• Anonym (Anusproblem)

Analproblem

Vet ej om mitt problem är under rätt kategori men provar. 

Det är så att jag har problem med mitt anus. 
    Jag går på toa och bajsar torkar mig rent från bajs. 
    Jag kan gå på toa igen efter någon timme så blir det brunt på papperet igen. Jag känner mig lite kladdig ibland mellan skinkorna och då torkar jag och då är det lite kladdigt bajs på papperet. 
    Jag brukar tvätt anus med en analdusch för att bli helt ren inuti anus och då är jag ren och fräsch 2-3 dagar men sen är problemet tillbaka igen.
    Jag har börjat raka håret i sjärtskåran för där fastnar det bajspartiklar när det trycker ut kladdbajs. 
    Känner mig så otroligt äcklig när det är så. 
    Har hört att det kan vara kosten men det varierar ibland är det mindre ibland mera. 

Någon som har liknande problem som kan berätta hur ni har det eller hur ni löser det? 

Mvh

• Svar på tråden Analproblem
  • Anonym (K)

Kan det vara en lindrig analinkontinens? I så fall finns det lite saker man kan göra själv (se länk). 

När du spolat rent och det sen är rent i upp till tre dagar. Innebär det att du då inte bajsar på tre dagar? Det är i så fall rätt lång tid mellan gångerma. Är du kanske förstoppad? Då kan man få hårda pluttar med vätska omkring. Och den vätskan rinner ju lättare ut av misstag än vanligt bajs. 

https://doktor.se/fakta-rad/mage-och-tarm/anal-inkontinens-avforingsinkontinens

• Anonym (Anusproblem)
    Anonym (K) skrev 2024-10-30 09:04:45 följande:

Kan det vara en lindrig analinkontinens? I så fall finns det lite saker man kan göra själv (se länk). 

När du spolat rent och det sen är rent i upp till tre dagar. Innebär det att du då inte bajsar på tre dagar? Det är i så fall rätt lång tid mellan gångerma. Är du kanske förstoppad? Då kan man få hårda pluttar med vätska omkring. Och den vätskan rinner ju lättare ut av misstag än vanligt bajs. 

https://doktor.se/fakta-rad/mage-och-tarm/anal-inkontinens-avforingsinkontinens

Jo jag bajsar typ varje dag. Bajskonsistensen kan vara kluttar och bajset kan vara kladdigt. 
    Har haft så här i flera år. Har inte vågat gå vidare med det för att det är ju väldigt pinsamt. Skäms
  • Anonym (Anusproblem)

Ingen mer som har dessa problem som man kan bolla lite med? Obestämd

• Anonym (.....)

Även om det känn skitjobbigt så är det en god ide att besöka en hälsocentral så de får undersöka dig så man kan utesluta allvarligare problem.

Men rent konkret om du inte vill kolla upp det närmare så kan du trycka upp lite papper i analhålet för så det fungerar lite som en plugg pappret absorberar eventuell vätska också. Det bör hindra läckage från ändtarmen.

• Anonym (Anusproblem)
    Anonym (.....) skrev 2024-10-30 16:57:17 följande:

Även om det känn skitjobbigt så är det en god ide att besöka en hälsocentral så de får undersöka dig så man kan utesluta allvarligare problem.

Men rent konkret om du inte vill kolla upp det närmare så kan du trycka upp lite papper i analhålet för så det fungerar lite som en plugg pappret absorberar eventuell vätska också. Det bör hindra läckage från ändtarmen.

Det kanske funkar med en tampong Skäms
  • Anonym (K)
    Anonym (Anusproblem) skrev 2024-10-31 08:33:04 följande:
    Det kanske funkar med en tampong Skäms

Tamponger har mycket hög uposugningsförmåga och riskerar att skada både slutet av ändtarmen och anus. Att stoppa upp saker där skulle jag gissa snarare riskerar att förvärra dina problem. 

Gå till läkaren istället så att du kan få riktig hjälp. Jag vet att det känns jobbigt, men för läkaren är det bara en vanlig dag på jobbet. En röv till i raden av många rövar. :) 

• Anonym (Anusproblem)
    Anonym (K) skrev 2024-10-31 08:53:19 följande:

Tamponger har mycket hög uposugningsförmåga och riskerar att skada både slutet av ändtarmen och anus. Att stoppa upp saker där skulle jag gissa snarare riskerar att förvärra dina problem. 

