronsaker och jattefiberrika grejer inte skall introduceras sadar pa en gang, men i det stora hela sa handlar det ju bara om att ata nyttigt, relativt fettsnalt och att ata en himla massa gronsaker.

Skall se om jag kan hitta den dar kokboken.

Lycka till, min man sankte sitt kolestorol 70 points bara genom att sluta ata smor, rott kott och att ga och springa tre ganger i veckan. Han la aven till sallad till maten tre ganger i veckan. Fast han at ju typ bara hamburgare och kraffs i 29 ar, sa det ar kanske inte sa konstigt att han blev som han blev!!

• julmusten

Har ar en grej:

www.deliciousdecisions.org/

har ar en annan:

www.americanheart.org/presenter.jhtml

Om du besoker vilken bokhandel som helst sa kan du ocksa hitta en massa bocker om kolestorol och vad som ar bra. Jag tycker det ar ratt sa onodigt att kopa sana grejer, men man kan ju kanske ta lite notes och ga hem och googla lite grejer, eller ta sig till bibblan och se vad de har pa lager dar!!??

Lakaren din man gick till skall aven kunna ge er lite tips om vad ni kan bojra att fokusera pa. Det gar liksom inte pa en dag att bara vanda pa alla matvanor.

• Pallas

Kollade lite nu. Hej och hå "follow these simple guidelines: If you eat 1,500 calories per day or less - Eat 17 grams of saturated fat or less per day" åååå vad enkelt! Eller... inte.

• Pallas

Inte undra på att folk blir feta och dör som flugor, vem orkar hålla på och lusläsa på livsmedelsförteckningar på varje vara och sitta med miniräknare och räkna precentsatser, speciellt som all skit anges i serving size här och det verkar vara godtyckligt som bara den? Finns det inget enkelt sätt att få i sig bra grejer utan att det ska vara så himla besvärligt?

Får man äta räkor?

• julmusten

Men behover han ga ner i vikt?? For da behover ni ju inte ata mindre an 1500 kalorier per dag, bara sluta ata dum kolestorol mat!!

• Pallas

Jo, han behöver gå ned litegrann, kanske 7-10 kilo. Usch, jag tror jag får lämna honom till detta, jag blir bara irriterad. Vi äter redan bra mat, använder inte smör och mjölkprodukter, äter mycket vegetariskt osv, jag vetefanken vad vi ska göra...

• julmusten

Sa klart att man kan ata rakor. Skaldjur har ju lite hogre halt kolsterol an kyckling och annan fisk, men det ar inte alls lika farligt som t.ex. stek.

Man skall forsoka att halla sig till mat som har mindre an 7% kolsterol i sig, det ar det enda man behover tanka pa. Sa kolla bara pa det.

Laga med ravaror och anvand inte smor, eller gradde. Da blir det nastan inte fel. Det later krangligare an vad det ar att laga kolsetorol bra mat, men det ar jattelatt. En massa gronsaker, och sa smalt kott that's it typ!!

Kanske ni kan ata vegetariskt tva ganger i veckan?? Sen sa finns det ju hur mycket kycklingrecept som helst att jobba pa har i USA, sa ta det tva ganger i veckan, fisk tva ganger och sedan kott en gang, och da kanske oftare flask an not!! Mycket gronsaker till varje mal och inga saser pa gradde, eller med mycket smor i. Det finns hur mycket som helst att laga om man bara tanker efter lite!!

Roliga sidor for recept:

epicurious.com

allrecipes.com

• julmusten

Men da kan det ju vara nagot genetiskt kanske.

Be han ga ut och springa nagra ganger i veckan, han kanske behover motion eller nat sant??

Ater ni redan nyttigt sa ar det ju jattesvart att bli nyttigare liksom. Min man at ju urkasst innan och nu ater han nagot battre, sa dar var det latt att sanka hans kolestorol pga det.

Gud sa irriterande, jag forstar att det kanns frustrerande.

• Pallas

julmusten: Ja, jag tror det kan vara genetiskt faktiskt. Visst kan han sänka sitt kolestreol, det tvivlar jag inte på, men jag tror det blir svårt att få ned det mer än dubbelt så mycket som din man när vi redan äter bra (ok, några förbättringar kan vi göra).

Ska bli intressant detta Ska se om jag kan hitta något gott brödrecept med havregryn i, det ska tydligen vara bra. Citrusfrukter är ju gott, det kan vi ha hemma (bor ju i apelsindistrikt tex) och vi får börja vara ute och "sporta" mer på helgerna. Han går till jobbet på morgonen ofta, men vi ska se om vi inte kan köpa en cykel nästa fredag (femti % rabatt på Frälsningsarmens Thriftstore ).

Jaja, vi får ta en sak i taget, kolla upp de födoämnen som sänker kolesterolet i sig, ta bort rött kött helt och se vad som händer. Han har varit vegetarian i 10 år och jag skulle inte ha något emot att bli vegetarian, men jag tycker det är svårt eftersom jag inte vet så mycket om det. Det är ju viktigt att barnen får is sig alls och jag har ett så jobbigt förhållande till amt att jag inte orkar med att researcha så myckeet kring det.

• näbben

Äpplen är tydligen lipidsänkande. Helst "normala" äpplen men även äppelcidervinäger.

• julmusten

Jag tror inte det ar sa svart att vara vegetarian och fa i sig allt man skall fa i sig.

Min svagerska som ater kott, ater samre an vad jag gor som inte ater kott, (foruom kyckling och fisk da, jag ar lite kranglig!! ).

Fast jag kan forsta att det ar jobbigt om man inte ar basta kompis med mat!!!

Har ar en lank med lite info, som du sakert redan vet!!

Varfor ar jag inte trott???? Jag maste ga och lagga mig snart ju!!

www.loweringcholesterol.net/show/cholesterol-lowering-foods

• Kattfot

Jag har inte orkat läsa inläggen men jag vet att havregryn är kolesterolsänkande så börja dagen med fiberhavregrynsgröt.

Sedan innehåller linför omega3 så tillsätt en sked i gröten.

Motion hjälper till att sänka.

Sedan kan det vara ärftligt så då hjälper inte kostomläggning och motion på samma sätt.

Svar på tråden Kolesterolsänkande mat