Gå till läkaren istället så att du kan få riktig hjälp. Jag vet att det känns jobbigt, men för läkaren är det bara en vanlig dag på jobbet. En röv till i raden av många rövar. :) 

Jo det har du faktiskt helt rätt i. Glad
  • Anonym (Tvättlapp)
    Anonym (Anusproblem) skrev 2024-10-30 08:42:22 följande:
    Analproblem

Vet ej om mitt problem är under rätt kategori men provar. 

Det är så att jag har problem med mitt anus. 
    Jag går på toa och bajsar torkar mig rent från bajs. 
    Jag kan gå på toa igen efter någon timme så blir det brunt på papperet igen. Jag känner mig lite kladdig ibland mellan skinkorna och då torkar jag och då är det lite kladdigt bajs på papperet. 
    Jag brukar tvätt anus med en analdusch för att bli helt ren inuti anus och då är jag ren och fräsch 2-3 dagar men sen är problemet tillbaka igen.
    Jag har börjat raka håret i sjärtskåran för där fastnar det bajspartiklar när det trycker ut kladdbajs. 
    Känner mig så otroligt äcklig när det är så. 
    Har hört att det kan vara kosten men det varierar ibland är det mindre ibland mera. 

Någon som har liknande problem som kan berätta hur ni har det eller hur ni löser det? 

Mvh

Har du testat alltid eftertorka med en fuktig/lätt blöt engångstvättlapp? Det torra toapappret tar ju det värsta, men samtidigt gnider det ju liksom in en del av bajset också. Eftertorkar du med en lätt blöt tvättlapp får du bort det sista. Om det inte hjälper tycker jag definitivt att du ska söka för det, men du kan ju testa detta först. Lycka till!
  • Anonym (Jobbigt)

Det kan vara så att du har små hemorrojder. Testa en hemorrojdsalva. Det kan hjälpa snabbt och lindra dina besvär 

• Anonym (H)
    Anonym (.....) skrev 2024-10-30 16:57:17 följande:

Alltså nej man ska ej trycka in papper det skulle sitta och skava så huden där blir skadad

TS. Testa att äta linfrön eller  psyllium husk. Detta kan hjälpa om problemet beror på avföringens konsistens. Samt de över om du äter för mkt av något tex fett eller socker
  • Anonym (L)

Jag har inte problem med läckage, men däremot att torka helt rent då jag haft en hel del hemorrojder efter graviditet + förlossning. Jag torkar alltid med baby- våtservetter efter pappret tills det är helt rent. Då slipper jag också gnida med papper, för det brukar ge upphov till små sår i anus vilket inte alls är skönt. Om det kommer ut bajs efter att du är klar skulle jag definitivt kolla upp det, om det är läckage eller att du har hemorrojder. 

• Anonym (Hej)

Jag förstår inte problemet riktigt? Ja alla bajsar?

• Anonym (Anusproblem)
    Anonym (L) skrev 2024-10-31 13:08:01 följande:

Jag har inte problem med läckage, men däremot att torka helt rent då jag haft en hel del hemorrojder efter graviditet + förlossning. Jag torkar alltid med baby- våtservetter efter pappret tills det är helt rent. Då slipper jag också gnida med papper, för det brukar ge upphov till små sår i anus vilket inte alls är skönt. Om det kommer ut bajs efter att du är klar skulle jag definitivt kolla upp det, om det är läckage eller att du har hemorrojder. 

Känns som att jag inte kan tömma mig helt på bajs att det blir kvar en del.
    Stoppar man in ett finger får man alltid bajs på fingret om jag inte har spolat rent med analduschen samma dag eller någon dag innan. 
  • Anonym (Anusproblem)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-31 13:14:19 följande:

Jag förstår inte problemet riktigt? Ja alla bajsar?

Nu är det ju inte bajsa som är problemet. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Anusproblem) skrev 2024-10-31 13:36:18 följande:
    Nu är det ju inte bajsa som är problemet. 
    Problemet du beskriver är ju att det kommer bajs från rumpan, det gör det väl för alla?
Svar på tråden Analproblem